Long Play: "Monia Armorikkaita Vuosia" - ortodoksisen kirkon työsuhderiidat ja taloudelliset epäselvyydet

Palstan ortodokseilta olisi kiinnostavaa kuulla kommentteja tästä:

Tunnen useampia ihmisiä, jotka ovat paenneet dogmaattista riitelyä luterilaisesta kirkosta ortodoksiseen kirkkoon. Sielläkö on sitten vastassa hallinnollinen riitely…

1 tykkäys

En tiedä seurakuntapiireissä mitään (enkä edes halua tietää), mutta kyllähän hallinnossa vaikuttaisi olevan ongelmia. Pappiskoulutuksessa lienee aukko tältä osin. Varmaan samoja ongelmia kuin suomalaisessa julkishallinnossa on muutenkin ollut vuosikymmenten varrella.

Artikkeli oli minusta mainio. Toimittaja ei selvästi tunne ortodoksisen kirkon perinnettä, mutta pitäytyy asiassa eikä lähde valittamaan esimerkiksi naispappeudesta tai homoliitoista eikä lähde muutenkaan mollaamaan ortodoksisuutta yleensä.

Nyt on varmaan vähän hurskastelua tai moralisointia, mutta Kirkkoon kuulutaan ihmisistä huolimatta eikä niiden vuoksi. Onhan meillä töhöilty melko raskaalla kädellä, mutta minnekäs Kirkosta lähtisi. Onneksi seurakuntahallinnon voi maallikko ignoorata, jolloin säilyy mielenrauha paremmin.

5 tykkäystä

Kyllähän se vähän noin on. Itse kestän paremmin sen, että kirkossa on hallinnollista riitelyä kuin että skandaalit kohdistuisivat kirkon oppia ja traditioita vastaan. Hallinnollisissa riidoissa voi olla kyse oikeasti tulkinnallisista erimielisyyksistä, kanonien ja maallisen lainsäädännön yhteensovittamisen vaikeudesta sekä yksilöiden omista hairahduksista tms., mutta dogmaattiset riidat kertovat siitä, ettei ole todellista yhteistä oppia ja uskoa.

6 tykkäystä

Suomen ortodoksisessa kirkossa on isoja ongelmia.

Tutkivan journalismin juttu Monia armorikkaita vuosia toi julki paljon. Itsekin olen siinä esillä lyhyesti. Kotimaa24 uutisoi mm. jutusta.

Itse pohdin omaa prosessiani ja suhdettani kirkkoon täällä. Ainakin siitä oppii latinalaisen käsitteen.

Paljon on julkisuudessa viitattu osaamattomuuteen tai kanoneihin. Itse koen, että aika paljon johtuu moraalista, tai itse asiassa sen puutteesta, eikä niinkään jostain koulutuksen puutteesta tai kanoneista sinällään.

Lars Ahlbäck

7 tykkäystä

Hypoteettisesti, timo_k

Kestäisitkö samalla tapaa jos joutuisit ortodoksisen Kirkon maallikko/pappistyöntekijänä kokemaan karkeaa vääryyttä; työelämän lakien, tessin ja kanonien kyseenalaista tulkintaa? (Sanon, tässä juurikin tulkintaa, siksi että näillä tätä “tulkintaa” tai näkemystä edustavilla kleerukseen kuuluvilla ei olisi juristin, ekonomistin koulutusta tai edes tarvittavaa laajaa ort. kanonisen oikeuden asiantuntemusta sijua enempää? He olisivat käyneet vain Kuopion pappisseminaarin tai Joensuun koulun, jossa toki Kirkon tuleville työntekijöille opetetaan tietääkseni hieman enemmän tänään.)

Sukulaisten suosimista sinun kustannuksella? Sitä, että jollakin vanhan ortodoksisen suvun ja nimen omaavalla olisi enemmän arvoa työyhteisössä kuin sinulla, joka et tuollaista omaa?

Sitä, että, kleerukseen kuuluva pomosi harjoittaisi työpaikkasi ja Kirkonkin kannalta sellaista talous -ja henkilöpolitiikkaa, jonka takia ihmisiä irtisanottaisiin jne. ihan vain siksi, että tämä pomosi olisi ryssinyt homman, koska uskoi voivansa hoitaa homman kotiin siksi, että on pappi/piispa. Kuvitteli pappeuden/piispuuden armolahjan tarkoittavan sitä, että hän hallitsee myös taloudenhoidon ja henkilöstöpolitiikan?

Sitä, että sinä pyhän ortodoksisen Kirkon jäsenenä menettäisit työsi tällaisten asianhaarojen takia?

Lohduttaisitko itseäsi sillä ajatuksella että, no sentään dogmaattiset asiat on meillä kiveen kirjoitettu ja kunnossa? Ja, miten sinä lohduttaisit niitä ei-ortodoksikristittyjä joilta menisi sijun lailla työ ja toimeentulo alta?

4 tykkäystä

Ikävä kuulla näistä. Eikös sekä katolisilla että ortodokseilla Suomessa ole myös ollut vakavia taloushuolia niin, että on harkittu jopa kiinteistöjen myyntiä?

Ei kai timo_k noin sanonut?

Kaksi asiaa surettaa tässä erityisesti. Kun puhutaan papeista, niin hengellisestä näkökulmasta ei voida mielestäni puhua vain “työntekijöistä”, vaikka tässä on totta kai juridisesti sekin puoli (ja hyvä niin). Pappeus on koko elämän kattava erityinen sakramentti ja kutsumus, joka on kirkkoon sidottu – pappi ei voi noin vain vaihtaa työnantajaa (ellei vaihda alaa). Kun kirkko vihkii miehen papiksi, pappi sitoutuu paimentehtäväänsä, mutta samalla kirkko sitoutuu paimeneensa: on kirkon vastuulla huolehtia, ettei tämä jää heitteille. Toiseksi, tässä on ollut kyse perheellisistä ihmisistä. Perheellisen papiston kohdalla kirkon vastuu korostuu vielä erityisesti – laiminlyönneistä seuraava epävarmuus, taloudellinen ahdinko ja hengellinen kipu rikkovat papin lisäksi tämän kumppania ja lapsia.

Ongelmat ovat hallinnollisia, mutta niistä tuntuu heijastuvan, että tästä kirkon vastuusta ja pappeuden luonteesta on kirkon sisällä erimielisyyksiä. Kirjoitan toki ortodoksisen kirkon ulkopuolelta, joten ehkä näkökulmani on vähän outo. Mutta jos ja kun esim. aviossa eläviä vihitään papiksi, niin papiston oikeudenmukaisen kohtelun tärkeys korostuu mielestäni väistämättä. Ei minusta voida ajatella (kuten olen tälläkin foorumilla joskus lukenut), että vääryyttä kokeneen pitäisi vain nöyrästi hyväksyä toimeentulonsa perusteeton evääminen, sillä nämä asiat eivät vaikuta vain yhteen ihmiseen. (Lisäksi hiljaa pysyminen mahdollistaa samanlaisen toiminnan jatkumisen ja kohdistuminen muihinkin kirkon työntekijöihin. On siis monin tavoin tärkeää, että vääryyksistä uskalletaan puhua.)

Tarkoituksenani tässä ei ole ilkkua tai mustamaalata. Sellaiseen ei ole varaa. Kansainvälisesti omasta kirkostani löytyy tätä paljon raskaampia systemaattisia vääryyksiä. Pitkään niitä lakaistiin maton alle ja puolusteltiin sillä, että “vain ihmisiä tässä ollaan”. Mutta monet ovat heränneet siihen, että vaikka on totta, että kirkko pysyy kirkkona vaikka me ihmiset tekisimme mitä, niin tämä ajatus ei saa passivoida – ongelmia ei ratkota toivomalla ja katsomalla pois, vaan niihin on tartuttava ja ratkottava päättäväisesti. Samalla ongelmat on kohdattava koko laajuudessaan. Se tekee kipeää. Niin on kuitenkin ennemmin tai myöhemmin tehtävä, ja mitä myöhemmin asioihin puututaan, sitä ikävämpiä asioita kaiken alta yleensä paljastuu. Joten kaipa yritän sanoa, että lännen kirkon epäonnistumisista saa oppia. Kaikki kritiikki ei ole turhaa tai kunnioituksen puutetta kirkkoa kohtaan.

14 tykkäystä

Erityisesti tässä nimenomaisessa kontekstissa pikkuvirheistä nillittäminen tuntuu kyllä vähän asiattomalta, mutta meillähän siis tätä ei kyllä sallita vaan papeiksi vihitään naimisissa olevia.

Kirjoituksesta muuten kyllä samaa mieltä. Eihän näitä pitäisi maton alle lakaista ja samat säännöt pitää koskea kaikkia ilman että tuttuja, serkun kavereita tai aitokarjalaisia koskevat ero säännöt.

3 tykkäystä

Ei ole pikkuvirhe, tai jos on, niin olen tuosta itsekin monesti nillittänyt :sweat_smile: Eli olet aivan oikeassa, muotoilin asian huonosti. Käyn korjaamassa.

1 tykkäys

Katolisella kirkolla ainakin on, ja lisäksi käsissä muutamia ongelmakiinteistöjä, joiden myyminen ei taida hirveästi auttaa taloustilannetta.

Meillä tosin tuo henkilöstöpuoli on ihan eri planeetalta. Papit ovat perheettömiä ja sitoutuneet hiippakuntaan/ sääntökuntaan loppuiäkseen, samoin hiippakunta heihin. Palkattuja maallikkotyöntekijöitä on vain mausteeksi, suurin osa toiminnasta pyörii vapaaehtoisvoimin, ja silloin tietysti odotuksetkin henkilöstöhallinnolta ovat vähän erilaisia.

3 tykkäystä

Kun on seurannut tätä keissiä, tässä joillakin näyttää olevan ongelmana kanonien ja maallisen lainsäädännön yhteensovittamisen vaikeudesta. Oikeasti se ongelma ei ole tässä, vaan tämä tapaus on pelkästään hallinnollinen, jonka takana voi tietysti olla mitä kummallisimpia perusteluita hallintoa harjoittavilta tahoilta. Ihmisestä saadaa todella helposti syyllinen. Tässä yksi esimerkki;

Kerrotaan tarinaa Stalinin aikaisista työleireistä. Eräs kertoi, että hän on työleirillä siksi, koska halusi liittyä kommunisti puolueeseen. Toinen taas mainitsi syyksi, että erosi kommunistipuolueesta. Kolmas sanoi, ettei halunnut liittyä kommunisti puolueeseen. Neljäs taas sanoi syyksi leirillä oloon sen, että ajatteli liittyä kommunisti puolueeseen.

En ryhdy spekuloimaan. En ole ortodoksisesta suvusta enkä karjalainen. Mitään kontakteja minulla ei myöskään ole. Minkään tuollaisen varaan en ole koskaan voinut laskea mitään. Ja laulaakaan en osaa. :laughing:

LongPlayn juttuun liittyvä mielipidekirjoitus Hesarissa, “Ortodoksisen kirkon tulee sitoutua hyvän hallinnon periaatteisiin”: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006522121.html (kirjoittajina kolme teologian tohtoria).

4 tykkäystä

Luinko oikein, että arkkipiispaa kehotetaan harkitsemalls pohtimaan sellaista vaihtoehtoa, että voisi miettiä, tai kirkon (ort) tulisi miettiä, olisiko ehkä kenties harkittavissa sellaista tuumailua josko mahdollisesti arkkipiispa ei olisikaan tulevaisuudessa arkkipiispa?

D

Arkkipiispa Leo täyttää ylihuomenna 72 vuotta. Jo ainakin viisi vuotta sitten kerrottiin varmana tietona, että hän jää pian eläkkeelle.

K24 ylittää itsensä epäselvässä journalismissa kuvauksestasi päätellen?

Tuo teksti, johon Diakoni viittaa, on mielipidekirjoitus (“blogi”).

Blogipa hyvinkin, ei siis K24 juttu, mutta virkaportaan edustajan blogi. En ole tällaiseen kriittisyyteen kyseisessä kirkossa ennen törmännyt. Siksi ihan säikähdin.

D

Et ole istunut tarpeeksi ortodoksien kanssa kaljalla. Siellä missä on kaksi tai kolme ortodoksia koolla, siellä haukutaan piispoja.

1 tykkäys