Liisa Kingma ja Ulla-Christina Sjöman nukkuneet pois

Lähetys- ja raamatunkääntäjäveteraani Liisa Kingma on saanut kutsun taivaan kotiin. (1940–2019) joulupäivänä lyhyen sairaalajakson jälkeen.

Pistetään nyt tähän ketjuun kun en viitsi omaakaan aiheesta pykätä… eli samaan sarjaan edellä mainitun kanssa kuulunut Ulla-Christina Sjöman poistui myös tuonilmaisiin 6pv joulukuuta loppuvaa vuotta. Hän oli syntynyt Tsadissa vuonna 1926. Sjömanin isä oli kapteeniluutnantti Thorolf Sjöman, joka hukkui Porin edustalla Torpedovene S2:n haaksirikossa lokakuussa 1925.

Kun tässä nyt lähetystyöstä puhutaan, niin ajattelin tämän henkilön oikeasti syntyneen tuossa mainitsemassasi keskiafrikkalaisessa valtiossa. Ilmeisesti siis kuitenkin Helsingissä?

5 tykkäystä

Tarkoitat kai Stadissa?!?:thinking:

Käänsikö hän jotain olemassaolevaa käännöstä toiselle kielelle? Jos niin mitä?

Liisa osallistui kansainväliseen projektiin, jossa Raamattu käännettiin darin kielelle. En tiedä asiasta tarkemmin, mutta eikö Raamattu yleensä käännetä alkukielestä. Liisalla oli hyvä darin kielen taito.

1 tykkäys

Kiitos vastauksestasi! Tuo alkukielestä kääntäminen on vähän horjuva juttu, kun kuulemma kaikki käännökset on käännetty tarkasti alkukielestä. Siksi minä en henkilökohtaisesti ole fanatisoitunut mihinkään kristillisen käännöksen leimaa kantavaan käännökseen. Tykkään lukea meidän käännöksistämme 33/38 käännöstä ja teenpä vielä tunnustuksellisena luterilaisena jonkin asteisen kardinaalivirheenkin kun tykkään lukea myös 92 käännöstä, koska ainakin minulle se avaa Raamatun sanomaa jopa parrmmin kuin 33/ 38 käännös. Käännökset minusta tukevat toisiaan eivätkä sulje toisiansa pois, niin kuin monet liian “oikeaoppiset” ajattelevat.

Liisa Kingma tunsi tavattoman hyvin muslimien kulttuurin, koska hän työskenteli Afganistanissa vuosikymmeniä. Tuossa aloitusviestissä olevassa Youtube -videossa hän kuvaa hienosti sitä, miten meidän tulisi suhtautua muslimeihin ja kertoo, mitä monet muslimimiehet ajattelevat länsimaisista naisista (juoppoja ja huoria).

Hän on saanut afganistanilaismieheltä ohjeen, mitä tehdä, jos mies käyttäytyy sopimattomasti häntä kohtaan: “Ota kenkä jalastasi ja lyö häntä sillä päähän.”

1 tykkäys

Viestin poisto ja merkit täyteen.

1 tykkäys

Voihan sitä kokeilla? :grinning: Kunhan ei nyt millään turvakengällä…

1 tykkäys

Tuntuu aivan kuin olisin laittanut tämän aloituksen johonkin suomi24 -palstalle. Pyydän ylläpitoa poistamaan koko ketjun, ellei tähän tule muuta kuin läpänheittoa.

1 tykkäys

Haluatko, että poistan viestini?

koko ketju vain pois, jos ei aihe kiinnosta

Kyllä kiinnostaa. Jäin miettimään, että kuka tuo Ulla-Christina Sjöman on. Tai oli. Jossain olen hänestä kuullut, mutta nyt en osaa yhdistää mihinkään.

Karismaatikko Helsingistä. Mielestäni Nolonsolta huono ajatus yhdistää hänet tähän ketjuun.

Kunnioitukseni Kingmalle ja kaikille Afganistanissa olleille. Edesmenneille ja eläville. Kiitos @Exkortti tästä.

1 tykkäys

Kymmenen vuotta vanha artikkeli Kirkko ja kaupungista lehtori Ulla Christina Sjömanista.

1 tykkäys

Katsoin tuon Kingman videon. Ihan siitä näkökulmasta, että mitä Afganistanissa työtä tehnyt suomalainen on heidän parissa oleskellessaan kokenut.

Jäin miettimään et kuka hitto on tämä Kingma ollut - nevöhöörd tapaus. UCS sentään jollain tavalla tunnettu tapaus.

Mielenkiintoinen idea tulla jonkun kuolemasta kertovaan ketjuun julistamaan tietämättömyyttään.

3 tykkäystä

Tuo on aivan tuttu neuvo Lähi-Idässä ja siitä itään päin. Intiassakin olen sen mukaan toiminut. Päähän en ole lyönyt, mutta ihan vain kengän heristäminenkin osoittaa halveksuntaa, ja joskus olen heittänyt sandaalilla (kunhan olen ensin arvioinut meneekö itseltäkin arvokkuus jos linkkaan yhden kengän varassa sitä hakemaan).

1 tykkäys