Mariaaninen devootio


#1

Maria, Jumalansynnyttäjä,
enkelin sanoin, täynnä armoa

6e780663c291563dd81e0871f5d15d56

ja Simeon Uusiteologin sanoin, tahraton, kokonaan puhdas,

Rukoile puolestamme!


#2

Tämä ei siis ole erityisesti mikään yhden kirkkokunnan mariaanisen devootion ketju. Ajattelin että kaikenlainen mariaaninen devootio voisi sovussa olla sekaisin tässä ketjussa. Ja devootiosta saa keskustellakin, minun puolestani. Vai mitä?


#3

Palasin pitkästä aikaa Neitsyt Marian Fatiman opetuksiin. Kävin itse Fatimassa 2011.

“Rukoilkaa, rukoilkaa paljon ja tehkää katumustyötä niiden puolesta jotka tekevät syntiä. Monet sielut menevät helvettiin koska heillä ei ole ketään joka uhraisi itsensä ja rukoilisi heidän puolestaan”, sanoi Neitsyt Maria Fatimassa.

Lucialta kysyttiin myöhemmin tarkennusta Neitsyt Marian ohjeisiin:

“Mikä on Neitsyen tärkein kehotus?”
Kehotus tehdä katumustyötä.
“Mitä tarkoitat katumustyön tekemisellä?”
Katumustyön tekemisellä Neitsyt tarkoittaa että jokainen meistä vilpittömästi täyttää kunkin oman tilan mukaiset velvollisuudet.
“Mutta eikö Ruusukon rukoileminen ole tärkeää?”
Kyllä, sillä meidän täytyy rukoilla saadaksemme voimaa pystyäksemme selviytymään päivittäisistä velvollisuuksistamme.

Lapset kertovat meille tässä että he tietävät että tärkeintä on rukoilla kaikkien puolesta, myös niiden puolesta joita ei tunne ja joiden puolesta kukaan ei rukoile. He opettavat myös meille miten syntisten puolesta rukoillaan. Rukoillaan ensin voimia päivittäisten töiden tekemiseksi ja sitten tehdään päivittäiset työt rukouksen tilassa, pitäen mielessä että ne ovat lahja Jumalalle. Se mieliala suojelee myös meitä itseämme monilta lankeemuksilta, jos todella koko ajan pitää mielessä kaikkien tekojen olevan lahja Jumalalle, sillä ei kovin kauheita asioita voi hyvällä mielellä antaa lahjaksi, ei edes Jumalalle.

Vaikeudet ja kärsimykset kuuluu antaa Jumalalle, vaikeus pysyä oikealla tiellä, fyysinen kärsiminen. Jos niitä kohdatessa muistaa ajatella Jumalaa yhtä rakastavasti ja kiitollisena kuin aina muulloinkin ja tarjota kärsimykset Jumalalle jotta joku toinen jaksaisi myös kestää omia kärsimyksiään, silloin me teemme katumustyötä niidenkin puolesta joiden puolesta kukaan muu ei sitä tee.
Mitä muuta Kristuksen seuraajien voisi kuvitellakaan pitävän tärkeimpänä tehtävänään.

531OLfatima10

Rukoile puolestamme Fatimassa ilmestynyt pyhä Jumalanäiti, että meillä olisi voimaa ymmärtää neuvosi ja noudattaa niitä.

Rukoile meidän puolestamme että muistamme parannuksen sakramentin tärkeyden, sillä jos olemme erossa Jumalasta, emme ole siinä läheisessä tilassa Hänen kanssaan mikä tekee mahdolliseksi rukouksen ja katumustyön tarjoamisen kaikkien sielujen pelastukseksi. Meidän omat syntimme ja niiden seuraukset, pelot, kaunat, kateus ja ylpeys pitävät meidät näkemässä muut vihollisinamme, estävät meidät yhdistämästä kärsimyksiämme Kristuksen kärsimyksiin.

Rukoile meidän puolestamme että näkisimme olevamme toinen toisillemme pelastukseen johtava auttaja, jos vain haluamme kuulla opetuksesi Fatimassa kolmelle paimenessa olevalle lapselle.


#4

Mariaaninen devootio on minulle kokolailla vieras ja outo käsite. Esirukouksia olen toki Jumalansynnyttäjältä pyytänyt…


#5

Eiköhän se ydin esirukouksissa olekin. Sen lisäksi jotkut haluavat tietää Neitsyt Marian ihmeistä ja ilmestymisistä ja ihmeitä tekevistä ikoneista, mutta ei niistä mitään sirkusta pitäisi tehdä.
Fatiman ja Lourdesin kuitenkin kaikessa pyörityksessään koin hengellisesti rakentavina paikkoina. Olin silloin Santiago de Compostelan vaelluksella Portugalista Ranskaan kun niissä kävin. Aloitin päivät Ruusukolla ja oli aikaa kävellessä miettiä kaikenlaista.


#6

Valamon Jumalanäidin ikoni lienee myös ihmeitätekevä. Se tuli läheiseksi palvellessani talkoolaisena pyhässä luostarissa…
Englannin East Angliassa, Walshinghamin pienessä kylässä, olen ollut pyhiinvaeltajana. Se taitaa olla ainoa Neitsyt Marian ilmestymis paikka Englannissa. Walshinghamista löytyy niin katolinen kuin anglikaaninen pyhiinvaellus keskus - shrine…
Mutta siinäpä ne…


#7

Suomessa on kuusi ihmeitätekevää ikonia:

  • Konevitsalainen Jumalanäidin ikoni Valamon luostarin pääkirkossa (Suomen ortodoksisen kirkon kallein hengellinen aarre)
  • Valamolainen Jumalanäidin ikoni Valamon luostarin pääkirkossa
  • Jumalanäidin ikoni Suloisesti suuteleva Valamon luostarin pääkirkossa
  • Jerusalemilainen Jumalanäidin ikoni Lintulan luostarin kirkossa
  • Kozelštšanin Jumalanäidin ikoni Uspenskin katedraalissa
  • Akatistoksen Jumalanäidin ikoni Ortodoksisessa kirkkomuseo Riisassa Kuopiossa

“Ihmeitätekevä ikoni” on lyhyt tapa puhua asiasta, mutta ikonit eivät tee mitään ihmeitä, ne ovat vain puuta ja väriä. Jumala saattaa kuitenkin käyttää erityisesti tiettyjä ikoneita armovoimansa välineinä. Kun sellaisen ikonin edessä rukoillaan sairaan puolesta, Jumala saattaa antaa hänen parantua, tai muista ongelmista, niin Jumala saattaa antaa asioiden järjestyä.


#8

Hyvä täsmennys! En muistanutkaan kaikkia Valamon pääkirkon Ihmeitätekeviä…
Päivän päätteeksi eli praviloiden jälkeen oli tapana käydä tervehtimässä ja suutelemassa Konevitsan Jumalanäidin ikonia. Kaunis ja harras tapa.


#9

Pravilon jälkeen on tapana käydä suutelemassa koko joukkoa ikoneita.


#10

Käytännössä ainakin 80-luvulla Valamossa mentiin ihan jonossa Konevitsan Jumalanäidin ikonin luo. Sehän oli silloin kirkon etuosan vasemmalla puolella, omassa kappelissa…


#11

Käytännössä nykyisin mennään ihan jonossa suutelemaan näitä ikoneita:

  • Jumalanäiti Suloisesti suuteleva
  • Valamolainen Jumalanäidin ikoni
  • Pyhittäjäisät Sergei ja Herman Valamolaiset
  • Pyhittäjä Aleksanteri Syväriläinen
  • Pyhittäjä Serafim Sarovilainen
  • Reliikkilipas
  • Konevitsalainen Jumalanäidin ikoni
  • Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen
  • Pyhittäjä Herman Alaskalainen
  • Pyhittäjä Antipa Valamolainen
  • Pyhittäjä Trifon Petsamolainen

Jotkut suutelevat lopuksi vielä Golgata-ikonia.


#12

Tavat muuttuu - näköjään - pyhässä luostarissakin…
Melkoista vipinää nykyään praviloiden jälkeen kirkkosalissa, sano.:sunglasses: