Mitä uskova tekee, jos evl-kirkko seuraa liikaa maailmaa?

3 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Ekumenian kommervenkit

Mitä ajattelet itse?
Minulle luterilaisen kirkon oppi armosta pelastumisesta on suuri syy pysyä kirkossa.
Vaikka muissakin kirkoissa on paljon alkuperäistä ja vahvaa, tässä asiassa ne omilla tavoillaan horjuvat.

Luterilaisuuden nykyiset ongelmat ovat ehkä teologiaa syvästi osaaville kauempana, mutta meille monille kysymys on ennenkaikkea siitä että kirkkomme mukautuu yleiseen mielipiteeseen vastoin omaa tunnustustaan.

Sekin myös ihmisiltä saattaa unohtua, että kirkon epäkohtiin voi myös mainita Kirkkoraamattu 1992 käännös.

1 tykkäys

Minä en kokenut kirkosta erotessani (tai myöhemmin ortodoksiseen kirkkoon liittyessäni) syyllisyyttä esivanhempieni suuntaan. Sen sijaan koin melko voimakasta syyllisyyttä monia hyviä luterilaisia ystäviäni, tuttujani ja entisiä työtovereitani kohtaan. Koin olevani jonkinlainen rintamakarkuri ja pelkäsin, että oma ratkaisuni aiheuttaisi ahdistusta lähipiirissäni.

Onneksi kirkosta eroamisesta ei tarvinnut kertoa kenellekään kun se ei käytännössä ollut mikään näkyvä juttu.

2 tykkäystä

Se riippuu julistajasta paljon. On myös olemassa vääränlainen äärimmäisen armon julistamisen vaara. En ole lukenut, mutta joku kirjoitti sellaisen kirjan kuin äärimmäisen armon julistamisen vaarat. Raamatussa on valtava määrä varoituksia. Toki armo on ääretön, mutta senkin ihmiset voivat ymmärtää väärin ja soveltaa käytäntöön väärin.

1 tykkäys

5 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Onko Kirkkoraamattu 1992 (KR92) hyvä käännös?

No juu. Ihmiset voivat hämmentää kaiken mahdollisen.

Mutta juuri Jumalan ääretön rakkaus meitä kohtaan - se joka tulee ilmi Kristuksessa - on luterilaisen kristillisyyden ydin. Se että on muodikasta puhua löperösti armahtavaisuudesta ja suvaitsevaisuudesta inhimillisenä käsitteenä “armo”, ei muuta sitä tosiasiaa, että Jumalan armo Kristuksessa on esim. Lutherin monessa tekstissä kristallinkirkas.

Välinpitämättömyys syntisen ihmisen kohtalosta on ihan toisen luokan juttu kuin sen saarnaaminen, että synnit on anteeksi annettu Jeesuksen nimessä ja veressä.

1 tykkäys

Minä en ole koskaan kuulunut tähän nykyiseen naispapilliseen, liberaaliin ja pian kai homoavioliittoihin vihkivään ev-lut kirkkoon. Erosin luterilaisesta kansankirkosta jo 46 vuotta sitten, koska en ole koskaan ollut luterilainen, ts hyväksynyt Lutherin aatteita. Minulla on ollut katolinen ajatusmaailma lapsesta lähtien. Valinta minulla oli aikoinaan katolisen ja ortodoksisen kirkon välillä.

Tunsin aikoinani monia hyviä ja vakavia kristittyjä luterilaisesta kirkosta, eikä silloin luterilaisessa kansankirkossamme vielä ollut paljonkaan näitä nykyisiä epäkohtia. Tunteeni luterilaista kirkkoa kohtaan ovat monesti kuin muualle naidulla tytöllä, joka entisessä kodissa vieraillessaan näkee, että taloa isännöimään jäänyt veli on ensin muuttanut kaiken toiseksi ja sitten jättänyt talonpidon aivan hunningolle. Suurta surua tunnen suuremman kansankirkon tilasta, koska monille suomalaisille luterilaisuus tuntuu olevan ainoa ajateltavissa oleva vaihtoehto.

4 tykkäystä

Toivon että tämän viestisi liputtaa asiattomaksi mahdollisimman moni. Kannattaisi tutkia SLEY:n motiiveja miksi he tekevät niin. Ja sitäpaitsi ei Jeesuskaan aina säännöistä piitannut. “Älkää tuomitko niinkuin asia päältäpäin näyttää, vaan tuomitkaa oikein.”

Siinähän toivot. --------------

En halua harrastaa liputusta kuin ääritapauksissa. Mutta ihan totta on, että cymbus tuossa tuotti häpeää itselleen.

1 tykkäys

No tämän foorumin ja edeltäjänkin keskustelut ovat kyllä marginaaliporukan puuhastelua. Suurin osa ev.lut. kirkon jäsenistä ei ole koskaan kuullutkaan esim. Lähetyshiippakunnasta ja Helsingin piispan huonoa kohteluakaan tuskin moni enää muistaa. Helsingin emerituspiispa sen sijaan on jäänyt monelle mieleen ja vieläpä positiivisena hahmona.

[quote=“Mauriina, post:65, topic:1272, full:true”]Ihmettelin vain, kun joku sanoi pysyvänsä luterilaisessa kirkossa sanan ja sakramenttien takia, niin kuin niitä ei kaikissa muissakin kirkoissa olisi, Jumalan sana tai sanan selitys voi olla vielä kirkkaampaa ja sakramentit lukuisampia kuin luterilaisessa kirkossa.
[/quote]

Käytännössä varmasti monessa ortsuseurakunnassa evankeliumi on esillä paremmin kuin monessa lutskuseurakunnassa, mutta toisinkin päin. Jos ei tahdo tehdä valintaansa yksittäisten seurakuntien perusteella, niin kirkkaampana evankeliumi löytyy luterilaisuudesta. Miksi suotta vaihtaa himmeämpään?

2 tykkäystä

Minä taas olen kokenut evankeliumin valon olevan kirkkaampi ortodoksisessa kirkossa.

1 tykkäys

Hyvä sulle. Saahan sitä iloansa mainostaa.

1 tykkäys

Voin vastata, että en kuulu, vaikkei tuollaisia analyysejä kai täällä saisi toisista kirjoittajista tehdäkään. Hyökkään myös itseni kanssa samaa mieltä olevien kimppuun, jos he eivät osaa ilmaista mielipidettään asiallisesti.

Kannattaisi varmaan sinunkin mennä itseesi tässäkin asiassa. Oletko mielestäsi käyttäytynyt asiallisesti tässä keskustelussa?

Ei aloteta tätä nokittelua. Keskustellaan asioista nätisti ja ihmisistä ei ollenkaan.

4 tykkäystä

En minä ole mielestäni keskustellut kenestäkään yksittäisestä henkilöstä. Nimimerkki Vanilla sen sijaan väitti, että eräät (ortodoksiseen kirkkoon kuuluvat) keskustelijat katsovat täällä muita alaviistoon. Jos siltä alkaa tuntua, niin eikö silloin ole syytä hieman tutkistella itseäänkin?

Stadin piispan toimiston kirkko taas kehityksen huipulla>

Näyttelijä Maria Ylipäästä on mahtavaa, että häntä pyydettiin Jeesuksen rooliin ja että myös Pietarin, Pilatuksen ja Herodeksen rooleissa nähdään naisia.
– On jo aikakin, että näitä historian suurmiehiä esittävät naiset. Kun hahmossa yhdistyvät nainen ja historiallinen henkilö, rooliin tulee uutta ulottuvuutta ja laajempaa samastuspintaa.

Ihmettelen logiikkaa laajemmasta samastuspinnasta. Onko naisia niin paljon enemmän kuin miehiä. Olen luullut että molempia on jokseenkin yhtä paljon.