Miksi evankeliumit ovat Raamatussa nykyisessä järjestyksessä?

Eräissä 300-500-lukujen käsikirjoituksissa (esim. Codex Bezae, Codex Washingtonianus) on wikipedian mukaan järjestys Matteus-Johannes-Luukas-Markus. Syynä tähän voisi olla se, että Matteus ja Johannes olivat apostoleja, siis arvovaltaisimmat oletetut kirjoittajat ensiksi (ja teologisesti “niukin” Markus viimeisenä?).

Evankelinen teologi Greg Goswell sanoo artikkelissaan vuodelta 2010, että Irenaeus (Eirenaios, n.130-202), jolta on ilmeisesti ensimmäinen maininta Raamatun nykyisen kokonpanon pohjana olevasta, vanhan kirkon hyväksymästä evankeliumien kirjoitusjärjestyksestä, käsittelee niitä paikoin myös järjestyksessä Matteus-Luukas-Markus-Johannes. (Goswellin mukaan Irenaeuksen “Harhaoppeja vastaan” -teoksen kohdissa 3.9-11, 3.11.7 ja 4.6.1.)
http://www.etsjets.org/files/JETS-PDFs/53/53-2/JETS_53-2_225-241_Goswell.pdf

Kaikissa näissä vanhakirkollisissa järjestyksissä Matteus on siis ensimmäisenä. Luukkaan evankeliumin alun viittaus siihen että “jo monet” ovat aikaisemmin kirjoittaneet näistä asioista taas selittänee sen, että kukaan ei ole yrittänyt sijoittaa Luukasta varhaisimmaksi.

Goswell huomauttaa että kanonisessa järjestyksessä Matteus-Markus-Luukas-Johannes evankeliumien kokonaissanoma on ehkä lukijalle helpoin ymmärtää. Matteus on esimerkiksi ulkonaisesti kattavin ja Johannes teologisesti syvällisin (mutta tapahtumakerronnaltaan katkelmallisin).

3 tykkäystä