Lähetyshiippakunnan kuulumisia

Kotimaa24 uutisia pystyy lukemaan linkitettyinä. Jos siis on linkki suoraan ko. uutiseen. Jostain syystä näin on. Monia uutisia olen lukenut ilman maksua :slight_smile:

1 tykkäys

Jos Kotimaa itse jakaa sen uutisen, esim. Facebookissa, niin silloin sitä pystyy sillä linkillä lukea. Kuten tätä juttua pystyy.

4 tykkäystä

Ei willeh halua takaisin luterilaiseen kansankirkkoon. Hänhän on eronnut sieltä.

Doh! Juuri tuohan kommenttini tausta-ajatuksena oli: koska LHPK ei ole juridisesti uskonnollinen yhdyskunta, eivät sen “papit” voi olla sellaisia toisessa usk. yhdyskunnassa vihittyjä luterilaisia pappeja, joista kirkkojärjestyksessä puhutaan.

Omasta mielestään he tietysti ovat pappeja Jumalan silmissä ymv., mutta se ei muuta sitä, että tällaisenaan LHPK ei ole minkään sortin uskonnollinen yhdyskunta lain näkökulmasta. Jos haluaa olla uskonnollinen yhdyskunta, on ryhdyttävä sellaiseksi - muuten ei ole mitään.

Asiaa käsitelläänkin siksi yleisellä tasolla.

Muiden foorumien uutisartikkelien kokonaan kopiointia tulisi välttää olipa artikkeli “maksumuurin” takana tai ei. Parempi lainata vain ne kohdat; joihin on tarkoitus viitata ja silloinkin tulee mainita lähde.

1 tykkäys

nähdäkseni LHPK:n status kirkkokuntana muuttuu, mikäli siitä tulee ILC:n täysjäsen. Sen jälkeen se kuuluu kategoriaan “muu luterilainen kirkko, jonka kanssa Suomen evankelis-luterilaisella kirkolla ei ole alttarin ja saarnatuolin yhteyttä”.

Eli väärin sammutettu? Siinä vaiheessa, kun tuo uutinen lävähti sähköpostiini pidin sitä sen verran merkittävänä tämänkin foorumin kannalta, että päätin jakaa sen heti täällä kaikkien nähtäväksi, sen verran keskeisestä asiasta on kyse. Hyvä että Kotimaa jakoi linkin myös omissa Facebook-päivityksissään, joita en seuraa itse. Asia on kuitenkin julkinen ja ilmeisen jaettavissa tavalla tai toisella.

2 tykkäystä

Näinkin asian voisi ilmaista. Kyse on kuitenkin myös foorumin maineesta korrektina mediana. Tässä tapauksessa mitään vaateita lähdemedian taholta tuskin tulee.

No ei varmaan kun lähde selvisi alunperinkin jutun yhteydestä ja juttu oli vieläpä myöhemmin julkisesti jaettu sen julkaisijankin toimesta.

1 tykkäys

Käsittääkseni Kotimaa jakaa määrättyjä artikkeleja ihan mainostarkoituksessa. Ei kaikki voittavat tässä.

2 tykkäystä

Mukavan sovinnollinen teksti.

5 tykkäystä

Tuossa haastattelussa on myös hiippakuntasihteeri Sami Niemen kommenttia rahaliikenteestä, jota täälläkin on puitu.

"– Wille mielestäni aivan oikein näkee organisaatiomme haasteen, kun yhtäältä Luther-säätiö vastaa taloudesta ja toisaalta Lähetyshiippakunta hengellisestä toiminnasta. Tämä on kyllä tiedostettu ja siitä on paljon puhuttu. Toistaiseksi parempaa mallia ei ole yhdessä löydetty, sillä hiippakunnan järjestäytyminen rekisteröimättömäksi yhdistykseksi pakottaa nykyisenlaiseen kaksoisrakenteeseen. Rakennetta kuitenkin kehitetään jatkuvasti. Seurakunnat ovat itse halunneet pitää taloudenhoidon keskitetysti säätiössä, hiippakuntasihteeri Sami Niemi toteaa.

Sain tällaisen ansiomerkin tuosta Kotimaan linkistä: https://uskojarukous.fi/badges/28/suosittu-linkki

Foorumin viidestä suosituimmasta linkistä kolme on tästä ketjusta. Tällä ketjulla on nopean tarkastelun jälkeen puuhastelu-ketjun jälkeen toiseksi eniten katseluja.

Lähetyshiippakunnan kuulumiset siis selvästi kiinnostavat, vaikka niin moni lähetyshiippakuntalainen ei täällä enää kirjoitakaan.

1 tykkäys

Willeh antoi meikäläiselle aika monta banaania Usko ja Elämä-palstalla ja nyt sitten tällainen päätös Willeltä. No, hänen päätöstään pitää kyllä kunnioittaa. Jos ei voi seistä sen takana mitä julistaa niin pitää olla rehellinen kuulijakunnalleen. Itselleni jäi epäselväksi, että onko Wille luopunut uskosta, vai onko hän vain halukas siirtymään LHPK:stä Suomen EV.LUT-kirkkoon?

1 tykkäys

[quote=“vilhelm, post:390, topic:451, full:true”]Itselleni jäi epäselväksi, että onko Wille luopunut uskosta, vai onko hän vain halukas siirtymään LHPK:stä Suomen EV.LUT-kirkkoon?
[/quote]

Antoiko tekstissä yhtään mikään ymmärtää, että kyseessä olisi uskosta luopuminen? Minä en nähnyt edes vihjeitä sellaisesta.

3 tykkäystä

Jutussa ei erikseen kielletty sitä. Tämä tietenkin asettaa asian epäilyksenalaiseksi. Olennaista ei ole se mitä sanotaan, vaan mitä päivänselvästi lukee rivien välissä.

Olen myös vähän pettynyt, että asian psykologisointi ei ole lähtenyt käyntiin ollenkaan. Kritiikki autoritäärisyydestä kumpuaa siitä, että Wille ei saanut itse olla päättämässä kaikesta ja kritiikki taloudellisista järjestelyistä kumpuaa siitä, että tämä ei saanut täysipäistä vakivirkaa. Kyse on siis katkeruudesta.

2 tykkäystä

Tai ehkä hän ei Lhpk:ssa päässyt riittävästi sortamaan naisia? Eli se maininta, että siellä ei yleisestä mielikuvasta huolimatta olla naisvihamielisiä, olikin valitusta!?

8 tykkäystä

Hyvä ja tarpeellinen huomio. Tämä näyttää myös pettyneen, että seurakunnassa ei ollut tarpeeksi ryyppyseuraa. Jutussahan tämä tuhahtaa, että seurakuntaan ei kärrätty juoppoja kadulta.

7 tykkäystä

En kyllä hakemallakaan löydä artikkelista mitään vinkkiä siihen suuntaan, ettäkö Huuskonen olisi ryhtymässä jonkin muun kuin kristillisen uskontokunnan äänitorveksi. Toki tämä peliliike LHPK:n suhteen ei ollut ihan se maailman isoin yllätys. Tiedä sitten viekö hänen tiensä jatkossa (takaisin) ev.lut. kirkkoon ja vaikkapa arkkipiispan esikuntaan. Ja itseasiassa itseäni ei se edes liiemmälti kiinnosta. Itsehän tiensä valitsee.