Tässä tulee näkyviin vanhurskautumiskäsityksen ero.
Luterilainen usko korostaa Marian nöyrää ja epäitsekästä uskoa Jumalaan. Se tulee ilmi hänessä, tavallisessa maalaistytössä. Siinä on oikea esikuva.
Magnificat on luterilaisessa hartauskirjallisuudessa vanhastaan hyvin tunnettu ja ihailtukin.
Nyt kun tällainen syntisen ihmisen pelastuminen yksin uskosta ei kelpaa, on katolisessa kirkossa kaikki edesmenneet pyhät pyntätty täyteen ihmeitä ja ihmeellisyyksiä.
Ei pelastus kuitenkaan siinä ole, jossakin ihmeellisessä täydellisyydessä tai jalossa erinomaisuudessa!
Kristus on syntisten vapahtaja, ei täydellisten!
Kurja ja köyhä ihminen on Kristuksen pyhittämänä vain kun hän uskoo. Se on lahjaa, tässä ja nyt, heti ja tänään, kun vain uskoo, että Jeesus Kristus kärsi minun epätäydellisyytenikin tähden. Ei tarvitse haikailla mitään.
Kiitos Jumalalle! Halleluja!
Lutherin mukaan ihmisen pyhyys ei riipu onnistumisesta
maanpäällisissä asioissa. Kukaan, edes Maria, ei kykene elämään täysin Jumalan tahdon mukaisesti. Vaikka Luther ei pidä Mariaa ja muita pyhiä täydellisinä hän silti kutsuu heitä pyhiksi.
Luther itse syyllistyi nuoruudessaan harhaan, jota vastaan hän nyt saarnaa. Hän tunnustaa huutaneensa avuksi sekä Mariaa että tämän äitiä Annaa eri tilanteissa nuorena miehenä.
Johannes Kastajan muistopäivän viettämisen oikea syy näkyy Lutherin mukaan päivän evankeliumitekstin Sakariaan kiitosvirressä. Johanneksen oma isä ymmärsi poikansa tehtävän ja arvon Kristuksen kautta.
Luther esittää, että Marian neitsyys on vertauskuva ihmisen lain alla mutta silti sen ulottumattomissa olemiselle. Niin kuin Maria pysyi Joosefin vaimona ja tälle alisteisena, pysyi hän kuitenkin neitsyenä. Maria on miehensä vallan alla mutta pysyy silti miehelleen koskemattomana.
Laki on mies, ja omatunto on vaimo. Niin, vaimolla pitää olla mies, eikä hänellä kuitenkaan saa olla miestä, toisin sanoen, vaimo olkoon koskematon ja pysyköön hänen tykönänsä neitsyenä. Se tapahtuu seuraavasti: Me olemme lain alaisia emmekä kuitenkaan ole lain alaisia, toisin sanoen, vaikka me elämmekin lain alaisina, me emme kuitenkaan ole alistuneita lain alaisuuteen, vaan pysymme vapaina, lain taholta koskemattomina, niin kuin Maria Joosefin tykönä ollessaan pysyi neitsyenä.
(Lainaus T. Leinosen Pro Gradusta)