Modernit kristilliset tarinat?

Ketjuun toivoisin linkkejä elokuvista, kirjoista jne, joissa tulee vahvasti esille ja joiden avulla voi oivaltaa hyvää kristillistä elämää esinerkkien avulla. Sellaisia joissa tarina tapahtuu kulttuurissa, joka on tarpeeksi lähellä sitä missä nykyään länsimaissa elämme, jotta siitä voi saada oivalluksia omiin toimimiseen.

Tunnetko Marthe Robinin?

http://www.martherobin.com/

1900-luvun pyhien elämäkerroissa niitä on. Esimerkiksi p. Porfyrioksen teoksessa “Rakkauden haavoittama” on useita anekdootteja, jotka voi mielestäni laskea kategoriaan “modernit kristilliset tarinat”. Myös p. Paisios Athosvuorelaisesta kertovassa kirjassa “Pyhän vuoren vanhus Paisios” on jonkin verran tällaisia.

1 tykkäys

Hyvin kirjoitettua kertomakirjallisuutta hyvästä kristillisestä elämästä nykyisessä länsimaisessa ympäristössä ei ehkä ole aivan helppo löytää. Monet kristilliset kirjailijat kirjoittavat mielellään historiallisia kirjoja tai fantasiaa, tai sitten aiheena ovat erilaisten synnintekijöiden surulliset vaiheet ennen kuin he lopuksi löytävät Jumalan.

Marilynne Robinson saattaisi kuitenkin olla etsimässäsi mielessä kiinnostava nykykirjailija, toki hänenkin kirjansa sijoittuvat jonnekin 1900-luvun puolenvälin Amerikkaan. Olen ajatellut hankkia jostain käsiini Robinsonin kirjan Gilead.

2 tykkäystä

Olen lukemassa Gileadia, tähän asti olen pitänyt suuresti! :thumbsup:

Luetko alkukielellä vai osaatko sanoa jotain suomennoksen tasosta?

Luen alkukielellä, joten en valitettavasti osaa kommentoida suomennosta.

Olin viime syksykesällä kuuntelemassa luentoa juuri tästä mainistemastasi kirjailijasta. Ja hänen kirjoistaan. Mukava kun mainitsit hänet, nimittäin oli tarkoitus ottaa nuo lukemisohjelmistooni. En vain enää muistanut tuota nimeä. Luennoitsija oli perehtynyt asiaan. Erittäin mielenkiintoista kuunneltavaa.

On varmaan kirjastokohtainen asia, miten on haluttu jaotella ja asetella kirjat. Meillä on erikseen Uskonnollinen kertomakirjallisuus. Näin löytyy nopeammin juuri sen lajin lukemista haluavalle etsimänsä.