Mikä on saarna?

Jumala yksin voi antaa anteeksi synnit, mutta hän julistaa tämän anteeksiantamuksen maan päällä ainoastaan evankeliumin sanan (verbaalisesti ilmaistun sanan) kautta. Evankeliumi on Jumalan omaa sanaa, huolimatta siitä kuka sitä saarnaa. Evankeliumi taas ei tiivistettynä ole mitään muuta kuin oikea vanhurskauttamisoppi, se, että meillä yksin Kristuksen teon kautta on Jumala armollisena Isänä.

”Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta." Apt. 10: 43.”

Jumalan voima ilmenee siis yksinomaan evankeliumin sanassa. Sinä voit olla ordinoitu pastori, mutta jos et saarnaa evankeliumia minulle, ei sinun sanoissasi ole Jumalan voimaa ja minä pakenen sinua kuin sutta. Ei evankeliumi saa voimaansa ordinaatiosta, vaan yksinomaan Jumalan sanasta. Evankeliumin sanaa Jumala käyttää välineenä synnyttäessään meissä uskon. Voima on siis itsessään sanassa, ei meidän tekemisessämme.

Tämän evankeliumin sanan palvelijoiksi on Jumala asettanut apostolit ja pastorit seurakuntiin, jotta he saarnaamalla oikeaa vanhurskauttamisoppia voisivat tämän sanan voimasta pelastaa kuulijansa, ei minkään muun voiman avulla.

jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut. Kol. 1: 23.