Nuorisotyön neuvottelupäivät

#kirkkovene

Aikanaan edellisessä työssäni moisilla kirkon neukkareilla pyörin ja näyttää nykyään olevan meno samanlaista. Ei varsinaisesti ihmetytä, etteivät nuoretkaan ole innostuneita kirkon nuorisotyöstä… Tosin nämä päivät taitavat olla poikkeuksellisesti laajemmalle joukolle, mutta ei se ainakaan asiaa paranna. Vai onko sisältö näin turhaa?

En ole asiantuntija nimenomaisesti neukkareiden suhteen, mutta se käsitys minulla on että ei nuorisotyö seurakunnissa ihan huonoa ole eikä kuollutta. Rippikouluun ja isostoimintaan se paljon kyllä keskittyy ja sen jälkeen tapahtuvan sitoutumisen kanssa kipuillaan eri puolilla.
Kirkon toiminnassa monet asiat kytkeytyvät toisiinsa, mutta itse haluaisin puolustaa kentällä olevia työntekijöitä. Niin nuorten kuin lasten kanssa toimii moni kutsumuksessaan sillä tavoin, että hattu nousee päästä ja kiireesti, kun sen asian aina välillä tajuaa. On siis ehkä eri juttu, että kaikki ei koulutuksessa tai kirkon elämässä ole parhaiten kuin että työntekijät olisi itse motivoituneita ja kiinnostuneita nuorista ihmisistä ihan oikeasti.