Tämä aihe liittyy @Fratres linkittämään Uuden tien juttuun, mutta en löydä toimintoa, jolla vastataan uuteen ketjuun. UT:n jutussa haastateltava siis mainitsi, että rippikoulussa ei opetettu että Jeesus elää tänään tai että Jumalalle voi puhua. Ei ole ensimmäinen kerta, kun kuulen tämänsuuntaisia väitteitä rippikoulusta. On ihmisiä, joille uskoon tullessa hyvin keskeisetkin asiat ovat uusia, vaikka rippikoulu on käyty. Tämä on myös luterilaisesta kirkosta poispäin ohjaava tekijä, koska oletetaan että ne asiat eivät silloin ole luterilaisuudessa esillä. Ja ylipäätään esiintyy rippikoulun käyneillä ihmisillä hämmentävää tietämättömyyttä kristinuskosta. Miksiköhän on näin? Rippikoulussa kuitenkin on opetussuunnitelma, jota voisi olettaa noudatettavan. Esitän joitain syyehdotuksia:
-
Asioita on käyty läpi, mutta henkilö ei muista sitä. Joissain tapauksissa todennäköinen selitys, joidenkin henkilöiden kohdalla taas vaikea uskoa.
-
Asiat on periaatteessa käsitelty, mutta niin erilaisessa muodossa, että henkilö ei tunnista aihetta tutuksi törmätessään siihen myöhemmin.
-
Rippikoulun opetussuunnitelman mukaisista asioista on todellakin jätetty joitain asioita pois, esimerkiksi ajanpuutteen takia tai tehdäkseen tilaa opettajan tärkeämpinä pitämille asioille. Voi liittyä opillisiin ongelmiin opetuksessa tai sitten johonkin muuhun syyhyn.
-
Itse käymälläni herätysliikeriparilla on käsitelty asioita ohi ja yli opetussuunnitelmatason, joten mulla on väärä käsitys siitä, mitä rippikoulussa tulee käsitellä. Epätodennäköinen selitys, koska meidän ripari kuitenkin seurasi kirkon hyväksymää oppikirjaa.
Tuleeko mieleen muita selityksiä? Millaisia olivat teidän rippikoulukokemukset ja mitä sieltä jäi käteen? Jos olet päässyt seuraamaan ripariopetusta laajemmin, niin miten kuvailisit opetuksen tasoa nykypäivänä? Jos tärkeitä asioita todella jää käsittelemättä, onko se harvinainen poikkeustapaus vai valtavirtaa? Mitä siellä riparilla nykyään oikeastaan tapahtuu?