Kysymyksiä foorumin tekniikasta

Mitä tarkoittaa lyhenne k, kun joku on luettu 1,9 k (kataa, kuhatta, kiljoonaa?) kertaa?

Tuhatta. (kilo=1000-kertainen)

2 tykkäystä

Välitän kysymyksen äidiltäni, joka ei ole rekisteröitynyt käyttäjä mutta lueskelee foorumia silloin tällöin. Hän ei ole pystynyt käyttämään foorumia iPadilla viime aikoina, tulee kuulemma tyhjä valkoinen sivu ja pyyntö hyväksyä evästeet, mutta itse foorumi ei aukea. Safari-selaimella siis tämä, ja itse laite on suht vanhaa mallia enkä menisi takuuseen siitä, että siinä olisi päivitykset asianmukaisesti hoidettu. Läppärillä, luultavasti Firefoxilla, toimii kuitenkin hyvin. Onko kenelläkään mitään käryä, mistä voisi olla kysymys?

1 tykkäys

Minullakin toimii vain chromella, kun ennen toimi muillakin selaimilla.

Minulla on iPad mini ja iPhone7 ja molemmilla toimii hyvin. Safaria käytän molemmilla. Mutta tuon uusimman päivityksen jälkeen molemmat vehkeet ovat käyttäytyneet vähän kummallisesti. Eli tulee mieleen että voisiko päivitys olla mennyt pieleen?

Luurissa lakkasi toimimasta yhteys autoon. Yhdistää kyllä, muttei löydä yhteystietoja. Jos haluan soittaa niin numero pitää valita käsin puhelimesta. Äidin padissa meni joku sovellus sekaisin. Olisko ollut sähköposti tms. Omassa luurissa Whatsapp välillä sekoilee, mutta sitä pystyy kyllä käyttämään. Toinen sähköposti minullakin lakkasi toimimasta, mutta käytän sitä harvemmin eli ei haittaa niin paljon että pitäisi heti saada korjattua.

Tällä perusteella siis vahvasti epäilisin tuota päivitystä, mikäli äitisi on sen tehnyt. Jos ei niin sitten en kyllä tiedä.

Minulla on Samsung Galaxy tabletti ja ennen siinä on toiminut uskojarukous oikein hyvin, mutta jonkun aikaa sitten se ei avannut sitä ja kokeilin useampaa selainta eikä siitäkään ollut kiinni.

Minulla on tullut myös uutena semmoinen, että oman läppärin selaimelta en pysty kirjautumaan ulos uskojarukous -foorumilta. Siinä tulee tietoa pitkästi ja jos painan nuolta, niin se menee ilmoitukset -sivulle.

Todellakin, nyt kun kokeilin vanhemmalla puhelimella, jossa Safari ja IOS 9.x, ei U&R-foorumi enää avaudu, kuten vielä jokin aika sitten, vaan näkyy vain valkoinen tausta. Muilla selaimilla en kokeillut. Uudemmilla IOS-versioilla toimii, mutta vanhoihin rautoihin ei saa uudempaa käyttistä. Hämmentävää! Ehkä jokin muu selain kuin Safari toimisi. Laitetaan nyt tiedoksi päämoderaattori @Juho lle, joka päivityksen takana lienee.

Windows 10n yövalo - ainakin viimeisimmän käyttiksen päivityksen jälkeen - taitaa tehdä joka toisesta viestistä pinkihköjä - vähän samanlaisella värisävyllä kuin kirkkokuntakohtaiset ketjut. Voiskohan tuota säätää esim. harmaaksi tms.? Näyttäisi vähemmän hassulta. Voi

Voisiko sen kirkkokuntien pinkin vaihtaa johonkin vähemmän säväyttävään sävyyn?

Tuolta kattelin vähän vaihtoehtoa, mutta en vielä keksinyt mitään, mitä ehdottaisin. Jotain vähemmän kylläistä väriä ehkä.

https://www.w3schools.com/colors/colors_names.asp

Huomasin, että ongelma tulee etenkin Safarin Javascript-tuen kanssa. Kun Javan ottaa lisäasetuksista pois, pystyy foorumia lukemaan sille kuitenkaan kirjautumatta. Kirjautuminen vaatii Javaa ja vanhan Safarin Java ei ilmeisesti tue enää Discoursen uusinta versioita ja kirjautuminen on mahdotonta. Vanhaan Ios:een ei taas saa enää mitään toista selainta.

@Anskutin :in äidin ongelma ratkeaa ottamalla asetuksista Safarin alta lisäasetuksista Javascript-tuen pois päältä, mikäli hän käyttää muutenkin vain kirjautumattomana foorumia. Tällä asennolla kirjautuminen ei ole mahdollista, mutta muuten lukeminen on.

1 tykkäys

Kiitos, @Fratres, pika-avusta. Laitan foorumin päivityksen tulille, pystyn sen vieläkin tekemään. Katsotaan, jos se korjaisi jotain…

2 tykkäystä

Onko jollakin samanlaisia ongelmia kuin minulla Ipadin kanssa tänne kirjoitettaessa. Kuvaus:
kun kirjoitan viestiä ja olen muutaman rivin kirjoittanut, niin tekstin loppuosa eli se mitä juuri kirjoitan häipyy alapalkin alle eikä näy joko ollenkaan tain vain puoliksi. Kun yrittää kiskoa tekstiä ylös niin se venyy kuin kuminauha ja ponnahtaa taas samaan asentoon. Eli tekstiä ei saa scrollattua riittävän ylös niin että alhaalla olisi tyhjä rivi näkyvissä. Joskus auttaa kun vaihtaa poikittaisesta pystynäytölle. Usein ei sekään. Hankalaa varsinkin kun kone on matkalla mukana ja ei ole pöytäkonemahdollisuutta. Pöytäkoneella ei samaa ongelmaa ole. On nyt jonkin aikaa ollut eikä Ipadiini ole saanut uusinta päivitystä koska ikää jo kolmisen vuotta, joten sekään ei ole syynä että uusi päivitys jotenkin temppuilisi.
Kirjoittavatko muut tableteilla ja onko samaa ongelmaa? Iphonea en juuri käytä tähän joten en tiedä onko siinä sama vika.

Kyllä on, ja minun padissani on tuo uusin päivitys eli ei se päivitys ainakaan sitä vikaa korjaa. Vika on kuitenkin satunnainen. Välillä toimii päiväkausia ihan moitteettomasti ja sitten taas yhtäkkiä alkaa. Samaten välillä lainaaminen on mahdotonta. Lainaa -teksti tulee kyllä, mutta siitä ei vaan tapahdu yhtään mitään. Tämä kyllä on ehkä enemmänkin ongelmana luurilla kuin padilla. Minulla auttaa joskus se, että suljen sen välilehden kokonaan, poistun netistä ja palaan takaisin ja avaan uudessa välilehdessä. Olen joskus ajatellut johtuuko siitä, kun minulla noita välilehtiä voi olla samaan aikaan auki iso kasa.

1 tykkäys

Joo. Totta tuo lainaamisen vaikeus. Olen muutaman kerran iphonella kirjoitellut ja silloin tosiaan ei tahdo millään lainaus käydä. Joskus harvemmin sama myös padillä.
Olen ajatellut että onko foorumissa sellainen uusi ohjelma joka pyrkii terroris…opettamaan epäuskoisia vähempään kirjoitteluun tällä tavalla. Mutta jos se kerran sinullakin tekee sitä niin ehkä se ei ole sitten aatteellista.

1 tykkäys

Kiusa se on pienikin kiusa :smiley:

Tai sitten ohjelma on luokitellut minut epäuskoiseksi :wink:

1 tykkäys

Kyllä tuo minusta aatteelliselta vaikuttaa. Tiedäthän että Applen tuotteiden käyttäjien ja muiden ihmisten välillä on ylittämätön aatteellinen kuilu.

2 tykkäystä

Käytän Applea puhelimena ja tablettina. Ilmiötä olen havainnut toisinaan, mutta kuitenkin erittäin harvoin ja silloin olen kääntänyt laitteen asentoa 90 astetta.

En osaa yhdistää, mihin tuo ilmiö liittyisi. En usko sen ainakaan olevan ios:n päivityksen ongelma, koska on esiintynyt aiemminkin. Ehkä sivuston/muidenkin sivustojen ja Safarin yhteistoimintaongelma joissain erityistilanteissa.

@TV2 :lle sanon vain että Apple-ihmiset ovat ihan eri luokkaa muiden käyttäjien kanssa :grinning:

Eilen tuntui ettei pyörittelykään auta. Kun ongelma tuli niin piti vain lopettaa lause arvaillen että se tuli oikein siellä piilossa. Vaikea oli saada vastaa nappiakaan ylös että pääsi painamaan sitä. Kun teksti julkistui niin sitten pääsi näkemään että olihan se niin oikein kun nyt minun nakeilla ja lantulla oikein voi olla. Myös korjauksen kanssa tahtoo olla vaikeaa.

Voisiko näytön koon suhteila olla merkitystä tai muilla näytön ominaisuuksilla? Kannattaisi kokeilla myös kirjasinkoon vaihtoa.

Tableteissahan on 4:3:n kuvasuhde, mutta uudemmissa puhelimissa 16:9. En ihan noin pahoihin ongelmiin itse ole ainakaan joutunut ja käytän ensisijaisesti puhelinta. Muistan kyllä joutuneeni jollain vielä vanhemmalla Applen puhelimella, jossa näytön kuvasuhde oli vielä 4:3.