Lutheran Orthodox Synod of Finland

Luterilaisuuden kenttä sai jälleen uuden toimijan Suomeen, kun amerikkalainen kirkkokunta The Lutheran Orthodox Church vihki viikko sitten lauantaina 20.5.2017 jo aiemmin Suomeen muuttaneen pastorinsa Raymond G. Bushin piispaksi.
Piispa Raymond Bushin vastuualueeksi määriteltiin Lutheran Orthodox Synod of Finland.
Alla olevista linkeistä selviää tarkemmin mistä on kyse.

http://www.lutheranorthodoxchurch.org/default.html

http://m.lutheranorthodoxchurch.org/Governing-Body.html

1 tykkäys

Tämä on kiinnostavaa kehitystä! Lisää luterilaisia toimijoita Suomeen!

Aika näyttää onko uudelle lähetyshiippakunnalle kirkkososiologista tilausta ja millaisiksi suhteet muihin luterilaistaustaisiin toimijoihin muotoutuvat.

Tyypit vihkivät piispan ennen ensimmäistäkään seurakuntaa. Seems legit.

4 tykkäystä

Taas jotain larppaajia.

3 tykkäystä

Lisää hajaannusta. Surullista.

1 tykkäys

Näillä on (teknisesti kaameilla) nettisivuillaan myös näppärä vertailu siitä, miten hyvin eri kirkkokuntien oppi heidän mielestään vastaa Augsburgin tunnustusta. Kertoo myös siitä, mitä eroa heillä on muihin luterilaisiin toimijoihin nähden - oletan, että kun muita luterilaisia kirkkoja moititaan jostain asiasta, on kyseinen asia heillä toisin.

http://www.lutheranorthodoxchurch.org/upload/AugustanaAnalysisv3.pdf

Ovat siis varsin korkeakirkollinen porukka, joilla yksityinen rippi on kiinteästi yhteydessä ehtoolliselle pääsyyn ja monista tunnustusluterilaisista ydinopeista pidetään kynsin hampain kiinni - ja sitten heillä on naispappeja. Mutta toisaalta on hirveän keskeistä, ettei maallikko saa saarnata. Todella jännä kombo siis. Naispappeuden takia en usko, että tämä porukka kilpailisi nykyisten konservatiiviyhteisöjen kanssa, vaikka niistä korkeakirkollista porukkaa löytyykin. Mutta olisiko naispappeuden hyväksyvissä seurakuntalaisissa sitten sellaisia, joita kiinnostaisi näinkin tiukkis meininki esimerkiksi ehtoollisen suhteen? Mulla tuo oppi menee sillä tavalla omien toleranssirajojen sisään, että joissain olosuhteissa voisin heidän toiminnassaan käydä, mutta en lähtisi heidän mukaansa uutta seurakuntaa perustamaan.

1 tykkäys

Olen juuri lukemassa Mikael Agricolan kirjoituksia nykysuomeksi (Opi nyt vanha ja nuori. Mikael Agricola ja nykyaika). Hänellä “pyhä rippi” on sakramentti kasteen ja ehtoollisen lisäksi. Ja hän kehottaa siunaamaan itsensä aamuin illoin pyhällä ristinmerkillä, samoin kuin Luther.

2 tykkäystä

Oikein mielenkiintoinen tuo taulukko. Siinähän kyseinen luterilaisuuden muoto vastaansanomattomasti todistaa itse itsensä joka kohdassa Augsburgin tunnustuksen (eli tosi luterilaisuuden, eli tosi kristinuskon) uskollisimmaksi tulkitsijaksi meidän päivinämme. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan tämän palstan johtavan luterilaisuuden tulkin erehtymätöntä, Tunnustuskirjojen ja Raamatun selvään ja ristiriidattomaan sanaan tukeutuvaa oppituomiota…

2 tykkäystä

Löytyi vielä käsikirja

http://www.lutheranorthodoxchurch.org/upload/Field_Manual.pdf

Kiinnitin huomiota siihen kuinka huonoimmat pisteet saa ELCA, johon Suomen ev.lut. kirkkokin on täydessä yhteydessä. Tosin ELCAsta kuuluu niin monenlaista, ettei ihmekään että siellä se ei kelpaa muillekaan kuin vanhavirkakantaisille.

Jännä sinänsä, että Suomi näyttää olevan ainoa “lähetyskohde”. Paljonko noilla on jäseniä? Ja paljonko seurakuntia, hiippakuntia ainakin näyttäisi olevan.

1 tykkäys

Naispappeuteen liittyvä teksti:

An Historical Perspective:

The Lutheran Orthodox Church developed and formed from a rift in another Lutheran church, having split initially over the issue of Apostolic Succession. The Lutheran Orthodox Church was established as a corporate entity when several Bishops and ministers from that other Lutheran body accepted the offer of consecration into the valid Historic Apostolic Succession. Up to that time, women were not consecrated in the lineages that the first 3 LOC Bishops were.

Even though that other Lutheran body did ordain women to the ministry, that particular church was not in any Apostolic Lineage. During that period, a large number of pastors and Bishops decided to leave that previous affiliation and joined the LOC, including a number of female pastors.

The Lutheran Orthodox Church Presiding Bishop held a consecration ceremony on July 18th, 2004 during which 2 female ministers from the other Lutheran body, one from Pennsylvania, and one from Ohio were consecrated into the valid Apostolic Succession.

A misunderstanding over the issue of female ordinations arose between the consecrators which led to a moritorium being placed on any further female consecrations until the issue was fully studied and resolved. The moritorium was formally lifted on June 26th, 2005 when 2 women were elevated to the office of Bishop and 2 were formally consecrated as priests along with 8 men in the valid Apostolic Succession at St Pauls Lutheran Chapel during a celebration of The Eucharist and Mass beginning at 9:30am.

http://www.lutheranorthodoxchurch.org/Women-in-Ministry.html

1 tykkäys

Tuossa on kyllä hyvä tuo kelllonaika. On tärkeää tietää, monelta messu alkoi.

3 tykkäystä

Törmäsin Raymond Bushin nimeen jossain, ja sen seurauksena päädyin Googlella tänne. Mietin aluksi, että väittävätkö ne sitä STLK:n perustajaksi, kun ensin kaikissa löytämissäni teksteissä luki, että Confessional Lutheran Church in Finland. Koko ajan toki tiesin, että STLK on viime vuosisadan alkupuolelta. Sitten sekaannus selvisi.

Mutta menikö tuo tarina, jonka @Yocha tuohon lainasi, todella niin, että jostain oli vaan naispappeja tulossa, ja nämä eivät kehdanneet kieltäytyä? Tulee sellainen vaikutelma, että asialle ei oikein annettu kovin suurta merkitystä. Veikkaan, että LHPK, SLEY, SEKL tai STLK eivät suostu samaan ihan noin helposti. Siis vähän että “moi, me oltais saatavilla, voidaanko tulla?”