Katsoin minkälaisia viestejä olet kirjoittanut ja olinkin toukokuussa 2018 kysynyt saman kysymyksen ketjussa, jossa toit esiin näitä näkemyksiäsi. Vastauksesi tuolloin:
Tervehdys
- kysymyksesi:
Ei. Olen löytänyt ainoastaan pastoreita ja seurakuntia, jotka joko jättävät kokonaan vastaamatta esille ottamiini kohtiin Jumalan sanassa tai avoimesti myöntävät, että sen yli mennään seurakunnassa.
- Kysymyksesi:
Tämä kysymys liittyy usein yllä kuvaamaani pastorin antamaan “Entäs sitten?” -tyyppiseen vastaukseen eräänlaisena standardivastauksena: “Entäs itse, kuka oikein kuvittelet olevasi!”.
Vastaus on silti löydettävissä - kuten aina - siitä, mikä kirjoitettu on. Ei ole mielekästä mieltää yhtä henkeä seurakunnaksi, joka kokoontuisi, järjestäytyisi, toimittaisi sakramentteja.
Matt. 18:20
“Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.”Oletin, että klassisen kristinuskon foorumilla oltaisiin omistauduttu tutkimaan yhdessä, mikä kirjoitettu on ja missä sen yli on menty, mutta olin mitä ilmeisimmin väärässä.
Ilmeisesti olet samoilla linjoilla vieläkin?
Ymmärtävätkö edes tunnustusluterilaiset, että ei ole mahdollista kenen tahansa katsoa kirjoituksista mikä on oikea oppi?
Miksi heti reformaation alussa syntyi suuri hajonta ihan olennaisten asioiden, kuten ehtoollisen, ymmärryksen kanssa, jos kerran Raamatusta voidaan asiat “tarkistaa”? Eikö klassisen kristinuskon suojelun alle kuulu tradition merkitys uskon tulkinnassa?