Luterilaisuus

Kyse on vieraantumisesta, mutta ei pelkästään siitä. Jos lähtökohta on, että ihminen on luotu elämään Jumalan yhteydessä, ja tämä on ihmisen eksistenssin tarkoitus, kun tapahtui jotain, joka aiheutti vieraantumisen ja yhteyden rikkoontumisen, ihmisestä tuli tarkoitukseensa kelvoton.

Vieraantuminen ei ole Raamatun käsite, mutta sisältyy useisiin Raamatun kuvauksiin inhimillisestä tilanteesta; Paratiisista karkoitus, ihmisen ja luonnon vihollisuus, Kainin ja Abelin välirikko, kielten sekoittaminen, jne, jne…

Vieraantumisen käsite sisältyy myös Paavalin ajatuksiin siitä, että ihminen on vääristänyt Jumalan kuvan epäjumalien kuvaksi ja etenkin klassiseen kuvaukseen ihmisen sisäisestä ristiriidasta (Room. 7).

“Vieraantuminen” ei kuitenkaan käsitteenä voi korvata “syntiä”. Synti -sanaa on kuitenkin käytetty usein tavalla, jolla ei ole paljonkaan merkitystä sen raamatullisen merkityksen kanssa. Paavali puhuu usein synnistä yksikössä ja ilman artikkelia. Hän pitää sitä lähes persoonallisena voimana, joka hallitsee maailmaa.
Kristillisissä kirkoissa, niin protestanttisissa kuin katolisissakin synti - sanaa käytetään usein monikossa; "“synnit” ovat poikkeuksia moraalilaista. Tällaisella käsityksellä ei ole paljoa tekemistä synnin kanssa, joka tarkoittaa vieraantuneisuutta siitä, mihin kuuluu - Jumalasta, maailmasta, omasta itsestä. Jo sana “vieraantuminen” sisältää uskonnollisen tulkinnan siitä, mitä synti on.

Tästä huolimatta sanasta “synti” ei ole lupa luopua, sillä se ilmaisee myös jotain, joka ei sisälly sanaan “vieraantuminen”. Sanaan “synti” sisältyy peroonallinen ja aktiivinen kääntyminen pois siitä, mihin kuuluu. Se tuo esiin vieraantumisen persoonallisen ratkaisuluonteen. Se painottaa persoonallista vapautta ja syyllisyyttä vastakohtana traagiselle syyllisyydelle ja universaaliksi koetulle kohtaloksi laajentuneelle vieraantumiselle.

Niin tai näin, viime kädessä ei ole ratkaisevaa, miten ihminen ymmärtää oman tahtonsa tilan, vaan se, että Jumala tahtoo pelastaa ihmisen. Vaikka käsityksemme ihmisen syntisyydestä ja tahdosta olisi kuinka väärä, Jumala on suurempi ja hän kutsuu armollaan ihmisen yhteyteensä. Kyllä Jumala pitää pelastuksen ”teknisestä” toteutumisesta huolen :wink:

100%:a on hyvä määrä ihan noin ylipäänsä, kun uskonasioista on kyse :wink:

1 tykkäys

Voi, kun tyhjentävästi voisinkin… Yhdellä sanalla; mysteeri :wink:

Järki joutuu väistymään, kun huomaa, että ei voi olla uskomatta, järkeilipä miten tahansa tai olipa tunnetila mikä tahansa. Ilkka Pyysiäinen jakaa mystisen kokemuksen kahteen osaan seuraavasti;

– Yleensä mystiseen kokemukseen liittyy tietoisuuden tilan muuttuminen, ihminen esimerkiksi kokee, että hän jotenkin sulautuu muuhun maailmaan, raja itsen ja muun maailman välillä häviää ja ihminen on yhtä kaiken kanssa. Se usein koetaan helpottavana, koska omat surut ja murheet unohtuvat.

– Toinen tyyppi on sisäänpäin suuntautunut kokemus: ulkomaailma ikään kuin häviää ja koetaan, että sen takana on olemassa jonkinlainen absoluutti, perimmäinen periaate, johon ihminen sitten yhtyy, esim. jumala.

Omalla kohdallani tuo jälkimmäinen on jonkinlainen, joskin sinänsä valju selitys. Sanapari “tulla uskoon” on aina jostain syystä ärsyttänyt minua, kun asia on tasan päinvastoin; usko tulee ihmiseen, jos Jumala niin hyväksi katsoo. Tapoja voi olla monia, mutta karismaattisempi tyyli on usein vain manipuloitu inhimillinen tunnetila, joka kestää aikansa. Herännäisjohtaja Wilhelmi Malmivaaran kerrotaan muinoin tavanneen miehen, joka oli “tullut uskoon”, mutta sittemmin luopunut uskostaan. “Emme olekaan tavanneet sitten kuolemasi jälkeen.” oli Wilhelmi tervehtinyt.

Ryhmiin, jotka väittävät saaneensa erityislaatuisia hengellisiä kokemuksia, suhtaudun varauksella… Tästä huolimatta Jumalan hengen kokeminen on jokaisessa ihmisessä todellinen, aivan kuten rakkauden tai sisään hengitetyn ilman kokeminen. Voimme tulla tietoisiksi Jumalan Hengen läsnäolosta meissä ja ympärillämme, niin rajallinen kuin kokemukemme “hengellemme lähellä olevasta Jumalasta” onkin. Jokseenkin tuota ainakin minulle Jumalan Henki nimittäin merkitsee; hengellinen, läsnä oleva Jumala, joka voi paradoksaaliseti olla äärimmäisen lähellä ja toisaalta äärimmäisen kaukana. Jumala on käsittämätön, salattu ja kätketty – mutta silti ihmistä lähempänä kuin hänen omat ajatuksensa.

“Aiwo-usko” taas on vanha körttitermi yritykselle uskoa järjellä, jonka seurauksena voi sitten olla omavanhurskaus ja uskonnollisuus, josta saattaa herännäisperinteen mukaan muodostua pahimmillaan jopa parantumaton tila :wink:
Vaan kukapa meistä toisen uskoa kykenee arvioimaan, kun omassakin on lähinnä vain ihmettelemistä…

Lännen ajattelijat puhuvat kätketystä tai salatusta Jumalasta ilmaisulla “Deus absconditus” (salattu Jumala), joka pohjaa Raamatun Jesajan kirjan kohtaan. ”Totisesti, sinä olet salannut itsesi, Jumala, sinä Israelin Jumala, Pelastaja!” (Jes. 45:15)
Katolisessa ymmärrystavassa sanan “absconditus” käsitetään yleensä merkitsevän verhottua. Kristuksen jumaluus on kätketty hänen inhimilliseen luontoonsa, joka on kuin verho, huntu. Katolisesta näkökulmasta katsottuna Jumala on kätketty, jotta hänet voitaisiin löytää oikealla tavalla.

Lutherin ajattelusta voi haistaa katolisia juurakkoja, mikä ei sinänsä ole ihme, olihan hän saanut katolisen teologin koulutuksen ja ollut aikaisemmin myös augustinolaismunkki.
Lutherille Jumala oli paitsi salattu, Deus absconditus, myös Deus revelatus, paljastettu Jumala. Jumalan olemus paljastuu ja tulee ymmärretyksi Kristuksessa.

Tällainen ajattelu saattaa jättää vähemmän tilaa Jumalan sanomattomuuden ja käsittämättömyyden korostamiselle. Inkarnaation eli Jumalan ihmiseksi tulemisen ajatus on yhteinen koko kristikunnalle.

Esimerkiksi Johannes Viiniköynnös, 700-luvulla elänyt syyrialainen mystikko, hahmottelee Jumalan kuvaamisen ja saavuttamisen vaikeutta: ”Tartuin häneen, mutta hän ei ole tartuttavissa. Pyydystän häntä, mutta hän ei ole pyydystettävissä.” ”Kun välittäisin häntä eteenpäin, hän pakenee minua.”

Johannes oli apofaatikko, joka ei lähtenyt puhumaan Jumalasta myönteisin käsittein vaan negaation kautta. Johanneksen kirjoituksissa korostuu Jumalan käsittämättömyys jopa näin voimakkaasti: ”Kun saan hänet kiinni, häntä ei ole.”
Kreikan apophasis = kieltäminen, pyrkimys kuvata sellaista, mitä itse asiassa on mahdotonta kuvata, kuten kuolemaa tai absoluuttia —> apofaattinen kieltämisen teologia. Apofaattisuus ilmenee usein kieltoilmauksien kautta.

Samaan tapaan päätteli saksalainen teologi, filosofi ja mystikko Mestari Eckart (1260–1327). Hän kirjoittaa, että ”niin kauan kuin meillä on Jumala, kuvitelma Jumalasta, niin kauan kuin uskomme tietävämme jotain Jumalasta, niin kauan olemme myös erotettuja Jumalasta.

Koska Jumala näin kätkeytyy hämäryyteen, hänen olemustaan ei tule lähteä kuvaamaan sanomalla, mitä hän on. Apofaatikolle Jumala on jakamaton, ääretön, aineeton, käsittämätön, kukaties, tuntematon.

“Jumala vastasi Moosekselle: “Minä olen se, joka minä olen”. Ja hän sanoi vielä: “Sano israelilaisille näin: ‘Minä olen’ lähetti minut teidän luoksenne”.”

2.Moos 3:14

Kristuksessa kuitenkin siis näemme luterilaisuudessakin Jumalan “olemuksen” ja “luonnon”, joka minulle on viime kädessä rakkaus;

"Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: “Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.”

Joh. 5:19

Jumalan Henki (triniteettiopin mukaisesti pitäisi tietysti puhua PH:stä) ei ole salaperäinen substanssi, eikä Hän ole erillinen osa Jumalasta. Hän on Jumala itse, mutta ei Jumala kaikkien olioiden luovana perustana eikä Jumala historian ohjaajana, joka ilmoittaa itsensä sen keskeisessä tapahtumassa, Kristuksessa, vaan Jumala sellaisena, kuin hän on läsnä yhteisöissä ja yksilöissä, Eläväksi tekijänä niihin tarttuen, niitä innoittaen ja niitä ennen kaikkea muuttaen.
Kun Pyhää Henkeä sanotaan eläväksi tekijäksi tai elämän antajaksi, voidaan tällöin tarkoittaa sitä, että Pyhä Henki on tosi Jumala, koska vain Jumala voi kristillisen opin mukaan luoda elämää sanan syvimmässä merkityksessä. Kristillisessä perinteessä näitä nimityksiä on kuitenkin pidetty usein Pyhän Hengen persoonan erisniminä ja niihin on liitetty ajatus, että eläväksi tekeminen on Pyhän Hengen persoonalle ominainen osa Jumalan työstä maailmassa.

Jumalan Hengen voima voi epäilemättä olla jollekin ekstaattinen kokemus, mutta yhtä lailla Jumalan Henki vaikuttaa meissä lempeällä, mutta määrätietoisella äänellä sanoessaan meille, että elämämme on tyhjää ja mieletöntä, mutta että sisäisen minämme ovella on uuden elämän mahdollisuuksia, jotka odottavat saavansa täyttää tyhjyyden. Jumalan henki vaikuttaa meissä herättäessään kaipauksen Pyhään vastakohtana arkipäivän profaanille.

Hän saattaa heittää meidät epätoivon helvettiin itsemme takia, ja sen jälkeen antaa meille varmuuden siitä, että elämä on meidät hyväksynyt, juuri kun pidimme itseämme täysin hylättyinä, ja myös hylkäsimme itsemme.

Jumalallisen Hengen kautta meille saattaa kasvaa voima rukoilemiseen, voima, jota ei aidosti ole kenelläkään muuten kuin jumalallisen Hengen läsnäolon vaikutuksesta. Olipa rukous sanoin ilmaistu tai sanaton, aina kun se saavuttaa päämääränsä - jälleenyhtymisen olemuksemme jumalalliseen perustaan - se on meissä, ja se on meidän kauttamme puhuvan jumalallisen Hengen työtä. Rukous on äärellisen olennon ikävöivää kohoamista alkuperäänsä.

Herännäisyydessä (myös evankelisuudessa) korostetaan “Kristuksen katselemista” —> ihmisen ei pidä käpertyä itsensä ympärille ja epäoleelliseen pohtimaan omaa uskoaan, vaan katsoa uskon ja pelastuksen suhteen kaiken oleelliseen ytimeen, Kristukseen.

"Mutta kuinka te ymmärrätte sen sanan: »hyvä uskon kilvoitus»? Hyvä uskon kilvoitus merkitsee sitä: koska tietos ja taitos ei anna sielun rauhaa, aseta Vapahtajan kaikkinäkeväisyys ymmärrykses silmäin eteen sisällisen ikävöitsemisen kanssa; äläkkä lakkaa tästä kilvoituksesta, ennenkuin saat salaisen ja hiljaisen sisällisen rauhan Vapahtajalta: nyt tohdin omistaa Kristuksen auttajakseni.

27 p. lokakuuta 1848.

Paul Ruotsalainen."

[Paavo Ruotsalaisen kirjeet]

Ruotsalaisen opetuksen ydin oli ajatuksessa, että ihminen ei ole hengellisessä elämässään ottaja vaan saaja. Ihminen voi vain ikävöidä ja odottaa, kunnes Jumala ilmoittaa hänelle itsensä. Ruotsalaisen ajattelussa yhtyvät kansanviisauden, kirkollisen opetuksen ja vanhan kristillisen perinteen opetukset omaperäiseksi, puhuttelevaksi ja monin tavoin rajuksi ja alkuvoimaiseksi julistukseksi. Sitä sävyttää pyrkimys totuudellisuuteen ja rehellisyyteen, ihmisen on parempi olla uskomatta, kuin yrittää väkisin rakentaa uskonnollinen asenne. Ruotsalainen neuvoi käymään ”niin pyhänä kuin pahanakin” Jumalan luokse. Ei ole kyse siitä, mitä ihminen on, vaan siitä, mitä Jumala on. Näin ajatellessaan Ruotsalainen liittyy vuosisatoja vanhaan Jumala-keskeiseen jumaluusoppiin, joka uudella ajalla on joutunut ihmiskeskeisten uskonnollisuuden mallien varjoon.

Jos palataan siihen, mitä tapahtuu, kun mysteeriä yrittää järjellä selittää, lainaan yhden anekdootin Ukosta;

Tavatessaan Snellmanin Iisalmen pappilassa Ruotsalainen tokaisi tälle Hegelin filosofiasta innostuneelle ajattelijalle: ”Työ philosophit tiette saman selevän Roamatusta ko sika pottuhalmeesta".

Juice-vainaa sanoitti usein hyvin myös uskosta ja uskonnoista, mutta savolaisena vähän salaviisaasti. “Rakkauden ammattilainen” esimerkiksi on biisi, jonka usein tulkitaan kertovan fyysisen rakkauden ammattilaisesta, kun se kertoo Jeesuksesta :wink:

Jumala on
Olen tullut siihen tulokseen, että jumala on.
Ei siitä sen enempää.

On järjen köyhyyttä mennä kieltämään
sellaista mitä ei ole,
turha saarnata erämaassa,
turha vakuuttaa löytäneensä ratkaisun.

Yksi lysti, uskonpa jumalaan tai en,
että se on, sen minä tiedän

niin kuin tiedän, että on uskonto,
tiiviiksi rakennettu organisaatio;
ja että on kirkko, systeemien systeemi,

ja papit, piispat, poliisit ja lähettiläät,
matkasaarnaajat ja sisaret,

opetuslapset ja morsiamet,
joista ei kannata lukua pitää, moni heistä
jotka julistautuvat Kristuksen morsiamiksi,
on vain opetuslasten bändäri,
autuas uskossaan, joka usein on
toisen usko, ylhäältä annettu

jumala on,
vaikka ei uskoisi

Juice Leskinen / Jumala on 1996

Artikkelin kirjoittaja Lasse Halme teki aikoinaan lisurin Juicen lyriikoista.

https://www.teologia.fi/component/content/article?id=895:sopivatko-juice-leskisen-laulut-virsikirjaan

2 tykkäystä

Juicen “Epäile vain” on näköjään Uutuubista blokattu, mutta Costello Hautamäen cover Tampereen Tuomiokirkossa. Äänityksen laatu on sen verran kehno, että liitetään sanat :wink:

Epäile vain
Juice Leskinen
Jotka osaa, ne tekee mitä vaan.
Jotka ei, ne ryhtyy opettamaan.
Kuinka kauan ne mellastaa saavatkaan pellossain.

Ne muokkaa, tutkii ja lannoittaa,
ne hyödyntää kaiken minkä saa.
Jos tahdo et olla niiden riistomaa,
epäile vain.

Mulle kaikki valmiina syötetään,
ne tahtoo jalat, tai kädet, tai pään.
Mutta kokonaan ei, ei kirveelläkään
panostain.

Ne ohjaa, neuvoo ja vakuuttaa,
että näin on takuulla helpompaa.
Tuuli tuuliviirin tuuleen saa,
epäile vain.

Epäile vain.
Epäile vain.
Epäile vain.
Epäile vain.

Äiti lapsen vieroittaa huomastaan,
kyynelsilmin luopuu luomastaan,
voimaa rakkaudesta suomastaan toivottain.

Eikö ihminen pääse uomastaan,
isoveljestä tylystä kuomastaan.
Kyllä Jeesuskin diggaa Tuomastaan.
Epäile vain.

Epäile vain.
Epäile vain.
Epäile vain.
Epäile vain.
Epäile vain.
Epäile vain.
Epäile vain.
Epäile vain.
Epäile vain.
Epäile vain.
Epäile vain.

2 tykkäystä

Onko sitten olemassa vieraantumista ilman sitä persoonaa, joka vieraantuu?

Olio-ohjelmoinnissa (jota vastaan olen kuullut myös hyvää kritiikkiä) luokka on yksi asia. Se on kuvaus oliosta. Kun taas yksittäiset, toiminnalliset oliot ovat luokan instansseja. Synti käsitteenä ja synti tekona on mahdollista käsittää samanlaisen suhteen kautta. Eli idean ja sen inkarnaation tai teorian ja sen implemenetaation suhteena. Nämä eivät sulje toisiaan pois, vaan toinen on väline toisen käsittämiseen.

Vieraantuminen voi siis käsitteenä korvata synnin idean, mutta ei synnin implementaatiota. Tässä ei ole mitään ristiriitaa tai virhettä.

Tämä on turha huomautus, jos et voi perustella, että on olemassa muunkinlaista kääntymistä pois jostain kuin persoonallista ja aktiivista.

Tästä olen eri mieltä. Siis tämä ei ole joko/tai. Jotta ihminen voisi tehdä ratkaisun tässä, hänellä pitäisi olla absoluuttisen riippumaton ja puhtaasti älyllinen pohja, josta tehdä se. Mutta tällainen pohja on moderni teologinen abstraktio. Se ei ole osa todellisuutta eikä yhdenkään yksilön kokemus. Eli se ei ole koskaan esiintynyt todellisuudessa tai oikeasti tapahtunut.

Näiden erottaminen toisistaan on nimenomaan yksi tapa, jolla synti ilmenee. Jumalan tahto pelastaa ihminen on tuossa abstraktia, tyhjää puhetta. Siinä Jumalan idealla on olemassa pelastustahdon idea, joka ei varsinaisesti toteudu eikä inkarnoidu millään tavalla, eli se ei missään vaiheessa tavoita ihmistä. Ja jos tekee mieli tässä sanoa, että se tavoittaa ihmisen Kristuksen sovitustyössä, niin se ei edelleenkään tavoita ihmistä, vaan ihmisen idean. Eli ihmisen pitää ajatella itseään ideana, jonka jälkeen Jumalan pelastustahdon idea voi kohdistua ihmisen ideaan.

Tämä on juuri se “ei haittaa vaikka sillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa”, mikä tässä on koko ajan ollut kritiikin kohteena. Josta minulle tulee vahvasti sellainen vaikutelma, että luterilaisuudessa uskon ja palvonnan kohteeksi nousee helposti asioiden abstraktius tai absurdius sinänsä. Koska se on niin käsittämätöntä, eikä siinä ole ihmisen näkökulmasta mitään mieltä, sen täytyy olla jumalallinen totuus.

Tarkoitat, että 100 % pelkkää teoriaa?

Saan vaikutelman, että olet joku Väiski Vemmelsäären tavoin hyppivä sanaseppo, jonka mielestä itse asialla ei ole edes mitään merkitystä, vaan tärkeintä on saada siitä kokoon mahdollisimman vaikuttava helppoheikki-esitys. “Vetoan sinuun niin monesta kulmasta, niin hämärästi, sekavasti ja äkkiä, että tuskin millään voit vastata minulle kieltävästi.”

Tämä aloittamani keskustelu on tärkeä siksi, että se on nyt vähintään kahdesti yritetty kaapata ja vyöryttää offtopicilla ja puhua siihen isot massat metafyysistä ja teologista puutaheinää. Aivan kuin tarkoitus olisi treenata jotain primaalia itseilmaisua ja vajota johonkin spontaaniuden multihuipennukseen.

Kun itse tulvin johonkin liikuttavia aforismeja ja sitaatteja, niin kykenen yleensä perustelemaan, että mikä niiden relevanssi on varsinaiseen asiaan nähden. Silloin niiden vaikuttavuus ei tule niiden absurdiudesta tai vastakohtaisuudesta tai aasinsillan pituudesta, vaan siitä, että ne summaavat jonkin keskeisen ajatuksen.

Rakkauden ammattilaisen sanoitus on tahallaan tehty niin kryptiseksi, ettei se varsinaisesti sano eikä tarkoita mitään. Siitä kuvastuu lähinnä Juicen henkilökohtainen Jeesus, eikä sillä ole mitään arvoa minkään teologisen pointin esittämisessä. Jos siitä taas yrittää jonkin sellaisen tislata, niin tuloksena on lähinnä jonkinlainen ihmisen itse valitun autenttisuuden kanssa synkassa oleva hahmo tai eräänlainen tiskirätti-Jeesus.

Kun viihdyin luterilaisessa toiminnassa silloin, kun olin vielä nuorisoa, siellä oli välillä tällainen lähestymistapa, jossa ihmisen angstaaminen omasta eksistenssistään on (jollain myyttisellä tavalla) sama kuin kristinuskon totuus. Eli, tiivistetysti, angstaaminen on totuus. Joka ei oikeasti ole yhtään mikään totuus, vaan tiettyyn aikaan sidonnainen poliittinen ja yhteiskunnallinen mentaliteetti, jossa Jumala nähdään ihmisen itseensä ja omaan kokemukseensa kohdistuvan palvonnan välineenä.

Jollain tavalla muuten tässä on käytännöllisen kirkollisuuden todellisuuskuva, jossa ihmisen usko on angstin ja absurdiuden välinen rinnakkaiselo. Ihmisen elo on angstia, mutta Jumalalla on siihen absurdi ratkaisu olemassa. Ja sovitus on sitä, että Jumala inkarnoitui absurdiudesta osaksi angstisuutta. Jonka edellytys on se, että ihminen asioikseen ja itseistarkoituksena hellii tätä omaa vieraantuneisuuttaan.

Joka on vain toteutus siitä hermeettisestä emävaleesta, että Jumala ei ymmärrä itseään eikä luomakuntaa muuten kuin luomakunnan kautta. Jolloin mikä tahansa angsti tai tikun nokkaan nostettu tahra, jonka omasta mielestään autenttiset ihmiset keksivät siihen nostaa, on oikeastaan palvelus Jumalalle, jota pitää suuresti ihastella.

1 tykkäys

Ehkä ei edes kannata ryhtyä vastailemaan, jos jo tämän yhden keskustelun perusteella päädyt siihen tulokseen, että keskustelukumppani ansaitsee halveksuntasi?

1 tykkäys

Hänen koko ulosantinsa on, otsikkoon nähden, asian vierestä. Noilla viesteillä ei ole mitään tekemistä luterilaisuuden taustaoletusten kanssa. Tai sitten kaikella on. Tai sitten sanotun relevanssi aiheen kannalta pitäisi lausua ääneen.

Joten siinä mielessä ei ole mitään suurta vaatimusta mistään tason säilyttämisestä.

Kyse ei ole henkilöstä, vaan näkökulmasta, niin paljon kuin nämä on mahdollista erottaa toisistaan. Henkilö voi aina muuttaa näkökulmaansa tai esitystapaansa. Joka tapauksessa joku Juice on tässä kontekstissa lähinnä osa ongelmaa eikä osa vastausta. Juice on osoitus siitä, mihin moderni ajattelu menee siinä vaiheessa kun se alkaa lopullisesti hajota.

Ja Glacialiksen agnostismi jos joku ei missään tapauksessa liity alkuperäiseen aiheeseen. Siihen vain löytyi kiva aasinsilta uskon ja järjen suhteesta. Johon on kyllä vastattu ihan hyvin useita kertoja muissa keskusteluissa.

Jooh. Mutta jos jo tämän yhden keskustelun perusteella päädyt siihen tulokseen, että keskustelukumppanisi ansaitsee halveksuntasi ja että sinun on se myös tuotava julki, ehkä ei edes kannata ryhtyä vastailemaan. (Huom. kysymysmerkin vaihtuminen pisteeseen.)

Minä en kommentoinut vain yhtä keskustelua, vaan isoa määrää tekstiä yhdessä keskustelussa. Enkä kommentoinut tiettyä henkilöä, vaan tietyn henkilön esiintymistä tietyssä keskustelussa. Minulta menee kokonaan ohi, että mikä tässä on jotain hätäistä tai kohtuutonta tai oletuksiin perustuvaa. Lisäksi kun henkilö itse osoitti jo, että on liikkeellä lähinnä trollatakseen. Hänen ei omasta mielestään tarvitse pysyä aiheessa tai vastata aikaisemmin sanottuun.

Minä suhtaudun epäilevästi sinun arvioihisi toisten trollaustarkoituksesta. Minusta olet nähnyt sitä turhan herkästi aiemminkin.

En sanonut mitään hätäisyydestä tai oletuksista. Vaikka tietenkin oletan, että oletat asioita. Pointtini kuitenkin on tämä: Jos katsot, että sinun täytyy kertoa vaikutelmiasi tuolla tavoin, edellytyksiä mielekkäälle keskustelulle ei ole. Se voi olla ihan kokonaan sen toisen vika tai se voi olla ihan kokonaan sinun vikasi tai sitten voi olla kyse kummastakin teistä. Minä oletan viimeksi mainittua, mutta minun oletukseni ei ole asian kannalta kovin olennainen juttu.

Katsoin paremmaksi, että tämä on täällä, eikä uutista koskevassa ketjussa.

Hep! Tähän on pakko vastata. Ei muuten, mutta kun saan tästä niin paljon hyviä ajatuksia, mitä tarkentaa. Toisaalta rakastan liikaakin nähdä omaa tekstiäni täällä. Toisaalta joku saattaa olla hiljaa mielessään kysynyt minulta, että miten omasta mielestäni käsitin tämän. Sen sijaan, että suoraan vain sanoo jotain.

Noo. Kaikki teesit ja teoriat ovat ylimielisiä kun ne esitetään jossain “uutena”. Täällä nominalismin käsite saattoi olla uusi, vaikka muualla maailmassa se ei tietenkään ole sitä. Siksi tarkoitus todella oli, että esitän käsitteen, ja joku muu voi sitten kertoa, että mikä sen oikea sovellusalue on, ja mikä se ei ole.

Tottakai koko ajan ajattelin, ja ajattelen edelleen, että nominalismi on käsitteenä abstrakti. Mutta siinä se sopii yhteen niiden asioiden kanssa, mitä se kritisoi. Ynnä se ei välttämättä ole tarkoitetulle ilmiölle paras mahdollinen tai teknisesti oikea nimi. Mutta olen kuvaillut sitä nyt sen verran, että kuka vain on voinut ehdottaa parempaa.

Sitten on se, että oikea ylimielisyys ei ole esitetyssä asiassa, vaan tavassa esittää se. Jos olisin sanonut, että luterilaisuus on mälsää, ja että minun ei tarvitse tietää siitä enempää, kuunnella ketään eikä perustella mitään, niin se olisi oikeasti ylimielistä. Jos taas olen sitä mieltä, että luterilaisuus perustuu hirveälle erehdykselle ja tarjoan sitä väitettä kritiikin kohteeksi ja tarkennan ja selitän sitä tunnin toisensa jälkeen, niin ei siinä ole mitään ylimielistä.

Ei sitä tarvitse runtata jos se on siellä jo ihan omasta tahdostaan ja ilmoituksestaan. Siis sinusta ei minulle tullut missään vaiheessa muuta käsitystä kuin että olet äkeä, koska käsität luterilaisuuteen kohdistuvan jonkin ja jonkinlaisen, mutta ilmeisesti suuren hyökkäyksen, ja siksi teet tällaisia vastahyökkäyksiä. Mutta et ole analysoinut varsinaista asiaa silti ollenkaan. Siis et ainakaan kohdista erimielisyyttäsi asiaan, vaan vain siihen, että joku nyt kritisoi luterilaisuutta.

Itse asiasta voi sanoa sen verran, että luterilaisuuden nominalismiin pätee kärjistetysti päinvastainen nokkeluus kuin ihmisen perisyntiin: Luterilaisuus on niin intensiivisesti nominalistista kuin voi olla, mutta ei niin ekstensiivisesti. Esimerkiksi Ryttylässä ei järjestetä nominalistista taideleiriä. Eikä LHPK:lla ole nominalistiset kirkkokahvit.

Ne, jotka asian tai syytöksen ymmärtävät, päinvastoin vastaavat siihen, että tämä nominalismi on hyvä asia. “Nominalismi on ainoa oikea tapa käsittää teologiaa. Nominalismi on ainoa oikea tapa säilyttää Jumalan pyhyys ja lankeemuksen todellisuus. Nominalismi on ainoa oikea tapa pitää kiinni Raamatun arvovallasta. Jos nominalismista luovutaan, joudutaan synkretismiin, kokemuksellisuuteen, itse keksittyihin oppeihin ja itse tehtyyn sovitukseen.” Olen noista toki eri mieltä. Mutta se ei tarkoita, että nominalismi olisi pelkkä vailla sisältöä oleva sana, jota käytetään tässä vain huonon synonyyminä.

“Sinä senkin älyllisesti epärehellinen!!!”

Oikeasti mitään ei peitelty, ja sitaatteja käytettiin valaisemaan asiaa.

Tai sitten tässä on kyse siitä, että ehdottomasti vaadit, että teologian pitää olla nominalistista. Eli sen pitää toimia yksiselitteisten sanojen vankina. Ja minä siis en yksiselitteisten sanojen avulla yrittänyt perustella, että on se jotain muutakin - jolloin tuo syytös loogisista hypyistä ehkä pitäisi paikkansa - vaan tarkoituksella muilla keinoilla. Jos mielestäni nominalismi on epäonnistunut, niin miksi ottaisin vakavasti syytöksen, että en yrittänyt voittaa nominalismia nominalismilla, vaan jollain muulla? Tai miksi edes pitäisin sitä syytöksenä? Koska niinhän se tietenkin pitää tehdä.

Kaikki varmaan ihmettelemme, että @Miknius lähti. Mutta minulla ja hänellä on eri lähtöpiste ja eri kohde. Jos haluat sanoa, että jotain hyvin halveksittavaa on tapahtunut, niin en osaa kuin olla lievästi huvittunut.

Perusteet hylätä luterilaisuus varmaankin liittyivät luterilaiseen tapaan lukea Raamattua. Mutta jos moderni aika sanoo, että teksti ja kieli ovat yksiselitteisiä ilmiöitä, eli kaikki ajattelu on informaatiota, lakeja ja sääntöjä, niin silloin Raamattua kuuluu yksiselitteisesti lukea juuri sillä tavalla. Jolloin kaikki, paitsi tekstin kirjaimellinen merkitys, on Raamatun ulkopuolella.

Jolloin, joka kerta, kun kukaan kysyy Raamatun edessä, että mitä tämä tarkoittaa, hän huhuilee Raamatun ulkopuolelle ja kaipailee jotain Raamatun ulkopuolelta.

Sola Scriptura taidettiin todeta riittämättömäksi. Tai siis, sillä tavalla minä siihen suhtaudun. Kun se on vain reformaation juhlavuoteen keksitty iskulause. Ei edes mikään teologinen periaate. Eikä sitä pidä ikinä sellaiseksi luulla.

Joku voi ironisoida, että Sola Scriptura, eli se, mitä minä olen siitä lukenut.

Toinen voi todeta, että Sola Scripturan avulla voidaan toki pystyttää seurakunta ja muodostaa sille rituaali ja oppi. Sitten voi todeta, että ei se riitä mihinkään. Siinä on etukäteen valittu silloin se, että usko on lopulta elämästä erillinen saareke.

Pieni vertaus. Ihmisten tavat elää uskoa todeksi ovat kuin elimistön jonkin tärkeän osan bakteerikanta. Se pitää olla sellainen, että se ei uhkaa eliöä, ja on usein jopa hyödyllinen. Se on kuitenkin välttämätön. Koska jos antibiootti tuhoaa sen, niin silloin sen tilalle tulee kaikenlaisia satunnaisia pöpöjä, jotka eivät välttämättä ole niin vaarattomia. Eli kun Luther otti katolisuuteen tepsivän antibiootin, hän heitti menemään kaikki tavat ja muodot. Seurauksena oli puoli vuosituhatta kestänyt tapojen ja muotojen tuleminen ja meneminen, rajankäynti, kitkeminen, innostuminen, uusi tuleminen. Uusia antibiootteja, uusia puritanismeja, uusia pöpöjä, uusia herätyksiä, korostuksia ja hartauden muotoja.

Siihen on sitten vuorotellen yritetty löytää ultimaattisen antibiootin muotoa toisaalla (ajattelee vaikka reformoituja baptisteja) eli raamatullisuutta, joka torjuisi kaikki tulkinnat, ja ultimaattista pöpöä toisaalla (ajattelee vaikka Torben Søndergaardin “viimeistä reformaatiota”), eli tulkintaa, joka nielaisisi koko Raamatun. Tai yritetty saattaa potilas johonkin stabiiliin ja vähäpöpöiseen tilaan, eli tarjota valikoitu ja hyvin vähäinen määrä tulkintoja ja sisältöä.

Joku voisi väittää, että reformaatio tapahtui filosofian ehdoilla. Joku voisi väittää siihen vastaan, että ei, se tapahtui Raamatun ehdoilla. Ja joku väittää siihen taas vastaan, että hei, juuri tuo Raamatun nostaminen muusta erilleen tehtiin filosofian ehdoilla. Johon joku väittää, että no niin, nyt kun se on tehty, niin on hyvä, että se on tehty. Johon taas joku väittää, että ei, sillä niin tehtäessä luotiin keinotekoinen ja suljettu ajattelun ja ymmärtämisen avaruus, jota on mahdotonta purkaa ja josta on mahdotonta vapautua sisältä päin. Joka tarkoittaa, että se pitää purkaa tai murtaa ulkoa. Eli esittämällä kysymyksiä kyseisen linnoituksen olemuksesta. Joku väittää tietenkin, että nämä kysymykset ovat filosofisia. En vastusta.

Tämä olisi ehkä mielenkiintoista. Otetaan sellainen handicap, että pitää löytää Raamatusta asioita, jotka ovat ristiriidassa sen nominalistisen lukutavan kanssa. Asioita, joista löytyy jokin pitävä perustelu sille, että uskossa kyseessä on ihmisen ja Jumalan välinen, siis myös ihmisen ja Raamatun tekstin välinen prosessi, jossa pelastus on ihmisen avautuminen ja antautuminen tälle prosessille. Ei sen joku eksakti päämäärä tai lopputulos tai pelkkä idea. Vaan kutsuminen kirkkauteen koko olemisen käsittävän tapahtumana. Eikä vain siten, että eletään kuten eletään, vaikka elettäisi fiksustikin, ja pelastus on sitten sitä, että kuoleman hetkellä flipperin mela heittää pallon ylöspäin eikä alaspäin.

2 tykkäystä

Luterilaisuuden nominalistinen kritiikki ei tietenkään ole mikään novum, vaikka jostain syystä tuntuu että se vasta nyt nostaa päätään Suomessa (Eskola). Rustin E.Brian esitti tätä kritiikkiä jo vuonna 2013 teoksessaan Covering Up Luther: How Barth’s Christology Challenged the Deus Absconditus that Haunts Modernity. Toki aiheesta löytyy juttua jo aiemminkin.

Tutut nimet esiintyvät tässäkin teoksessa: täälläkin esiintyneet Gillespie ja D. B. Hart

Nominalismi ei tietenkään ole mikään yhtenäinen suuntaus. Sitä oli montaa eri lajia ja täällä siitä on puhuttu vain pääpiirteissään.

Nominalismi ja realismi -dikotomiaan pätee sama kuin lähes kaikkiin dikotomioihin. Ne voidaan sovittaa Kristuksessa yhteen. Nominalismi on ihan OK, kunhan muistaa, että se on vasta puoli totuutta.

Minun mielestäni

D

4 tykkäystä

Jos olen ymmärtänyt oikein, yksi väite, joka on esitetty luterilaisuuden taustaoletuksia vastaan on se, että yksin Raamattu -periaate edellyttää nominalistista kieli- ja merkkiteoriaa. Olen lukenut tämän ketjun suurin piirtein läpi, mutta jostain syystä en nyt muista, onko juuri tätä kysymystä kuinka paljon käsitelty, tai sitten on käsitelty paljonkin, mutta minä en vain ole ymmärtämättömyydessäni sitä huomannut, tai muistamattomuudessani en sitä muista.

Joka tapauksessa kaipaisin sitä, että joku avaisi minulle tätä väitettä. Tavallaan ehkä ymmärrän jotain siitä, mutta minulla on vielä sellainen olo, että en ole ihan täysin hahmottanut tätä väitettä. Eli jaksaako joku yrittää mahdollisimman selkeästi yrittää selittää minulle, miksi yksin Raamattu -periaate edellyttää nominalistista kieliteoriaa? Varmaan erityisesti kiinnostaisi kuulla Thinkcatin ja/tai Mikniuksen ajatuksia, en tosin tiedä, kuinka paljon Miknius jaksaa tässä tilanteessa täällä foorumilla kirjoitella.

2 tykkäystä

Katselen edelleen Jordan Petersonin luentosarjaa vuodelta 2015, Personality and Its Transformations. Olen kymmenennessä osassa, joka käsittelee Carl Rogersia.

Rogers syntyi aktiiviseen protestanttiseen perheeseen, mutta aikuistuttuaan kääntyi ateistiksi. Erilaisten vaiheiden kautta hän kehitti oman tavan toteuttaa psykoterapiaa. Sen keskiössä on 19 teesiä, jotka löytää häntä koskevalta Wikipedia sivulta.

Ensimmäinen teesi sanoo, käytännössä, että yksilö on oman kokemusmaailmansa eli itse kohtaamansa ilmiöiden maailman keskus. Yksilö ei ole siis faktuaalinen osa ilmiöiden maailmaa, niin kuin se kokonaisuutena voisi olla jokin kone tai mekanismi, vaan yksilön tietoisuus ilmiöiden maailmasta tapahtuu sen maailman sisällä. Eli ihmisellä ei ole automaattista tai sisäsyntyistä ulkoista perspektiiviä itseensä. Eikä edes sisäistä, mutta palaan siihen kohta.

Silloin myöskään se, että yksilö on kokemansa ilmiöiden maailman keskus, ei ole mikään moraalinen valinta, jonka perusteella yksilöä voisi syyttää itsekkyydestä tai näköalan kapeudesta, aivan kuin hänen pitäisi kaiken aikaa elää kolmannen osapuolen perspektiivissä itseensä nähden ja nähdä itsensä koko ajan objektiivisesti tai kuviteltujen, neutraalien muiden silmin. Aivan kuin ihminen voisi nähdä itsensä niin kuin Jumala näkee, mutta pahuuttaan vain päättäisi olla näkemättä. Tai aivan kuin Jumalan olisi tarkoitus vaatia ihmiseltä tällaista näkökulmaa.

Tai oikeus. Luterilainen puhuu aina mieluummin Jumalan oikeuksista kuin tarkoituksista, koska jälkimmäiset ovat siinä teologiassa tuntemattomat, mutta ensimmäiset aina rajattomat.

Ongelma on tässä tendenssissä, että ihmisen rajallisuus ja perspektiivisyys, joka on väistämätön osa ihmisen luotuisuutta, nähdään moraalisena heikkoutena tai jopa pahuutena. Vaikka on totta, että ihmisen rajallisuus ja ruumiillisuus mahdollistaa monta pahuutta, ynnä luo tarpeen niille - tyyliin ruoan tai lämmön varastaminen koska ei halua kuolla nälkään tai kylmään - niin ne eivät kuitenkaan itsessään ole pahuutta.

Luterilainen syntikäsitys tai puhe synnistä kuitenkin jatkuvasti kaivelee tätä Kiinaan asti yltävää kuoppaansa, jossa ihminen yrittää saada itseään kiinni siitä, että ei näe niin kuin Jumala. Sen sijaan Rogersin toinen teesi sanoo, että ihmiselle tämä oma horisontti tai perspektiivi on yhtä kuin todellisuus.

Eli kysymys ei ole ihmisen olemisesta rajattoman, jumalallisen, synnittömän perspektiivin ja rajallisen, inhimillisen, syntisen perspektiivin välillä. Vaan kysymys on ihmisen olemisesta joko rajallisessa ja luodussa perspektiivissään, joka sinänsä ei ole paha, väärä tai syntinen, tai tämän perspektiivin vääristymisestä ja rikkoutumisesta. Pahin tapa, millä se saattaa vääristyä, on jos ihminen hylkää sen, ja yrittää sen sijaan elää jossain jumalallisessa, objektiivisessa ja riippumattomassa olemisessa.

Leikisti yksilö silloin luulee saavuttaneensa jonkinlaisen objektiivisen tai jumalallisen perspektiivin. Kun käytännössä yksilö vain menettää perspektiiviään yksilönä. Eli sen sijaan, että hän pakenisi synnin vaikutusta omaksumalla Jumalan näkökulman, hän vain jatkaa synnin vaikutusta hylkäämällä sen ainoan näkökulman, joka hänelle on luotuna olentona tarjolla.

Kolmas teesi on, että yksilö reagoi havaitsemiinsa ilmiöihin niin hyvin, niin paljon ja niiltä osin kuin kykenee toimimaan kokonaisuutena. Eli jos ihminen on tunteeton, objektiivinen ja etäinen, niin se ei tarkoita, että hän on saavuttanut jonkin jalon, älyllisen tai korkeamman tavan katsoa maailmaa. Se tarkoittaa vain, että hän ei kykene toimimaan kokonaisena, lihaa ja luuta olevana henkilönä, vaan hänen kokonainen kokemuksensa itsestä, jonka kautta hän toimii, on ruumiista vieraantunut.

Neljäs teesi on, että tässä ihmisen kokemassa ilmiöiden maailmassa on erikseen ulkoiset ja sisäiset havainnot. Keskeistä on puhua juuri havainnoista (percept), koska ne ovat synteesi aistimusten ja ajatusten välillä. Ne ovat yksilön ajatus siitä, mitä hän aistii. Ne ovat aistimusten ja ajatusten suhteita. Sisäisiä havaintoja on tarkoituksenmukaista kutsua minuudeksi tai itseksi. Ne vastaavat suunnilleen jungilaista egoa toisaalla - eli mitä ihminen on itselleen, sen sijaan että ei olisi mitään.

Se, mitä ihminen on, siis itse tai minuus, on yhtenäinen, mutta muuttuva kokonaisuus. Se kehittyy siten, että yksilö arvioi havaintojaan eri tavoilla yhteensopiviksi aikaisemmin oppimansa tai tietämänsä kansssa ja yhdistää niihin arvostuksia ja painotuksia. Tämä on viides teesi. Kuudes on, että yksilö on luonnostaan suuntautunut kohti kasvua, jossa voi havaita ja integroida uusia asioita. Ei rajattomasti tietenkään, vaan oman rajallisen luotuisuutensa rajoittamalla ja mahdollistamalla tavalla. Tästä seuraa seitsemäs, eli jokaisen yksilön käytös on parhaiten ymmärrettävissä hänen sisäisen näkökulmansa perusteella.

Tässä tulee sellainen jännä poliittisen sodankäynnin sovellus, että joissain tietyissä ryhmissä tai piireissä koetaan, että vastustajan näkökulman (älyllinen) ymmärtäminen on yhtä kuin sen (moraalinen) hyväksyminen. Sen vuoksi on (moraalisesti) oikein pitää kiinni teoriasta, eikä liikaa kurkistella todellisuuden puolelle. Tällä on rinnasteinen versio herätyksellisessä ajattelussa, jossa synnin älyllinen ymmärtäminen väistämättä lipsauttaa henkilön sen moraaliseen hyväksymiseen. Jos ihmisen ymmärtäisi olevan luotu rajalliseksi ja hyväksi, niin synti näkyisi tämän rajallisuuden vääristyminä. Mutta jos ihmisen ymmärtää objektiivisesti luoduksi, niin silloin rajallisuus itsessään on hylätty tai jätetty selviämään omillaan synnin, kuoleman ja perkeleen valtakuntaan.

Jos todellisuus on pohjimmiltaan älyllinen, niin silloin synti on älyttömyys. Mutta jos todellisuus on, jokaiselle siinä elävälle ihmiselle, havaittu asia, niin silloin synti pitää käsittää havaintojen problematiikkana. Kohdassa Gal. 3:1 on käytetty modernia tulkintaa, koska ανοητος (anoetos) tarkoittaa ymmärryksen tai viisauden puutetta eikä loogista älyämistä. Paavalin painotus on, että te näette (havaitsette) väärin.

Kahdeksas teesi toteaa vain, että ihminen toimii sen pohjalta, mitä on havainnut. Pelkkä tieto ei siis riitä toimintaan, vaan toiminta tapahtuu aina suhteessa havaintoihin eli aistien maailmaan. Yhdeksäs vahvistaa sen Louis A. Sassin luennon Emotion, Schizophrenia, Surprise pointin, että tunteet ovat havaintoja. Ne eivät ole aistimuksia, eivätkä ne ole ajatuksia. Eli ihminen saa toiminnastaan palkinnoksi havaintoja, ja havainnot myös motivoivat toimintaa.

Jos joku on sosiaalisesti tai moraalisesti kaavamainen, niin se johtuu siitä, että hänen tapansa havaita maailma on vastaavalla tavalla rajoittunut. Eli aistimuksilla ja tiedolla ei ole luontevaa suhdetta.

Tähän mennessä on esitetty fenomenaalinen maailmankuva Rogersin mukaan. Viimeiset kymmenen teesiä käsittelevät sitä, miten rogerilainen patologia ilmenee, ja mitä sen parantaminen tarkoittaa tämän maailmankuvan puitteissa.

Kymmenes teesi toteaa sen, että ne ilmiöistä tehdyt havainnot, joista yksilön käsitys minuudesta ja todellisuudesta koostuu, voivat olla joko aidosti koettuja, tai ne voivat olla vieraita tai ristiriidassa hänen kokemukselleen. Eli, yhdennentoista teesin mukaan, yksilö käsittelee kokemuksensa joko a) kykenemällä luontevasti yhdistämään ne aikaisempaan ymmärrykseensä ilmiöiden maailmasta (eli itsestään ja ympäristöstään), b) tai ei tee sitä ollenkaan, koska toteaa, etteivät ne liity häneen tai c) ne vääristyvät, koska niitä ei ole mahdollista sovittaa, nimetä ja arvottaa jo havaittuun, opittuun ja ymmärrettyyn nähden.

Kahdestoista teesi toteaa, että useimmat yksilön teot ovat yhteensopivia sen käsityksen kanssa, mikä hänellä on todellisuudesta. Kolmastoista toteaa, että jotkut teot nousevat yhdennentoista kohdan vääristyneinä omaksutuista malleista, ja silloin yksilö ei koe niitä omakseen. Tämä ei ole rogerilainen käsitys synnistä. Vaan jos sellaista tahtoo tästä hakea, niin syntiä ovat kaikki väärät havainnot. Niistä nekin, jotka yksilö kokee minäkuvaansa ja maailmankuvaansa sopiviksi.

Neljästoista teesi sanoo, että ihminen on rogerilaisesti ottaen terve silloin, kun kaikki sisäiset ja ulkoiset havainnot on mahdollista sovittaa yhdeksi kokonaisuudeksi. Eli rogerilaisesti tervekin ihminen voi toimia moraalisesti väärin ja olla syntinen. Viidestoista sanoo, että ihminen ei ole rogerilaisesti ottaen terve, jos hänellä on sisäisiä ja ulkoisia kokemuksia, jotka sotivat sitä ymmärrystä vastaan, mikä hänellä on itsestään ja todellisuudesta. Tai joita hän ei kykene sisällyttämään siihen. Tästä seuraa kuudestoista, eli henkilö kokee helposti uhaksi tällaiset kokemukset, ja persoona kiristyy niitä vastaan säilyttääkseen eheytensä.

Seitsemästoista vastaa kysymykseen siitä, että mitä rakkaus on. Kun yksilö kokee, että hänen minäkuvansa ei ole uhattuna, se voi alkaa työskennellä siihen mennessä koettujen asioiden muuttamisessa havainnoiksi eli yhdistämisessä minäkuvaansa ja maailmankuvaansa. Kahdeksastoista teesi toteaa, tähän liittyen, että kun yksilö kykenee havaitsemaan yhtenäisellä tavalla kaikki sisäiset ja ulkoiset kokemuksensa, hänestä tulee kykenevämpi ymmärtämään muiden havaintoja ja kokemuksia, kuten myös kykenevämpi näkemään heidät erillisinä yksilöinä, joilla on oma näkökulma asioihin. Tämä ei silti tarkoita, että se toisten yksilöiden näkökulma saisi mitään moraalista vapaalippua, vaan päinvastoin, ymmärtääksesi kenenkään kokemusta oikeaksi tai vääristyneeksi, pitää kyetä ymmärtämään kokemuksia sinänsä.

Yhdeksästoista ja viimeinen teesi toteaa vain, että havaitseminen ja arvostaminen (eli asioiden merkityksen arvioiminen omasta lähtökohdasta) on jatkuva prosessi.

Tämän perusteella voi sanoa että (käytännön tunnustuksellinen) luterilaisuus, näkökulmasta riippuen, joko toimii rogerilaisen patologian tapaan. Tai jos ei niin tee, niin ei ainakaan sisällä mitään eväitä tällaisen tilanteen korjaamiseen. Sellainen ajattelu ja toiminta, joka joko kiistää yksilön perspektiivin tai sen merkityksen täysin, tai sitten pitää sitä perspektiiviä mielivaltaisena ja vapaavalintaisena huvina tai ylellisyytenä, ei voi sisältää mitään merkityksellistä käsitystä rakkaudesta.

4 tykkäystä

En nyt ole ihan varma, vastaako Thinkcat tässä kysymykseeni vai muuten vain kirjoittaa noita asioita. Jos vastaat kysymykseeni, niin tarkoitatko, että luterilaisuuden (yksi) ongelma on se, että siinä ihmiseltä vaaditaan sellaista tapaa lukea Raamattua, joka a) ei ole mahdollinen, koska ihminen on rajallinen eikä hän voi irrottautua yksilön perspektiivistä ja b) siinä sanotaan syntiseksi sellaista tapaa lukea Raamattua joka on todellisuudessa ainoa mahdollinen tapa ihmiselle lukea Raamattua, eli rajallisena ja yksilön perspektiivistä?

Yhtä hyvin joku voisi kertoa sellaisen tavan ajatella, että yksin Raamattu, joka ei edellytä nominalismia. En näe, mikä merkitys kysymyksessä on kieliteoriasta puhumisella.

Tai, kun hetken mietin, niin näen. Mutta se on juuri sellainen merkitys, että se sulkee koko vastauksen pois. Eli jos nominalismin käsittää jonain muuna kuin kieliteoriana, niin on jo itse vastannut itselleen kysymykseen.

Ok. Muotoilen kysymystä. Jaksaako joku yrittää selittää minule, miksi yksin Raamattu -periaate edellyttää nominalismia todellisuuden kokonaisvaltaisena selityksenä?

@cymbus kirjoitti hyvin, että kun keskustellaan luterilaisuudesta, usein sotketaan vanhurskautus ja pyhittyminen, johon liittyvät hyvät teot. Haluaisin kysyä luterilaisuuden kriitikoilta, kuten @Miknius ja @Thinkcat , putoaako kritiikiltänne missä määrin lihoja pois, jos todellakin ajatellaan, että vanhurskautus on yksin uskosta, mutta armon vastaanottaneen kristityn kuuluu pyhittyä ja antaa Hengen tehdä työtään. Eikö tällöin armon vastaanottaminen ja Jumalan rakkauden kohteena oleminen ja sitten tämän suuren kokemuksen heijastaminen ympärille hyvinä tekoina ja uutena orientoitumisena universumiin ole psykologisesti hyvinkin ymmärrettävä prosessi eikä silkka vaikea abstraktio?

2 tykkäystä

Vastaan vaikkei minulta kysytty. Ja tämä saattaa mennä ohi kysymyksesikin.
Tämä on sitten omaa ajatteluani kirkon opetuksen ja rukouselämän pohjalta niin kuin kaikki kirjoittamani, ei mitään kirkon opetuksen rekonstruoimista foorumikirjoituksessa.

Minusta on niin että Jumalan pelastussuunnitelmassa Kristuksen kautta on useampi porras kuin vanhurskautus ja pyhittyminen.
Kristuksen inkarnaatio, syntymä ja elämä sekä kombo kuolema/ylösnousemus pelastaa kaikkia ihmisiä jollain tasolla, ei vain niitä jotka uskovat. Pelastussuunnitelma on tällä tasolla elimellinen, ei ihmisten omaa päätöstä tai toimintaa vaativa. Olen itse jopa sitä mieltä että kaikki ihmiset kaikkina aikoina on vanhurskautettu (jos ymmärrän yhtään mitä termi vanhurskautus tarkoittaa) tässä Kristuksen inkarnaatiosta taivaaseen astumiseen prosessissa.
Se mikä alkaa päätöksestä, ihmisen yhteistyöstä, uskosta on pyhittyminen, joka ei ole ainoastaan henkilökohtaista pyhittymistä vaan yhtä aikaa sekä henkilön kehoa ja olemusta että maailmaa pyhittävää armovoiman työtä maailmankaikkeudessa.

Voi olla että jollain tapaa ihmisen usko myös sinetöi erityisellä tavalla yhdessä henkilössä yleisen kaikkia koskevan Kristuksen elämän, kuoleman ja ylösnousemuksen kautta tulevan vanhurskautumisen. Että siinä olisikin välissä vielä joku porras, mutta nämä ovat sen tason juttuja että en lähde paljoa sanallistamaan.

1 tykkäys