Mistä kirkon pitäisi jyrähtää?

Toiseen ketjuun oli linkitetty Mailis Janatuisen blogi otsikolla

Kirkko jyrähti taas

Kirkko jyrähti taas - Seurakuntalainen

Janatuinen on kirjoittanut asiasta todella osuvasti. Nyt televisiossa puhutaan kouluampumisesta ja kysytään, mitä olisi pitänyt tehdä toisin.

Kirkko kelpaa nyt hiljentymiseen asiaa sureville. Nyt olisi piispoilla tuhannen taalan paikka muistuttaa, että ehkä kristillisyyden siivoaminen pois kouluista ja päiväkodeista ei tainnut sittenkään olla viisasta. Kasteopetus on kaatunut kokonaan vanhempien vastuulle. Ennen vanhaan kaikki oppilaat saivat koulun uskontotunneilla ja aamuhartauksissa opetusta kristinuskosta. Aamuhartauksista jäi mieleen semmoiset, joissa joku teki väärin ja omatunto alkoi kolkuttaa. Vaikka kukaan ihminen ei nähnyt, niin Jumala näki. Väärät teot selvitettiin ja pyydettiin anteeksi. Lapset ovat kaikkein altteimmassa iässä sisäistämään kristillisiä arvoja.

Nythän meillä asiasta määräilevät ateistit ja agnostikot, mutta piispoja ei asia kiinnosta.

Voisiko kouluampumisia ja väkivallantekoja koulussa olla vähemmän, jos kristilliset arvot saisivat näkyä ja vaikuttaa koulussakin?

6 tykkäystä

Jyrähdät aivan oikeasta asiasta! Olenkin väsynyt näiden mainitsemiesi ateistien ja agnostikkojen ihmisjärjen tasolla tapahtuvaan ongelmanratkaisemiseen ja kutsunkin heitä “puhuviksi päiksi.”

4 tykkäystä

Asia ei ole ihan näin yksinkertainen, koska siihenkin aikaan kun kristilliset arvot olivat enemmän esillä, tapahtui nuorten keskuudessa monenlaista pahaa ja tietyissä suhteissa nuoriso oli menneinä vuosikymmeninä jopa hurjempaa. Nykynuoriso on laajasti tarkasteltuna hämmentävän kunnollista - mahdollisesti osittain siksi, että kaikki hölmöilyt jäävät pyörimään someen ikuisesti.

Siitä olen samaa mieltä, että sekulaari ongelmanratkaisu ei asian ydintä tavoita. Pahan tekeminen ei välttämättä ole pahan olon ilmentymä tai mitään “oireilua”, vaikka voi se sitäkin olla. Psykolöpinä ei siis ehkä ole toimivin lähestymistapa näissä.

2 tykkäystä

Synkkä ennustus Sakarjalta, joka sopii minun mielestäni tähän päivään. Kun kristinusko on häviämässä maan päältä, ei Jumala enää varjele.

Sak. 11:4-6: “Herra, minun Jumalani, sanoi:»Paimenna teuraslampaita, joita niiden omistajat tappavat tuntematta syyllisyyttä. He myyvät niitä, ja jokainen sanoo: ’Jumalan kiitos, minä olen rikastunut!’ Edes paimenet eivät sääli lampaita. En minäkään enää säästä maanpiirin asukkaita, sanoo Herra. Minä annan ihmisten käydä toistensa kimppuun ja joutua kuninkaittensa mielivallan alle. Vaikka he hävittäisivät koko maailman, minä en pelasta ketään heidän käsistään.»”

Nyt olisi paimenten aika jyrähtää, mutta mitä vielä, eivät he sääli lampaita.

5 tykkäystä

Lainaan itseäni, koska osui silmiin juuri tätä sivuava artikkeli, tai ilmentymä tästä psykolöpinästä:

Jutussa sanotaan, ettei kaikilla väkivaltaisesti “oireilevilla” ole diagnosoitavissa olevaa psyykkistä sairautta. Mutta miten voi oireilla, jos ei ole sairautta? Eikö kyse ole silloin jostain muusta?

Tottakai on kyse muusta! Moni äärimmäisen väkivaltainen tyyppi on usein hyvin älykäs ja jopa empaattinen. Ei kaikki asiat ole lääketieteellisesti diagnostisoitavissa.