Montako litraa ehtoollisviiniä?

Ehtoollisviinin verovapaus ehdotetaan poistettavaksi.

Jotta keskusteluun saisi konkretiaa, osaako joku arvioida paljonko vaikkapa nyt Lähetyshiippakunta (joka ei nytkään saa verovapautusta) kuluttaa litroina ylihuomenna? Saa toki arvioida muidenkin ryhmien, kirkkojen, liikkeiden jne. määriä.

Mielenkiintoinen kysymys sikäli, että alkoholiverotuksen ulkopuolella on paljon muutakin alkoholia, jota myydään muuhun kuin normaaliin alkoholinkäyttöön. Onko verovapaus tarkoitus poistaa näistäkin? (Kysyy huolestunut, onko minun lopetettava pulpettien sytyttäminen tuleen?)

2 tykkäystä

Eihän tuota denaturoidusta alkoholista olla poistamassa.

Vaikka ei silti, metsäretken Sinol olisi edelleen aika halpaa per ateria.

1 tykkäys

Kaikki veroton alkoholi ei ole denaturoitua. Vaikka totta kyllä on, että sinoli on ihan riittävän puhdasta lähes kaikkeen mihin minä sitä käytän.

3 tykkäystä

Tämä on kontekstistaan irrotettuna varsin jännä lause :slight_smile:

2 tykkäystä

No kirkon ehtoolliskävijöiden perusteella voi laskea, paljonko kirkossa kulutetaan viiniä. Viime vuonna ehtoolliselle osallistui yhteensä 2235312 henkilöä (ks. http://kirkontilastot.fi ). Jos oletetaan, ehttä ehtoollisella tarjotaan n. 1cl ehtoollisviiniä, ehtoollista kului 22353,12 litraa. Jos oletetaan verottomaksi litrahinnaksi 9,0 euroa/litra, tuosta maksettiin n. 200 000 euroa. Alkoholiverotustaulukon mukaan, jos oletetaan ehtoollisviinin olevan 15%, kuten Sol de Malaga, niin tällöin vero olisi 339,00 senttiä per litra. Tämä tarkoittaa siis yhteensä n. 76 000 euron veromäärää.

Tässä vielä linkki Google Sheettiin, jossa olen tehnyt laskelmat uudestaan:

Evlut kirkko arvioi vapautuksen arvoksi 160,000 euroa. Ministeriön arvio oli 73,000.

Voisiko olla yksinkertaisesti niin, että pienemmät seurakunnat ja liikkeet eivät hae vero-osuutta takaisin, koska lomakkeiden täyttöön kuluva aika olisi suurempi kuin palautuksen määrä? Joku selitys lienee summien noin suurelle erolle.

1 tykkäys

Olen aivan varma, että jossain on senttilitralleen tilastoitu verottoman ehtoollisviinin kulutus. Eletäänhän me sentään Suomessa.

2 tykkäystä

Jotain siitä, millaisia mielikuvia täkäläisillä on @JMantysalo 'sta, kertoo varmaan se, että tuohon ooperin lausahdukseen reagoitiin mutta JM:N tätä kai pidettiin turhan luontevana kommentoitavaksi:

Vaikka ei silti, metsäretken Sinol olisi edelleen aika halpaa per ateria.

1 tykkäys