Mikä viikkomessu?

Luterilaisissakin seurakunnissa vietetään kaiketi enenevässäkikin määrin messua myös arkisin.
Nimitykset näille arkimessuille tuntuvat olevan kirjavia. On viikkomessua, arki messua, arki-illan ehtoollista jne.
Katolisella puolella mennään paremminkin vuorokauden rytmin mukaan. Eli on aamumessu ja iltamessu. Minusta yksinkertaista, selvää ja selkeää.

Silloin tällöin olen poikennut Tapiolan kirkon keskiviikkoaamun viikkomessussa. Puolen tunnin tiivistetty messu ja ehtoollinen sopivat hyvin arkipäivän aloitukseksi. Itse en ole kokenut, että nimeämiset erityisesti hämäisivät, oikeastaan hyvä että ovat “brändättyjä”. Helpompi löytää omansa kaikkien Risteys-, Pysäkki- ja Hallelujamessujen joukosta ja tietää mitä odottaa niistä.

Onhan nämä sekavia. Olin tänään sunnuntaimessussa, jota vietettiin viikkomessun kaavalla. En tiedä, miten sellainen on edes mahdollista.

1 tykkäys

Eli käyt aamumessussa :sunglasses:

Ymmärtäisin viikkomessun arkipäivänä vietettäväksi messuksi, joka on yleensä yksinkertaisempi kuin sunnuntain tai juhlapyhän messu. Arkimessu on jokseenkin sama. Sunnuntaina on myös aamu- ja iltamessu, eli nämä nimitykset eivät anna koko kuvaa.

1 tykkäys

Näinhän se on.
Viikkomessu on virallinen, käsikirjasta ja esim. virsikirjan liitteestä löytyvän kaavan nimi.

Kirjavuutta tulee siitä, että seurakunnissa halutaan “profiloida” joitakin tilaisuuksia keksimällä uusia nimiä. Se koskee yhtä hyvin arkisin kuin pyhisin olevia palveluksia.

Ei pitäisi olla mahdollista, ellei seurakunnan muussa kirkossa järjestetä varsinaista pääjumalanpalvelusta.

1 tykkäys

Ahaa, kyllä muuten järjestettiin, koska kysymys oli seurakuntakodilla vietettävästä messusta. Asia oli silti uusi mulle, koska aiemmin toisaalla kun olen osallistunut messuun “sivupisteessä”, on kaava ollut sama kuin pääkirkossakin.

2 tykkäystä

Katolinen messu menee aina saman kaavan mukaan. Lauletut osat voidaan lausua, saarna voi puuttua - siinä se, miten arjen aamu- tai iltamessu eroaa sunnuntain päämessusta…

Ei aivan pidä paikkaansa. Kyrie, gloria, credo, voivat vaihdella päivän mukaan.

1 tykkäys

Eivät ainoastaan voi vaihdella, vaan vaihtelevat. Uskontunnustus kuuluu vain sunnuntain ja juhlapyhien messuun, ja Gloria sunnuntain, juhlapyhien ja juhlien messuun paaston ja adventin ulkopuolella. Kun messussa lisäksi on ei-pakollisia osia ainakin esirukoukset, saarna ja rauhantervehdys, nämä jäävät usein arkena pois. Peruskaava kyllä silti on sama, messukirjassa on vain yksi otsikko ”pyhän messun vietto”.

1 tykkäys

Tämä minulla varmaan mielessäni oli…

1 tykkäys