Lapualla piispanvaali marraskuussa 2021

Kyllä asun Oulun hiippakunnan alueella, mutta haluaisin, että Suomeen saisimme todella hyviä piispoja.

3 tykkäystä

Niin, ei se huono juttu ole että tulisi hyvä piispa. Mutta viittaan edellä kirjoitamaani: Yksilön mahdollisuuksiin elää seurakuntaelämää omalla paikkakunnallaan ja harjoittaa uskoaan käytännössä, ei toisen hiippakunnan piispa vaikuta mitenkään. Oma piispa vaikuttaa erityisesti papistoonsa. Hiukan meihin muihinkin. Silti lähes kaikki on mahdollista… ei konservatiivihkokaan piispa nykyään ole järin suuri auktoriteetti niille jotka tykkäävät olla liberaaleja. Ehkä ihan äärijutut hän voi blokata, jos tahtoo.

Apuaaaa!!! Et voi olla noin pessimisti .

1 tykkäys

Tänään pessimisti - huomenna ehkä optimisti!

:rofl:

Mutta oikeasti- mitä Lapuan Salomäki vaikuttaisi sinun elämääsi Oulun alueella?

Minä iloitsisin hänestä aivan kuin Mikkelin piispasta, että on se hyvä, että meidän kirkossamme on oikeamielisiä piispoja.

2 tykkäystä

Tänään vaalin ensimmäinen kierros. Keskustellaan varmaan tässä ketjussa, jos halua on? Tuo offtopic kannattaa unohtaa että on helpompi pitää asia yhtenäisenä.

Haluaako joku veikkailla? Illalla julkistetaan kai tulos, ilmeisesi klo 18 alkaa tiedotustilaisuus.

Veikkaan että ensimmäisellä kierroksella ei tule valintaa. Kaksi eniten ääniä saavat ovat Ala-Prinkkilä ja Salomäki, Kauhajoen ja Lapuan provastit.

Minulla ei ole selvää kantaa tulevasta piispasta. En tunne ehdokkaita muita kuin Jämsenin, jolle olisi varmaan parempaakin käyttöä, kuten nytkin on ollut. Hänellähän on profetian armolahja toiminnassa ja kokemusta minulla siitä on myös hänestä. Voi olla, että piispakin tarvitsisi sellaista, mutta ehkä kuitenkin muita taitoja ja asioita ensisijaisesti, joten parempia ehdokkaita voi olla, en tunne.

Yksi armolahja ei vielä tee piispaa. Olen ollut sen sijaan hyvin tyytyväinen hänen rukouskoulutuksiinsa ja kiertelyihin seurakunnissa yhdessä muun Majataloilta-porukan kanssa, Simojoen, Puhakan ja Etceteran. Ehkä piispana hän voisi enemmän rohkaista ja avata ovia lisää tällaiselle toiminnalle ja herättää kirkkoa. Konservatiivi hän on, mutta ei ehkä sillä tavalla kuin jotkut toivoisivat.

1 tykkäys

Ensimmäisen kierroksen tulos:
Äänestysprosentti 88,4%

Jouko Ala-Prinkkilä 120
Terhi Kaira 303
Matti Salomäki 259
Jukka Jämsén 164

Toisesta kierroksesta tulee mielenkiintoinen.

Tuleepa tosiaan jännittävä toinen kierros.

1 tykkäys

Onpa huikea äänestysprosentti.

1 tykkäys

No niinpä. Yllättävän paljon Kaira sai ääniä. Ala-Prinkkilä taas kovin vähän.

On kyllä melkoinen juttu jos näinkin konservatiivinen hiippakunta valitsisi naisen piispaksi. Mutta näyttää hyvin mahdolliselta, koska Salomäkeä vastaan äänestettäneen hänen tiettyjen lausuntojensa vuoksi. :roll_eyes:

Terhi Kaira sai odotetusti Jyväskylän rovastikunnasta paljon ääniä, 133.
Muut yhteensä 151…
Mutta en olisi uskonut että pohjalaisista rovastikunnista irtoaa lähes 150 ääntä hänelle. Pohjoinen Keski-Suomi heitti vielä koriin parikymmentä pongoa.

1 tykkäys

Matti Salomäki valittiin 84 äänen erolla uudeksi Lapuan piispaksi. Piispakunta konservatiivistuu…

korjaus 53 äänen erolla. Mutta ei vaikuta lopputulokseen.

4 tykkäystä

Kiitos tiedosta, olin jo unohtanut. Voi että olen onnellinen, että Salomäki valittiin. Oletko sitä mieltä, että Simo Peura on liberaali?

2 tykkäystä

En ole mutta Matti Salomäki on selvästi vielä paljon konservatiivisempi.

Hieno juttu. Se naisehdokas olisi ollut katastrofi. Ei pelkästään sen takia että on nainen, vaan eräs joka tuntee hänet piti häntä luonteeltaan täysin mahdottomana tähän tehtävään.

3 tykkäystä

2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Offtopic-aarrearkku

Aivan mahtavaa! Olin siis väärässä ja iloinen erehdyksestäni.

2 tykkäystä

Onnittelut episcopus electus Matti Salomäelle!

6 tykkäystä

Upeasti meni tämä vaali!:grinning:

5 tykkäystä