Lähetyshiippakunnan pastorien erkaantumiset

Saksaksi väitellyt purjehtija näyttää Facebook-päivitystensä mukaan etsivän muita töitä, jotta hänen ei tarvitsisi palata LHPK:n papiksi sapattivuoden jälkeen. Kymmenet kaverit ovat keksineet ehdotuksia, mitä muuta hän voisi tehdä. En ole hänen kaverinsa, mutta keskustelu on kenen tahansa nähtävissä. Viimeiset kommentit marraskuun alussa. Vähän myöhemmin sama vetoomus saksankielisille ystäville.

Modehuomio: Tässä ketjussa keskustellaan LHPK:n pappien erkaantumisesta LHPK:n toiminnasta.

Eipä taida olla nähtävissä, jos ei itse ole kirjautunut Facebookiin. Pitäisi siis olla tunnukset. Niin tai näin, kyseinen purjehtija on toki toivottu lisäys foorumin keskustelijakuntaan, vaikka ei enää LHPK:n pappina toimisikaan. (Saattaisi silti osata vastailla tämäntapaisiin kysymyksiin edelleen.) Toivottavasti sopivampi työpaikka löytyy.

Mikä saa LHPKn pastorieita eroamaan? Onko risti raskas, vaikka Irjakaan ei lisää lastia?

1 tykkäys

Noh, kyseisen pastorin Facebook-kaverina olen ymmärtänyt (julkisesti hän näitä kirjoittelee, joten ei liene väärin todeta) hänen kokevan heikkoutta seurakunnan paimenen tehtävässä, ja kun häntä tällä hetkellä tuuraa nuori, perheellinen pastori, niin hän pohtii olisiko parempi antaa tämän tuuraajan jäädä vakinaiseksi ja etsiä itselleen soveltuvampi tehtävä. Itse en osaa sanoa onko pastorin kokemus itsestään oikea. Mutta onhan tuo ihailtavaa pohtia itse tuollaisia vaihtoehtoja eikä vain roikkua hommassa kiinni kun siihen on kerran päässyt. Käsittääkseni Lähetyshiippakuntaan hän on edelleen täysillä sitoutunut.

1 tykkäys

Edelliseltä foorumilta muistelen, että eräs purjehdusta harrastanut LHPK:n pastori olisi pohtinut eronneiden uudelleenvihkimistä tavalla, joka pani ulkopuolisen uumoilemaan mahdollisia linjaeroja LHPK:n sisällä. ( En tosin oikein muista mihin suuntaan.)

Joku voisi vihdoin lukea sen saksankielisen väitöskirjan ja sitten siihen viitaten provosoida hänet takaisin foorumille.

5 tykkäystä

Saattaisi olla helpointa etsiä opponentti ja pyytää häneltä palvelusta.

1 tykkäys

Tai foorumille voitais perustaa lukupiiri teoksesta Unio des Christlichen och so vidare, dissertation.

1 tykkäys

Hän suomentaa sitä nyt ollessaan vuorotteluvapaalla. Jospa se julkaistaisiin suomeksi, jos ei kirjana niin ainakin netissä.

5 tykkäystä

Minua kiinnostaisi ennen kaikkea tarkistaa tekeekö se täyttä oikeutta tutkimuskohteelleen nyt kun minulla on Gerhardin Loci melkein kokonaisuudessaan hallussani. Mutta mitään nettiversiota en siitä toivo, kun en jaksa/pysty lukemaan kokonaisia kirjoja ruudulta.

Hän on suomentamassa sitä, jotta minäkin voisin lukea sen.

1 tykkäys

Ehkä Gerhardin Loci teos on melkein löydettävissä sivustolla rukoilevaisuudesta? Se wanha suomi minän en aina ymmärrä. Ehkä purjehtija voisi auttaa?

Edit.: Ehkä tästä tuli ketju purjehtijan ulosmanaamiseksi*?

  • = wanhan suomen merkityksessä. Purjehtija, stämmaako tämä?

Ei länsimurteissa sanota “stämmääkö tämä?”

Joku asia voi olla tämmissä, säemmäämisestä puhuvat korkeintaan helsinkiläiset herrastelijat

Vihdoinkin saamme tietää mitä hän oikein tarkoitti kaikilla niillä viesteillään!

2 tykkäystä

Eikä ole! Gerhardin Loci on yksi monumentaalisimmista koskaan kirjoitetuista Dogmatiikoista. Concordia Publishing House on alkanut kääntämään sitä englannin kielelle ja siitä tulee 17 osainen teosjärkäle, joista jokaisessa on keskimäärin n. 500 sivua. Siis kaikkiaan noin 8500 sivun tekstimassa. Minulla on noita nyt kaikki tähän mennessä käännetyt, eli 10 kappaletta. Lisäksi olen muita kanavia pitkin onnistunut hankkimaan toisen englanninkielisen kustantamon kautta pari lisäosaa.

1 tykkäys

ALG, jonka äidinkieli on siis ymmärtääkseni rikssvenska, ei tainnut koettaa tuossa kirjoittaa murretta eikä herrastella helsingiksi. Pointti lienee pyrkimyksessä “utmana” hra Wigeliusta esiin.

3 tykkäystä

Voisiko tämän ketjun otsikko olla toisenlainen?

1 tykkäys

Tuskin kukaan niin hölmöä olisi ajatellutkaan, että ALG olisi herrastellut helsingiksi. Hän tiemmä kirjoittaa siellä jossakin, Hesasta länteeen

Vaikea sanoa, kuka mitäkin ajattelee, mutta kommentoin siis sinua, koska liitit Helsingin ja länsimurteet ALG:n viestiin.

Johtopäätöksesi ovat hyvin erikoisia.