Hierarkia on järjestystä. Ihmisillä on aina hierarkia: joko se on julkinen tai sitten se on salattu. Salatussa hierarkiassa valtaa käytetään salamyhkäisesti, piilotetusti ja totuutta karttaen pimeydessä. Julkisessa hierarkiassa valtaa käytetään avoimesti, rehellisesti ja totuudellisesti valossa.
Valta on absoluuttista ainoastaan Jumalalla, ja Jumalakin on jättänyt ihmiselle mahdollisuuden vastustaa hänen tahtoaan, mutta Jumalalla on silti ehdoton valta ihmiseen – tämä valta toteutuu palkiten tai rangaisten. Ihmisten kohdalla valtaan liittyy aina tahdon liike sekä vallan subjektin että objektin taholta [@Silvanus voi korja, jos käytän sanoja objekti ja subjekti tässä kohden väärin] kuten Pyhä Augustinus (Henki ja kirjain, 31. luku) kirjoittaa:
Tietysti, jos olemme oikein tarkkoja, sellainenkin joka tekee jotain pakosta, toimii tahtonsa vaikutuksesta, mutta silti hänen sanotaan toimineen “vastoin tahtoaan”, koska hän olisi tahtonut jotakin muuta vielä enemmän. Häntä painostaa jokin paha; välttääkseen sen tai vapautuakseen siitä hän tekee, mitä hänet pakotetaan tekemään. Jos hänen tahtonsa olisi niin vahva, että hän mieluummin tahtoisi olla tekemättä käskettyä kuin olla kärsimättä sitä pahaa, silloin hän epäilemättä tekisi pakottajalle vastarintaa eikä tekisi, mitä käsketään. Tästä johtuen hän ei tosin toimi koko tahdostaan eikä vapaasta tahdostaan, mutta ei myöskään ilman tahtonsa myötävaikutusta.
Inhimillinen hierarkia pysyy voimassa koska se ymmärretään hyväksi ja se toteutuu näin ollen sekä vallan subjektin että objektin vuorovaikutuksessa. Hylkään sen ajatuksen, joka on kaiketi peräisin Foucault’lta tai Derridalta [?], että esimerkiksi kaikki kommunikaatio olisi vallan käyttöä ja että puhuja käyttäisi sananvaltaa kuuntelijaan. Kuitenkin vaikkapa rakastava kuuntelee rakastettunsa puhetta mielellään, vaikka rakastettu olisi hänen vallassaan.
Jumalan valta ihmistä kohtaan tarkoittaa sitä, että ihminen voi omasta tahdostaan vastustaa Jumalan määräyksiä ja käskyjä. Hänellä ei kuitenkaan ole voimaa vastustaa Jumalan tahtoa (tai valtaa), joka tällaisen kohdalla ilmenee tuomiona syylliseksi ja rangaistuksensa. Pyhä Augustinus nimittäin kirjoittaa (Henki ja kirjain, 33. luku, 58):
Kun he halveksivat hänen anteliasta laupeuttaan, he joutuvat kokemaan hänen rankaisevaa valtaansa. Näin Jumalan tahto jää voittamattomaksi. Jumalan tahto jäisi tappiolle vain siinä tapauksessa, että hän ei tietäisi, mitä tehdä halveksijoilleen, tai siinä, että nuo jotenkin onnistuisivat välttämään hänen langettamansa tuomion toimeenpanon.