MECLM eli Middle-Eastern Christian Lives Matter!

Meidän piti keskustella lähi-idän kristityistä eikä kristillisestä traditiosta. Lähi-idän kristityt ovat ensimmäisten kristittyjen, myös juutalaiskristittyjen, jälkeläisiä eivätkä nykyjuutalaiset, jotka taas ovat niiden juutalaisten jälkeläisiä, jotka hylkäsivät Jeesuksen. Nykyjuutalaisuus on itse asiassa nuorempi uskonto kuin kristinusko. Jeesuksen ajan juutalaisuus oli toisenlaista.

1 tykkäys

Tää haisee nyt samalta sylttytehtaalta kuin väitteet joilla sateenkaariväki pyrkii valkopesemään touhujaan… katsos kun “homostelu on nykyään ihan toisenlaista kuin Raamatun aikaan.”

Toki nykyisen Israelin kansalaisista aika moni on slaavilaista alkuperää, mutta siltikin on aika paksua mennä väittämään että juutalaisuus olisi perin juurin muuttunut 2000 vuodesa.

Siksi, koska se vastaa minun kokemustani. Minun näkövinkkelistäni asia näyttää tuolta. Ei kyse ole siitä, arvostanko tai kunnioitanko luterilaisia, vaan kyse on siitä, mitä ajattelen luterilaisuudesta. Miksi pitää aina tulkita niin, että jälkimmäisen kritisoiminen olisi yhtä kuin luterilaisten kunnioittamattomuus?

Se, kuka on enemmän tai vähemmän kristitty, riippuu siitä, miten ihminen elää ja miten hyvin hän toteuttaa Kristuksen käskyt elämässään. Sen arviointi on Kristuksen tehtävä.

Kun entiset luterilaiset kritisoivat luterilaisuutta, niin heilläkin on yleensä siihen syy. Sen sijaan kun luterilaiset puhuvat ortodoksisuudesta, he puhuvat lähinnä omista mielikuvistaan. Sisältäpäin tuleva näkemys puuttuu.

1 tykkäys

Juutalaisuuden suhteen asia on suunnilleen näin, mutta jos tarkoitus on sanoa myös, että Lähi-idän kristityt ovat kaikkein ensimmäisten kristittyjen jälkeläisiä, niin se ei kyllä ole ihan selvää. Jo apostolien aikana suuret määrät ihmisiä eri puolilta Rooman valtakuntaa ja vähän kauempaakin kääntyivät kristityiksi, ja kun aivan tarkka ensimmäisten kääntymysten kronologia ja se, mihin ensimmäisinä kääntyneiden jälkeläiset ovat aikojen saatossa päätyneet, ei liene enää luotettavasti selvitettävissä, sanoisin ettei pystytä enää sanomaan, että joku tietty kansa polveutuisi suoraan kaikkein ensimmäisistä kristityistä.

1 tykkäys

Lähi-idän kristityt ovat ensimmäisten kristittyjen jälkeläisiä, koska heidän esivanhempansa kääntyivät kristityiksi jo apostolien aikana eikä vasta joskus myöhäiskeskiajalla niin kuin meidän esivanhemapamme. Tottakai muuallakin esim Kyproksella, Kreikassa ja Italiassa voi olla ensimmäisten kristtittyjen jälkeläisiä. En minä sitä kiellä. Mutta etnisinä ryhminä lähi-idän kristityt ovat vanhimpia kristittyjen ryhmiä.

Muuttui toisen temppelin tuhouduttua ja juutalaisten tultua karkotetuiksi Jerusalemista. Luulisi sinunkin nämä asiat tuntevan.

Eivät Lähi-idän, niin kuin eivät Italian, Pohjois-Afrikan, nykyisen Turkin alueen tai Kreikankaan, etniset ryhmät ole kokonaisuudessaan kääntyneet kristityiksi apostolien aikana, eivätkä etniset ryhmät ole pysyneet yhtenäisinä ja muuttumattomina vuosisatojen aikana, ja suuri niiden historiasta ja kääntymyksistä on hämärän peitossa, joten nähdäkseni väitteesi ei ole perusteltu. Vertailuun on ihan turha vetää mitään Suomen kansaa, josta tuskin kukaan ajattelee, että olisimme ensimmäisenä kääntyneet kristityiksi.

Jos puhe on kokemuksistasi, niin olisi reilua sanoa se kommentissa eikä selityksissä. Kokemuksesi ovat aika yleistäviä. En usko että voit puhua kaikkien luterilaisten puolesta vaikka oletkin entinen luterilainen. En minä esimerkiksi tunnista itseäni luterilaisena kokemuksistasi. Ja olen varma että kuvaamasi esimerkit ovat osalle ortodokseistakin aika hämäriä.

Seppo A. Teinonen sanoi katoliseen kirkkoon liityttyään, että kun on palannut isoäidin luo, niin ei puhuta pahaa äidistä. Minusta se on hyvin sanottu.

Enkä minä ihan oikeasti ymmärrä, että ekumeenisella foorumilla riittää puhtia jatkuvaan naljailuun luterilasten puutteista ja erheistä.

Miksi sellaista pitää olla. En eri asia kuvata kokemuksiaan siitä, mitä on tai oli olla luterilainen kuin sanoa:

Tietäen samalla että se ei koske kaikkia luterilaisia.

Ei tästä enempää. Kai tämä pitää vain niellä.

D

5 tykkäystä

Minä arvostan tuollaista, tuonkaltainen harrastus antaa aivan erilaista syvyyttä ajatteluun ja uskoon. Taas huomaan että tällä foorumilla on hyvin sivistynyttä sakkia.

Kaikki käyvät keskustelua omista kokemuksistaan käsin. Luulisi, että vakkarikirjoittajien maneerit olisivat jo tulleet tutuiksi. Minulle ainakin ovat. On triviaalia todeta, että minun kommenttini eivät edusta kaikkien ortodoksien näkemyksiä sen enempää kuin 9x:n edustavat kaikkien luterilaisten näkemyksiä. Tuntuu kuin vuosien myötä olisit tullut herkemmäksi, Diakoni. Pitäisi päästä taas pitkästä aikaa kahvikupin ääreen näitä pohtimaan, niin ehkäpä ne erot eivät niin suuria olekaan.

1 tykkäys

Kahvi olis kyllä kiva. Itse sanoisin tulleeni empaattisemmaksi ja tietoisemmaksi siitä että myös sillä miten asia sanotaan on väliä. Anteeksi jos ilmaisin itseni tönkösti ja vaikutin herkkähipiäiseltä. Ehkä kirkkoni, tai tämän paikalliskirkon huolestuttava tila joltakin osin tekee minut hieman herkemmäksi kommentoimaan. No hard feelings, minkä oppi erottaa, sen olu… kahvi yhdistää.

Poika tulee sinne syksyllä opiskelemaan, käyn siellä varmaan ajoittain.

D

4 tykkäystä

Ovatko nykyjuutalaiset enemmän etääntyneet juuriuskonnostaan, kuin kaikenkirjavat kristilliset kirkkokunnat ja uskonnolliset yhteisöt omistaan?

Kyllä se on melkoinen oppien, riittien ja perinteiden kirjavuus kristittyjenkin puolella.

Jos joku juutalainen pitää kipaa ja toinen fedoraa, niin me ei silti kovin syvältä heidän uskonfragmenttejaan ja niitten eroja tunneta. Juutalaisilla saattaa olla sukuperintönä jopa taviskristittyä vahvempi kytkentä ur-uskontoonsa, koska he eivät tee lähetystyötä, eivätkä haali uusia jäseniä uskoonsa, pikemminkin päinvastoin. Juutalaisuus periytyy äidiltä.

Juutalaisuus on lakeja ja tapakulttuuria. Tärkeintä näyttää olevan se, mitä syö. Uskonnollista sisältöä tuntuu olevan aika vähän. Lisäksi juutalaisuus on etninen uskonto, vain yhden kansan uskonto. Se ei, niin kuin ei islamkaan, tunne universaalia lähimmäisyyttä. Vain toinen juutalainen on juutalaisen lähimmäinen, samoin kuin islamissa vain samanuskoiset ovat lähimmäisiä. Kristinuskossa taas jokainen ihminen on lähimmäinen.

Tässä mielenkiintoinen juttu Södertäljen syyrialaiskristillisestä yhteisöstä, jossa korona on riehunut erityisen rajusti:

1 tykkäys

Tämä ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.