Lähimmäisenrakkaus

Joulurauhaa. Keskityn olennaiseen joksikin aikaa.

D

2 tykkäystä

1 tykkäys

Nyt kun olen asiaa miettinyt Joulun aikana niin olen kallistumaisillani @Diakoni n kannalle. Minusta rokotteen ottaminen itselle suojatakseen siten muita ei ole kristillistä lähimmäisenrakkautta vaan yhteiskunnallista toisista huolen pitämistä. Kristillinen lähimmäisenrakkaus kun on uhrautuvaa rakkautta omaten tietyn tendenssin, johon ei yhteiskunnallinen toisista huolen pitäminen mielestäni yllä?

1 tykkäys

Tätä pitäisi hieman säätää. Lähimmäisenrakkaus ei ole väistämättä uhrautuvaa rakkautta. Lähimmäisenrakkaus raamatullisesti on sitä, että olen itse saanut Jumalalta hyvää, niin voin auttaa lähimmäistäni=rakastaa lähimmäistäni (vaikka tämä vihaisi minua, joten saatan joutua kyllä uhratuksi auttaessani ). Lisäksi lähimmäinen Raamatussa on konkreetisti lähellä oleva.

D

2 tykkäystä

Niinpä! Ja Jumalalta saatu rakkaus onkin aidosti uhrautuvaa, kuten hän itsekin uhrautui syntisten edestä.

Minä annan terveydenhuollon ammattilaisten järjestää potilaat, itseni yhtenä potilaista, hoidon tarpeen mukaan. Siten hoito saadaan järjestettyä parhaiten ja mahdollisimman moni saa hyvää hoitoa silloin kun sitä tarvitsee. Liian myöhään hoitoon pääsy voi kuormittaa enemmän terveydenhuoltoa.

Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. On muistettava, että itsekin olemme itsemme lähimmäisiä ja palveltava muita terveen järjen asettamissa rajoissa. Kyllä terveyspalveluihin jonotetaan ihan normaalisti.

Anna rauhassa, ei muuta tapaa ole. Pointtini oli se, että jos tuohon jonottamiseen haluttaisiin jokin kristillinen näkökulma, niin se voisi olla tuo esittämäni.

D

1 tykkäys

Juu, emme oikeastaan ole. Lähimmäisen rakastaminen perustuu siihen mitä Jumala on hyväkseni tehnyt, ei siihen mitä minä olen tehnyt itseni hyväksi. Itseni rakastaminen on sitä että annan kiitoksen olemisestani ja tarpeideni täyttämisestä Jumalalle enkä itselleni.

Ja minä olen antanut joskus vuoronumeroni esim. labrassa jollekin iäkkäämmälle. En ole ajatellut silloin että lähimmäisenrakkauden nimissä pidän kiinni omasta vuorostani.

D

3 tykkäystä