Pitäisi ja pitäisi. Luepas yliäänikatti nuo jakeet uudelleen, äläkä revi pelihousujasi. Tuossa Roomalaiskirjeen kohdassa sanotaan, että “ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt”.
Se asia, joka on täysin ilmeistä ja pitäisi ymmärtää, ei tarkoita että se on mahdollista ymmärtää pimentyneellä sydämellä. Lutherin opetus ei ole Raamatun kanssa ristiriidassa, sinä siis erehdyit.
Käytännössä, hetihän tuo nähdään että vaikkapa tiedemiesten ymmärrys on pimentynyt, kun puhuvat jostain immanentista evoluutiosta luomisen sijaan. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet.
Luuletko, että kirosin tai solvasin sinua henkilökohtaisesti. Lapsellinen väite. Yhtään kirousta et löydä kommentistani, joten voit katsoa peiliin. Minä kuvittelin käyväni keskustelua opista, vastasin asiaan asiallisesti - numeroituun listaasi, jotka väitit olevan luterilaisuutta. Osoitin, että kaikkiin kritisoimiisi “luterilaisiin” väitteisiin löytyy vastaus suoraan Raamatusta eikä tarvitse kaivaa niitä Lutherin Postillasta. Ihmettelen, jos eivät muiden kirkkokuntien kristityt havaitse tätä. Luterilaista retoriikkaa - ja höpöhöpö sanon minä. Huomaan, että yrität trollata riitaa luterilaisten ja muiden kirkkokuntien jalojen kristittyjen välille.
Moderaattori on määritellyt, että oppi-keskustelualueella käydään “Keskustelua uskon opillisesta sisällöstä”. Klassisen kristinuskon opilliseen sisältöön kuuluu minun mielestäni myös se, ettei luonnollinen ihminen ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti. Tästä Raamatusta lähtevästä väitteestä/totuudesta seuraa, että uskon opillisesta sisällöstä, uskon kohteesta, eli siihen mihin uskotaan (fides quae), ei voi oikeastaan edes keskustella uskosta osattomien kanssa. Uskon kohde ei ole tunnustavasta uskosta irrallinen asia siksi, että Jumala on subjekti eikä objekti. Toiseksi, usko on persoonallinen suhde. Enhän minä tunne ikinä sinun äitiäsi, vaikka kuinka selittäisit millainen hän on. Pelkkä ajatteleminen, spekulatiivinen tai abstrakti tieto ei vielä tuo osallisuutta ja ymmärrystä Jumalasta. Teologia syntyy persoonallisesta kohtaamisesta Jumalan kanssa. Raamattukaan ei ole kirja, jota voidaan tutkia ja analysoida kuin jotain muuta antiikin aikaista kirjaa. Lähtökohtaisesti Raamatun ja sovituksen salaisuuden ymmärtämiseen tarvitaankin Jumalan Pojan uskoa, uskossa läsnä olevaa Kristusta ja Pyhän Hengen apua, jotta ymmärrys Kirjoituksista avartuisi ja salattu Jumala näyttäisi kasvonsa. Tämä on opillinen asia, ei solvaus.
Oheisessa seminaariesitelmässä on käsitelty aihepiiriä “salattu ja ilmoitettu Jumala” . En sano, että olisin jossain samaa tai jossain eri mieltä, mutta mielenkiintoinen teksti kuitenkin.
Erinomaista ja syvällistä pohdittavaa löytyy Simo Kivirannan teksteistä kootusta STI-julkaisusta “Salattu ja ilmoitettu Jumala”. Suosittelen.
http://sti.fi/index.php/materiaaleja/julkaisutvalikko/iustitia-sarja/myytaevaet-iustitiat/98-iustitia-21-salattu-ja-ilmoitettu-jumala