Nouse Suomi tapahtuma Tampereella 19.-20.5.2017

Tampereella järjestetään taas 19.-20.5.2017 suurtaphatuma
( http://nousesuomi.fi/ ), jonne on kutsuttu väärän voitelun levittäjiä.

NOUSE SUOMI -YHTEISTYÖSEURAKUNNAT:
Espoon helluntaiseurakunta
Espoon vapaakirkko
Majakka seurakunta
Arken seurakunta
Helsingin Cityseurakunta
Helsingin Siion -seurakunta
Harvest church Finland
International Christian Fellowship
River Helsinki -seurakunta
Elävä Sana -seurakunta
Ilmestysmaja -seurakunta
Fireplace
Sila Peremen Church
Love Story
Nations Calling Church
Sanan sydän seurakunta
Helsinki Vineyard -seurakunta
Risteyspaikka kotikirkko
Salon Vapaaseurakunta
Lapin Kristillinen keskus
Kotkan kristillinen Soihtu
Forssan Ystäväkirkko
Keys of Kingdom ministry
Healing Rooms Finland
Ruach Finland ry
Global Power Evangelism ry

Puhujina ovat mm. Heidi Baker
https://www.youtube.com/results?search_query=heidi+baker+demonic

(voitelun saanut poika saa hysteerisen karjumis- ja sätkimiskohtauksen (videon loppupuolella))

Heidi Bakerin ns. “pyhä henki” on kyllä toinen kuin Raamatun Pyhä Henki:

ja Guillermo Maldonado:

Rodney Howard-Browne prays for Guillermo Maldonado:

Eikö kukaan halua kommentoida tätä ketjua?

Minä voin:

Onpa ikävää.

3 tykkäystä

Viimeksi kun Bakerin Heidi oli Suomessa käymässä, niin yritin varoitella yhtä kristittyä ystävääni ja kerroin tuosta videosta, jossa nuori poika menee täysin tolkuttomaan tilaan sen jälkeen kun Heidi on laskenut käden hänen päälleen.
Ystäväni sanoi, että silloin varmaan pojasta lähti demoni. Kuitenkin aina kun Jeesus paransi riivattuja ihmisiä, niin nämä heti tulivat järkiinsä. Ihmiset jopa säikähtivät, kun löysivät pitkään luolissa majailleen riivatun istumassa täysissä järjissään.

On se aika karmeaa katseltavaa kun Heidi makailee maassa kikatellen ja hokien sekavia. Muutenkin parissa kokouksessa on ollut sitä hypnotisoivaa more… more… more… hokemista.
Eräs vuosikymmeniä uskossa ollut toinen ystävä alkoi yhtäkkiä puolustella Heidi Bakeria nähtyään tämän haastattelun TV7:lla. Oli kuulemma koskettavaa kun Heidi kertoi perustamistaan tuhansista seurakunnista Afrikassa. Mene tiedä. Kai siellä jotain on tehtykin, mutta pelkään, että nämä perustetut seurakunnat ovat niitä menestysteologisia liikkeitä, joita on valtavasti Afrikassa ja Intiassa. Siellä ne menevätkin helposti kaupaksi, sillä menestysteologinen uskon sanalla taikominen sekoittuu hyvin paikallisiin vanhoihin taikauskoisiin ja maagisiin systeemeihin, uskoisin.
Usein tuntuvat nämä tuhansien seurakuntien perustelijat ehtivän myös Suomessa piipahtaa juopumassa hengestä ja kikattelemassa. Viimeksi ei rahoituspuolta taidettu jättää pelkästään kolehtien varaan, vaan sangen kalliilla lipuilla vain pääsi uskonsanan kuuloon.

Sattumalta sain kuulla pari päivää sitten hehkutusta jo varhaisemmasta Afrikassa kuulemma miljoonia evankelioinneesta kaverista nimeltään Reinhard Bonnke. Aavistelin pahaa ja katsoin sitten kotona netistä. Tämmöinen ainakin löytyi heti: Voimaevankeliointi

Omia kokemuksia:
Etiopia: Olin lähetystyössä Etiopiassa vuosina 2004-2007. Tänä aikana kuulin tämän voimaevankeliointiliikkeen tuoneen paljon vahinkoa voimakkaasti kasvavalle kristillisyydelle Etiopiassa. Reinhard Bonnke oli pitänyt monia suurkokouksia Etiopiassa. Niissä kävi paljon ihmisiä, jotka saivan kosketuksen ”voimaan”. Tuloksena ei ollut uskoontulemisia eikä herätystä, vaan näiden ”voima” ilmiöiden leviäminen seurakuntiin, etenkin nuorten pariin. Ilmiöt aiheuttivat paljon ristiriitoja ja varsinkin vanhemmat uskovat suorastaan ajettiin pois seurakunnista. Ilmiö oli niin voimakas, että pastorit ja johtavat työntekijät eivät voineet sille juuri mitään.

Voihan olla, että sitä voi tulla joskus ylikriittiseksikin, liian varovaiseksi ja vähän kyyniseksikin kun näitä kaikenlaisia puhujia googlailee netistä ja lukee keskusteluja näistä ilmiöistä, mutta kyllä on niinkin, että monet vuosikausia uskossa olleet kristityt tuntuvat olevan välillä todella hyväuskoisia ja haluttomia vähäiseenkään arviointiin, vaikka se on nykyään todella helppoa. Netissä on paljon kaikenlaista ikävää, mutta kyllä näitä keskustelupalstoja ja youtube-videoitakin seuraamalla aika nopeasti alkaa saada melko hyvää käsitystä erilaisista suuntauksista ja ilmiöistä.

1 tykkäys

Epäilen, ettei noita seurakuntia ole perustettu viemällä evankeliumia syrjäisiin paikkoihin uskosta osattomille. Nämä Amerikan “uskonsankarit” tulevat sinne, missä on jo seurakuntia ja julistavat toista evankeliumia kristityille, ryöstökalastavat jäseniä heistä, tuovat kristittyjen pariin sekaannusta ja hajaannusta.

Suoraan sanottuna oletan, että juttu on tietoista huijausta. Jotain sellaista kuin tapahtumissa, joissa viralliset osallistujamäärät lasketaan suoraan ovista sisään kävelleiden ihmisten mukaan, vaikka tiedetään että moni kulkee sisään ja ulos. Yksi mahdollinen tapa olisi vaikkapa se, että kerätään “alttarikutsuun” vastanneilta tai muuten juttusille tulleita ihmisiltä jokin “seurakunnanperustamisvakuutus” eli rasti ruutuun tekstin minä sitoudun elämään Hengessä ja olemaan uskonsankari ja perustamaan oman seurakunnan kohdalle. Ja kas, srk on syntynyt! Eihän Suuri Julistaja enää sen jälkeen voi olla vastuussa tapahtumista; hän on istuttanut, Jumala pitää lopusta huolen. Taikka ihminen sortuu pois uskosta ja itse turmelee Pyhän Hengen työtä ja sillai.

1 tykkäys

On näitä vastaavia kuvioita ollut jo kirkkoisien aikaan.

Firmilian, Bishop of Caesarea in Cappadocia, to Cyprian, Against the Letter of Stephen. A.D. 256.
http://www.newadvent.org/fathers/050674.htm

Tässä lyhyt referaatti:

Caesarea Mazacan piispa Firmilianos oli Origeneen oppilas. Hän törmäsi montanistien harhaoppiin ja kävi siitä keskusteluja mm. kirkkoisä Cyprianuksen kanssa. Kirjeessään Cyprianukselle vuonna 256 hän kertoo noin kaksikymmentä vuotta aikaisemmin tapaamastaan naisesta, joka ekstaasissa väitti olevansa naisprofeetta, ja esiintyvänsä Pyhän Hengen voimalla. Hän väitti mm. voivansa saada aikaan maanjäristyksen ja teki ”hämmästyttäviä tekoja”. Hän sai esimerkiksi naisen kävelemään paljain jaloin lumella ilman että hänen jalkansa paleltuivat. Näillä valheillaan nainen sai monien ihmisten mielet valtaansa ja he seurasivat hänen käskyjään.

Nainen kohtasi kuitenkin ”yhden eksorkisteista, joka oli koeteltu ja jonka aina sanottiin elävän kurinalaisen hengellisesti. Monien vahvojen ja uskossaan ylistettävien veljien kehotusten vaikutuksesta hän asettui pahaa henkeä vastaan voittaakseen sen … Tämä eksorkisti, Jumalan armon innoittamana, rohkeasti vastusti sitä ja osoitti, että se mitä aikaisemmin ajateltiin pyhäksi olikin itse asiassa paha henki”. Firmilianos kertoo tämän riivatun naisen jopa pyhittäneen leivän ja viettäneen ehtoollista ja kastaneen monia käyttäen toimitusten ”laillisia sanoja, ettei mikään näyttäisi erilaiselta kuin kirkkojärjestys”. Hän oli siis naispappi.

http://www.newadvent.org/fathers/050674.htm

Mun huomiota kiinnitti tuossa sitaatissa enemmänkin se, että näin on tullut nätisti todistettua, että ainakin jo 200-luvulla on ollut käytössä kirkkojärjestys ja toimituksia varten tietyt sanamuodot. Tämä siis vastauksena usein esitettyihin väitteisiin alkuseurakunnan vapaamuotoisesta toiminnasta.

4 tykkäystä

Käsittääkseni “alkuseurakunnalla” yleensä tarkoitetaan ensimmäisen vuosisadan kirkkoa, jonka johdossa olivat vielä alkuperäiset apostolit. 200-luvun puoliväliin tultaessa oli jo pitkään eletty varhaiskatolista aikaa. Suhteellisen säännönmukainen kirkkojärjestys ja episkopaatti olivat täyttä totta jo 100-luvun alussa, ja messuakin vietettiin nykykatolilaisille ja -luterilaisille varsin tutunoloisin muodoin jo vuoden 150 paikkeilla, sillä tuolta ajalta on peräisin varhaisin kuvaus sunnuntain jumalanpalveluksesta Justinos Marttyyrin muistiin merkitsemänä.

Juuri piispallisen järjestyksen ja säännöllisen jumalanpalveluselämän vastaiseksi protestiksi syntyi karismaattinen montanolaisuus. “Profeetta” Montanus, josta liike sai nimensä, vaikutti niinkin varhain kuin 100-luvun puolimaissa tai viimeistään 170-luvulla. Jo tuolloin oli kirkosta siis kerettiläisten mukaan kadonnut elävä henki ja sen tilalle tullut jäykkä hierarkia. Nihil sub sole novum.

1 tykkäys

1.Korinttolaiskirje 14:40
”Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä.”

Eivätkö järjestys, seurakunta ja Kirkko myös suojaa monilta harhaopeilta ja harhaopettajilta?
Seurakunnassa on paimen, joka vastaa hengellisestä toiminnasta. Hänet on papin pannalla, vihkimyksessä julkisesti sidottu julistamaan Kristuksen evankeliumia, eikä omia ideoita, kokemuksia ja tunteita. Hän on vastuussa paitsi Kristukselle ja seurakunnalle myös toisille pastoreille ja piispalle, jotka tukevat ja rohkaisevat häntä pysymään oikeassa julistuksessa. Konteksti ja vastuu ohjaavat pastoria.
Jumalanpalveluksessa on rakenne (rippi, synnintunnustus, synnin päästö, rukous, saarna, esirukous, ehtoollinen, ylistys ja kiitos, siunaus) päivän tekstit ja psalmit, jotka ohjaavat pastoria ja seurakuntaa oikeaan jumalanpalvelukseen ja tasapainoiseen raamatun lukemiseen. Näin rakenne itsessään jo estää tai vaikeuttaa huomattavasti väärien painotuksien ja oppien levittämistä seurakuntaan.
Jos paimen ei ota virkaansa vakavasti tai jos hyvästä koetellusta järjestyksestä luovutaan, seurakuntaan tulee kaikenlaisia itse itsensä paimeneksi nostaneita hurmahenkiä.

Tässä kaksi erilaista pappisvihkimystä:

Alla olevat kuuluvat yhteen:




Ja luterilaisuus. :wink:

1 tykkäys

Ketju suljettiin automaattisesti 13 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.

Nouse Suomi -tapahtuma herättää kritiikkiä kristillisten piirien ulkopuolella(kin). Aiemminkin uskontokriittisesti esiintynyt lapsiasiainvaltuutettu Tuomas Kurttila on ainakin taas äänessä:

Vaikka artikkeli on siinä mielessä väärässä, että kyseinen tilaisuus ei luultavasti ole messua nähnytkään, niin pidän tätä itse asiassa paremmasta päästä olevana esimerkkinä valtamedian uskontojournalismista viime aikoina. Siihen on haastateltu asian eri osapuolia, myös tapahtuman järjestäjiä, jotka myöntävätkin joitain ylilyöntejä. Tosin herää kysymys, eikö tapahtuman suomalainen järjestäjä sitten oikeasti olisi pystynyt puuttumaan esim. rukoustilanteen kuvaamiseen läheltä?

Valtamedia eli Hesari ei tunnista messua näköjään, enkä ole tuon nimisestä julkkispastoristakaan koskaan kuullutkaan. On tuo aika vastenmielisen kuuloista toimintaa. Ja hyvin harmaata aluetta, jossa voi olla läsnä melkein mitä tahansa. Ei sinne ainakaan pieniä lapsia pitäisi tuoda. Itse kiertäisin kaukaa.

Muoks. Löytyi pari päivää sitten youtubeen ladattu video nyt toukokuun tilaisuudesta kyseisen pastorin osuudesta. Alkuun ja loppuun on tekijä sitten liittänyt tekstejä joistain Molokin polttouhreista, johon näkemykseen en kylläkään yhdy. Mutta en nyt oikein silti tykkääkään. Nuoret ja lapset ovat vielä puolustuskyvyttömiä ja hauraita tällaiseen tavaraan, jos sellainen nyt kenellekään on hyväksi.