Selvä. Jätin ensimmäisellä kerralla kesken melkein jälkimmäisen osan loppuun. Se loppu käytännössä summaa koko aikaisemman tekstin ajatuksen. Eli, kuten olen aikaisemmin todennut, tässä jutussa on pohjimmiltaan kyse siitä, 1) mikä on Jumalan tahdon ja Jumalan luonnon suhde, 2) mikä on lahjan olemus, tai miten lahja on mahdollista metafyysisesti käsittää ja 3) yleisellä tasolla lukuisista sanojen määritelmistä.
Siitä, miten sanat käsitetään, seuraa se, mitä on mahdollista sanoa Jumalan tahdon ja luonnon suhteesta tai lahjan olemuksesta. Tai että mitä niiden sanojen on mahdollista itsessään sisältää.
Luther sanoo, että Jumalan luontoon kuuluu pyhyys. Pöh. Muistaakseni pyhyyden kohdalla lukee sanakirjassa, että ‘pyhä’ on yhtä kuin “muusta erilleen otettu”. Jumala ei siis ole itsessään pyhä, eikä Jumala ollut pyhä ennen luomista. Eli Jumalan käsittämisessä sellaisenaan ei auta puhua pyhyydestä. Vasta, kun synti ja lankeemus tulivat, oli ‘pyhä’ jotain erotuksena langenneesta tai ‘epäpyhästä’.
Huomaa yksi teoreettinen juttu. Nominalistinen ajattelu on dialektista. Eli se etenee löytämällä vastakohtia ja päättämällä niiden välillä. Ja jos se ei kykene päättämään, se puhuu paradoksista. Tämä tarkoittaa, että on helppoa langeta, sitä itse ymmärtämättä, määrittelemään Jumala vastakohtana luotuun. Vaikka Jumala ja luotu olisivat sattumalta vastakohtia, se ei haittaisi mitään. Mutta silloin on rysähtänyt jos Jumala jotenkin “koostuu” vastakohtana luotuun. Jos Jumala on määritelmällisesti ‘ei luotu’, niin silloin luotu on Jumalaan nähden ensisijainen koska on määrittelevä.
Jos ei haluta päätyä siihen, että Jumala on vain olento kaikkeuden sisällä, pitää luotu todellisuus tai kaikkeus määritellä Jumalasta lähtöisin. Jolloin ollaan siinä, että pitää esittää sellainen luomisen teologia, joka jättää luodulle sen erillisyyden. Tämä taas ei ole niin yksinkertaista kuin voisi luulla. Jos asian yrittää ratkaista dialektisesti, niin se näyttää hoituvan toteamuksella. “Jumala ja luotu ovat erillisiä. Plörts.”
Tästä seuraa kuitenkin aivan käsittämätön nippu ongelmia jos näiden tarvitsee koskaan millään tavalla millään tasolla olla tekemisissä toistensa kanssa tai vaikuttaa toisiinsa. Silloin homman ajatellaan ratkeavan sillä, että esitetään lisää toteamuksia. Eli todetaan, että Jumala nyt vaan 1) inkarnoituu ja 2) puhuu Raamatussa ja 3) on läsnä ehtoollisessa ja 4) vaikuttaa kasteessa. Mutta ne ovat kaikki vain mielivaltaisia väitteitä, jotka eivät tarkoita mitään. Voidaan kysyä, että miten luterilainen oppi Raamatusta ja sakramenteista menee yhteen sen kanssa, että Jumala ja luotu ovat olemukseltaan täysin erillisiä? Eivätkö ne yllättäen olekaan? Vai ovatko ne olleetkin samaa kaiken aikaa?
Eli saadaan yksi hurlumhei toisensa kumoavia ja keskenään vastakkaisia väitteitä. Ja tämä paradoksaalisuus tai absurdius tai mahdottomuus, että 1) a on eri kuin b, kun taas 2) c on yhtä kuin a ja 3) c on yhtä kuin b on se, mitä innosta hehkuen alleviivataan suurena hengellisenä viisautena. “Meillä on itsensä kumoava Jumala. Ooh.”
Tästä tullaan juuri siihen, että Derridan kritiikki osuu ja tuollainen dialektinen ajattelu uppoaa siitä osumasta. Ei ole mitään syytä eikä perustetta sen ajattelun sisällä, miten Jumala voisi puhua Raamatussa tai toimia kasteessa tai olla läsnä ehtoollisessa. Paitsi se, että niin väitetään. Mutta se tarkoittaa, että itse kokonaisuus muuttuu mielivaltaiseksi eli väitteiden kokoelmaksi eli kielipeliksi, joka ei tapahdu missään edeltävässä tai aikaisemmassa todellisuudessa, ei tarvitse sellaista, ei sovi yhteen sellaisen kanssa ja jopa aktiivisesti torjuu sellaisen.
Luther sanoo, että Jumalan luontoon kuuluu rakkaus. Taas pitäisi käsittää se, että rakkaus ei ole mikään läpinäkyvä tai automaattisesti selvä asia. Mikään asia ei itsessään ole rakkaus. Jumala voi itsessään olla rakkaus tai voi sisältää rakkauden, koska on kolminaisuus. Koska rakkaus on kuitenkin suhteessa olemisen tapahtuma tai suhteen laatu tai suhteen sisältö, se vain johtaa kysymään, että minkälainen on sitten tämä suhde, mikä on sen laatu tai mikä on sen sisältö?
Jos on täydellinen erillisyys, niin ei ole rakkautta. Jos minä jätän johonkin “tuo tullessasi, vie mennessäsi” nurkkaan hilavitkuttimen, ja joku minulle täysin tuntematon ottaa sen, niin minä en ole missään sanan varsinaisessa merkityksessä rakastanut kyseistä henkilöä. Hilavitkutin voi olla pelastanut hänen elämänsä, avioliittonsa tai työpaikkansa, mutta minä en 1) siitä tiedä, 2) ole kiinnostunut enkä 3) sitä varten ole mitään tehnyt. Onko se silloin rakkautta? Jos se on, niin miten tämä toimii rakkauden määritelmänä tai kertoo rakkauden olemuksesta? Eikö niin, että se ei ole, ei toimi eikä kerro mitään?
Jos jokin on täydellisen samaa, tai kohdistuu samaan tai itseensä, niin miten se sitten on rakkautta? Leikitään, että täällä foorumilla hengailee Ville ja Kalle. Asiaan kuuluu, että Ville on huippuälykäs. Leikitään, että Ville tekee Kalleen vaikutuksen, ja Kalle sanoo sen ääneen. Nyt Ville rakastaa tätä hetkeä, tilannetta tai asetelmaa, johon Kalle on osallinen. Mutta ymmärrät varmasti jos sanon, että Ville rakastaa 1) itseään, eli 2) itseään Kallen ilmaisussa tai 3) sitä itseään, jonka Kalle näyttää tai heijastaa hänelle. Eli tilanteessa ei pohjimmiltaan ole mitään Kallelle ominaista tai Villen ja Kallen välistä, vaan Kalle on Villelle pelkkä väline. “Ai olen vai? Olisi tuon voinut kuka tahansa muukin kertoa.”
Samat kysymykset: Onko se silloin rakkautta? Jos se on, niin miten tämä toimii rakkauden määritelmänä tai kertoo rakkauden olemuksesta? Eikö niin, että se ei ole, ei toimi eikä kerro mitään?
Mikä sitten on? Mikä sitten toimii? Mikä sitten kertoo? Olen alkanut kallistua sille kannalle, että dialektisen ajattelun pohjalta näihin on mahdotonta vastata. Eli jos maailmankuva rajoittuu siihen, niin silloin rakkaus ja yhteys ovat määritelmällisesti mahdottomia. Riippumatta siitä, miten paljon niitä yritetään tavoittaa tai niiden nimeä lausutaan.