Joskus harvoin, kun olen paikassa, missä nettiyhteys on huono, saattaa jäädä peukutus toimimatta. Näin siis puhelimella. Tietokoneella, jossa kiinteä yhteys yleensä varmaan eri syy. Voi riippua selaintyypistä ja versiosta, käyttöjärjestelmän tyypistä jne.
Foorumisoftalla saattaa olla sellainen DEI-asetus, joka silloin tällöin ei anna nostaa peukkua koska maailmassa on ihmisiä joilla ei ole peukkua.– ![]()
D
Läppäri, valokuitu, Mozilla Firefox, no, siinäpä ne.
Tai sitten se yrittää torjua peukun käytön aiheuttamia ongelmia.
Joskus peukalointiin reagoivat koneet hitaasti ja ehkä mokomat jäätyvät välillä täysin. Olen minäkin todennut saman kuin sinä.
Olihan se mahtavaa lukea että juuri minun viestini tykkääminen oli asia joka sai kysymään tekniikan ongelmasta!
![]()
![]()
No nyt se on näköjään läpäissyt “sensuurin”…
Meidän foorumisofta päivittyy väärässä rytmissä. Käytännössä meillä tulee päivityksiä usein, mutta ajoon menee beta-versioita ja niissä on toki uusimmat ominaisuudet, mutta myös bugeja. Näin tämä on ollut siitä lähtien, kun sain foorumin tekkialustan ylläpidettäväksi. En tiedä miksi näin on toimittu. Ehkä se on jonkinlainen oletusarvo eli ei sitä ole välttämättä mitenkään erikseen valittu, mutta meidän kaikkien kannalta olisi parempi, että käytössä olisi vain stabiilit versiot. Se todennäköisesti poistaa ison osan ongelmista. Lisäksi olisi helpompi seurata mitä muutoksia versioissa on tullut ja milloin niitä on julkaistu.
Aion muuttaa tämän versiointikäytännön, mutta se ei onnistu turvallisesti tuosta vain. Vaihto pitää tehdä siinä vaiheessa, kun seuraava stabiili julkaisu on ulkona ja me olemme sitä jäljessä / samalla tasolla kehityshaaran kanssa.
Mulla on asiakkaiden kanssa tosi kiireistä ja painan 10-14h työpäiviä ja viikonloppuisinkin saa puuhata (tämän viikonlopun yritän huilata, jollei sitten tule hälytyksiä ja ongelmia, joita pitää lähteä ratkomaan). Ensi kuussa pitäisi helpottaa. Jos kuitenkin tämän vuoden aikana saataisiin sopivasta stabiilista versiosta kiinni ja heitettäisiin foorumin päivittymään vain niiden mukana.
Kiitos kärsivällisyydestänne.
Kyllästyin Ios26:n joihinkin piirteisiin ja bugeihin ja palasin Ios18.7:n käyttäjäksi toistaiseksi. Betaversiosta paluu aiempaan publicversioon oli vielä mahdollista. Safarin muokkausbugi on havaittu useilla muillakin tahoilla, se ei johtunut foorumin softasta, vaan esiintyi myös muualla. Pahinta, että Ios26:n nyt julkaistuun viralliseenkin versioon sama bugi on jäänyt ja monet käyttäjät ovat tyytymättömiä.
Betoissa on aina omat ongelmansa, mutta etuna se, jos haluaa nähdä miltä uudet ominaisuudet näyttävät. Nyt näin ja palasin. Yleensä ohjelmistojen pisteversioiden kehittyessä loppupäässä bugit alkavat olla poissa ja nyt Ios:ssä eletään 18.7:n kohdalla parasta vaihetta. Foorumisoftista en osaa sanoa, mutta riittävän hyvin nämä tähänastiset ovat toimineet, enkä ole havainnut bugituksia.
Miten lainataan osa viestistä toiseen ketjuun (Offtopic), jos haluaa kommentoida sitä siellä? Kokonaisen viestin lainaamisen tiedän, mutta en keksi, miten viestin osan lainaaminen tapahtuu.
Valitse se osa viestistä jota lainaat. Sitten valitse toiminta “kopioi” - ei siis “lainaa”. Voit Liitä-toiminnolla viedä kopioidun toiseen ketjuun. Silloin on vain kirjoitettava kopion yhteyteen sen nimi joka tekstin kirjoitti. Ja kopiodun voi myös merkitä sitaatiksi. Toiminto on tuo lainausmerkkisymboli hymiöiden vieressä.
Sivuston varmenne oli näköjään vanhentunut ja foorumille ei päässyt ollenkaan.
Jostain syystä varmenne oli hankittu vain alle kolmeksi kuukaudeksi, ks.
Kuvassa Myönnetty ja Vanhenee.
Pääsi kyllä kun ohitti suojausasetukset ja luotti sivuston turvallisuuteen. Vähän aikaa joutui kyllä selvittelemään ja vaihtamaan selainta. Chromella ei onnistunut, Firefoxilla ja Safarilla onnistui, jos luotti sivustoon. Minä luotin, vaikka hetken ajattelin, onko sivusto joutunut hyökkäyksen kohteeksi. Ei ollut, varmenne vain vanhentunut.
Chrome ei päästänyt, olisi pitänyt valita asetuksista vaihtoehto joka lähettää kaiken selausdatan Googlelle.
Totta, Safariin ei täällä mahdollisuutta.
Minulle tuli ilmoitus ettei sivusto ole turvallinen, se voi kalastella pankkitunnuksia. Siiry turvalliselle sivulle.
Selaimenani on Opera tässä kännykässä.
Tuo sama ilmoitus tuli tännekin. Oli kolme valintavaihtoehtoa, joista yksi vei vain Googlen tukiartikkeliin.
Suunta on ollut jo pidempään sellainen, että sertit vaihdetaan 3 kk välein (tai jopa lyhyemmässä ajassa).
Meillä on Let’s Encrypt -palvelun sertit ja noi päivittyvät automagisoidusti. Paitsi silloin kun eivät päivity. Meidän serttiongelmassa taisi olla kyse siitä, että palvelinpään letsencrypt kikkulat menivät perätilaan. Seuraillaan, mutta nyt ne minusta funkkivat oikein.