Oikeudenmukaisuuden toteuttaminen

Koitin lukea ketjua… Minulle se on täysin vierasta kieltä. Oletteko te koskaan joutuneet toimimaan Jumalan tahdon mukaan - tekemään juuri hänen tahtonsa, juuri niin kuin hän sen sanoo? Voiko tuo tahto olla luterilainen tai katolilainen - tai liittyä johonkin herätysliikkeeseen?

Eikö sana ole sana - käsky ole käsky? Minä olen niin tehnyt, ja sen nimi on “oikeudenmukaisuus”, se ei ollut mihinkään uskontonormistoon liittyvä asia. Eikä asia, jota olisi voinut edes pohtia. Se oli määräys. Ja niin minä tein miten käskettiin, mutta minun edukseni voidaan lukea tietysti, että minulla ei ollut varaa laskelmoida, että miten MINÄ olisin halunnunut tehdä, miten olisin hyötynyt enemmän: jos teen näin, menetän vain puolet, jos teen näin menetän kaiken. Tein juuri kuten minun käskettiin tehdä - ei ole mitään muuta kuin oikeudenmukaisuus ja totuus, eikä mitään muuta minkä vuoksi pitäisi taistella. Niin minä tein ja menetin kaiken.Elän vieraassa maassa nyt henkipattona, mutta tiedän mitä tein ja miksi tein: mutta elän Jumalan kämmenellä aivan konkreettisesti. Teresa sanoi, että on oikein, että kallis on kallista, ja jos kuka, niin minä tiedän, että mitä hän tarkoitti.

Miksi Raamatun sanaa “vanhurskas”, joka alkuperäiskielellä tarkoittaa sanaa “oikeudenmukainen” ei edelleenkään kirjoiteta Raamattuun oikeana sanana: oikeudenmukainen?

Kyllä, olen luterilainen - ja luterilaisena pysyn,mutta en vastaa muiden luterilaisten teoista.

" Suomen kielessä sanoja vanhurskas ja vanhurskaus käytti jo Mikael Agricola, joka käänsi niillä kreikankielisessä Raamatussa esiintyneet sanat dikaiosynee (δικαιοσύνη, subs.) ja dikaios (δικαιος, adj.). Sana dikaiosynee, (lat. iustificatio), oli aikoinaan Rooman valtakunnan lakikoneiston käyttämä nimitys oikeudenmukaisuudelle."

Olen kovasti pahoillani, jos kuulostan vaikealta, mutta kun en ehdi/pysty miettimään opinkappaleita, kun olen nyrkit savessa taistelutantereella koko ajan. Ja ihan konkreettisena esimerkkinä pitää nyt lisätä vielä tähän liittyvä tapaus, että olen kielitaidottomana selittänyt paikalliselle lakimiehelle asian, joka hänen laintulkinnassaan oli virheellinen - vaikka en todella ole edes tiennyt kyseisen maan laista yhtään mitään - kielitaidosta puhumattakaan. Jälkeenpäin on selvinnyt, että kaikki oli ollut totta mitä sanoin. Minä henkilökohtaisesti en ole voinut sitä tehdä ilman Jumalan apua.Ymmärrättekö?

Ja tämä on toiminut myös niin, että minun luokseni on tullut esimerkiksi henkilö, jota en ole tuntenut, mutta hän on sanonut, että on saanut unessa tiedon, joka hänen on pitänyt tulla kertomaan minulle - hän oli hyvin nolona tuodessaan viestiä - mutta tuo saamani tieto on ollut jatkossa erittäin tärkeä oikeudenmukaisuuden kannalta.

Ja jotta te ymmärrätte mitä tarkoitan, niin lisään tähän vielä tämänkin: sain puhelinnumeron unessa, ja määräyksen, että siihen piti soittaa. Soitin ja olin rehellinen, ja sanoin, että minulla on hänen numero, mutta en tiedä, että miksi soitan. Henkilö langan toisessa päässä alkoi itkemään, ja kertoi, että hän oli juuri tekemässä itsemurhaa, mutta soittoni keskeytti sen. Niin me juttelimme,ja myöhemmin myös tapasimme, ja kaikki tuli hänen elämässä hyväksi.

Minä en vain ymmärrä näistä opinkappaleista mitään.

Mod. Huom. Ketju on jaettu.

Ainakaan en saanut selvää siitä, mikä on näkemyksesi tämän ketjun aiheen suhteen.

TV2 huomauttaa jälkikäteen, että alunperin nämä viestit oli kirjoitettu ketjuun “Pitäisikö evlut kirkosta erota?” tms.

4 tykkäystä

Kyllä niistä uskonnon perusopinkappaleista pitäisi jotakin ymmärtää, että osaa erottaa sen mikä sen uskonnon ydin ja sisältö on lähtemättä vääriin suuntiin oman fiilistelyn tai muualta imettyjen harhaoppien matkassa (ellei sitten tarkoituksella halua elämänkatsomuksensa koostuvan sekalaisesta sopasta New Age -kamaa, mutta silloin ei voi puhua itsestään ainakaan kristittynä). Onhan siinäkin varmasti oma hienoutensa selittää muille, että miten on itse valaistunut tässä ja tässä asiassa ja saanut korkeammalta taholta hengellisen viestin siitä ja tästä (ehkä on, mutta vaarana on myös se ettei se viesti kyllä Jumalalta ole)

Se ei kuitenkaan ole sellainen pohja, jolle pitäisi omaa uskonelämäänsä perustaa. Hakeutuminen kirkon yhteyteen ja tutustuminen niihin opinkappaleisiin luo tukevamman pohjan, jonkinlaisen peräsimen elämässä. Toki sitten jokainen joutuu niiden opinkappaleiden kanssa käymään myöhemmin keskustelua ja puntaroimaan niitä suhteessa uskoonsa ja elämäänsä, mutta ei juoksemaankaan voi opetella ellei ensin opettele konttaamaan ja kävelemään.

1 tykkäys

En saanut ihan selvää, mikä tuo asia tarkalleen, josta @Sirpa huolestui, mutta
mutta minuun vaikutti tuo sanomasi "lähteä fiilistelyn matkaan…"
Aika usein korkeakirkolliset (?) käyttävät täällä sanaa fiilistely. Mitähän se sittenlopulta on?
New Age-juttuihin en ole koskaan törmännyt, mutta en soisi, että hengellinen herääminen kuitattaisiin fiilistelyksi, sillä sitä se ei ole. En tiedä, ajatteletko sinä juuri niin.

Fiilistelylle on varmaan aika monta merkitystä, se vähän riippuu siitä kuka sanaa käyttää ja mikä on sen käyttöyhteys.

Minä tarkoitin sillä omalla fiilistelyllä tässä tapauksessa ehkä sellaista omalta tunnepohjalta etenemistä ja elämyshakuisuutta, jolla ei ole oikeastaan sitten mitään oikeaa yhteyttä kristillisyyteen. Eli saadaan tunne-elämyksiä ja annetaan niille sitten itse merkityksiä ja edetään sen mukaan ja niiden perässä. Äh, en osaakaan nyt sitten selittää hyvin auki sitä mitä tarkoitin.

Tunne, ja se miltä jokin asia tuntuu ovat kyllä varmasti tärkeitä tekijöitä uskonnollisuudessakin, mutta se elämyshakuisuus ei pitäisi olla määräävässä asemassa siinä. Eikä sellainen ajattelu, että koska tämä olisi minun mielestäni kivaa, sen on oltava oikein.

Hengellinen herääminenhän on voimakas tunnelataus, ja sen suhteen minun mielestäni olisi hyvä toimia niin että hakeuduttaisiin sen opin ääreen. Eikä niin, että kolutaan kaikki hämärät internetin sivustot aiheen tiimoilta, vaan pitäisi osata vielä hakeutua sen virallisemman opetuksen ääreen ettei perusasioista tulisi väärinkäsityksiä. Tiedostan toki sen, että on sitten myös persoonia, joita syystä tai toisesta ahdistaa heti kun joku nostaa esiin sen että joistakin opinkappaleista tulisi ottaa selvää ja että joihinkin olisi jopa suotavaa sitoutua.

En tiedä, että miten itselle seuraisi “kivaa” siitä, jos seuraa Jeesuksen viitoittamaa tietä ja taistelee oikeudenmukaisuuden puolesta tässä pahassa maailmassa - enkä ymmärrä, että mitä hänen sanoillaan ja opetuksillaan on tekemistä New Age -liikkeiden kanssa jotka ovat tie, totuus ja elämä, johon minun taisteluni oikeudenmukaisuuden puolesta perustuu. En myöskään ymmärrä, että mitä sillä on tekemistä fiilistelyn tai opinkappaleiden kanssa - kyseessä on konkreettinen työrukkasena oleminen, joka ei todellakaan ole “kivaa”, eikä siinä ole mitään “fiilistelemistä”. Kyse on arvomaailmasta ja arvoista.

Jos kristitty ihminen ei sielussaan jo ymmärrä, että mikä on oikeudenmukaista toimintaa ja oikeaa toimintaa lukematta opinkappaleita ja normeja, niin olen ihmeissäni.

Kuinka paljon on kristittyjä maailmassa? Jos kaikki toimisivat edes omassa henkilökohtaisessa elämässään oikeudenmukaisesti, eivätkä tuijottelisi opinkappaleita ja hurskastelisi, niin me emme eläisi tällaisessa kaaoksessa kuin nyt maailmassa elämme.

Niin, mikä minua häiritsee, niin se on ulkokultaisuus.

Puhun konkreettisesta tekemisestä Jeesuksen opetusten mukaan, ja minut halutaan siirtää New Agen piiriin - kuulostaa minun korviin todella kamalalta. Vai käsitinkö nämä fiilistely, New Age ja kiva -jutut nyt ihan väärin? Te olette - anteeksi - kuin farisealaisia Jeesuksen aikana vääntelemässä lakipykäliä konkretian sijaan.

Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista. He köyttävät kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ja sälyttävät ne ihmisten kannettaviksi, mutta itse he eivät halua niitä sormellaankaan liikauttaa. Kaiken minkä tekevät he tekevät vain siksi, että heidät huomattaisiin. He käyttävät leveitä raamatunlausekoteloita ja panevat viittaansa isot tupsut, he istuvat pidoissa mielellään kunniapaikalla ja synagogassa etumaisilla istuimilla ja ovat hyvillään, kun ihmiset toreilla tervehtivät heitä ja kutsuvat heitä rabbiksi.»
(Matt. 23:2-7)

Otan tähän vielä saman kohdan Luukkaan evankeliumista - edes Jeesus itse ei noudattanut tuon aikaista jalkojenpesunormia, jota paheksutaan - sama tilannehan oli paaston suhteen, ja Jeesus sanoi, ettei se ihmistä vahingoita mikä menee suusta sisään, vaan se mikä sieltä tulee ulos. Hän puhuu myös oikeudenmukaisuudesta.

Jeesus syyttää fariseuksia ja lainopettajia

37 Jeesuksen opettaessa muuan fariseus pyysi häntä kotiinsa aterialle. Hän meni sinne ja asettui pöytään. 38 Fariseus hämmästyi huomatessaan, että hän ei ennen ateriaa peseytynyt.

39 Mutta Herra sanoi hänelle:

"Te fariseukset kyllä puhdistatte maljanne ja vatinne ulkopuolen, mutta teidän oma sisimpänne on täynnä riistoa ja pahuutta. 40 Te mielettömät! Eikö sama, joka on tehnyt ulkopuolen, ole tehnyt sisäpuolenkin? 41 Mitä maljassa sisällä on, se antakaa köyhille. Silloin kaikki on teille puhdasta.

42 "Voi teitä, fariseukset! Te maksatte kymmenykset jopa mintusta ja ruudanlehdistä ja kaikista vihanneksista, mutta vähät välitätte oikeudenmukaisuudesta ja rakkaudesta Jumalaan. Näitähän teidän pitäisi noudattaa, eikä lyödä laimin noita muitakaan käskyjä.

43 “Voi teitä, fariseukset! Te istutte synagogassa mielellänne etumaisilla paikoilla ja olette hyvillänne, kun ihmiset toreilla tervehtivät teitä. 44 [i] Voi teitä! Te olette kuin merkitsemättömät haudat, joita ihmiset tietämättään tallaavat.”*

45 Silloin eräs lainopettajista huomautti hänelle: “Opettaja, tuollaisella puheella sinä loukkaat myös meitä.”

46 Jeesus vastasi:

"Voi teitäkin, lainopettajat! Te panette ihmisten harteille taakkoja, jotka ovat raskaita kantaa, mutta itse ette kajoa niihin edes yhdellä sormella.

47 "Voi teitä! Te rakennatte muistomerkkejä profeettojen haudoille, mutta ketkä heidät tappoivat? Teidän isänne. 48 Näin te tunnustatte ja hyväksytte isienne teot: he tappoivat profeetat, ja te rakennatte profeetoille muistomerkit. 49 Tämän vuoksi onkin Jumalan Viisaus sanonut: ‘Minä lähetän heidän luokseen profeettoja ja apostoleja, ja he tappavat ja vainoavat näitä.’ 50 Niinpä tämä sukupolvi saa maksaa kaikesta profeettojen verestä, joka maailman luomisesta lähtien on vuodatettu, 51 Abelin verestä aina Sakarjan vereen asti, hänen, joka surmattiin alttarin ja pyhäkön välille. Niin, minä sanon teille: tämä sukupolvi vaaditaan vielä tilille.

52 “Voi teitä, lainopettajat! Te olette vieneet tiedon avaimen. Itse te ette ole menneet sisälle, ja niitäkin, jotka ovat halunneet mennä, te olette estäneet.”

53 Kun Jeesus lähti sieltä, lainopettajat ja fariseukset ahdistivat hellittämättä häntä kysymyksillään ja ottivat puheeksi kaikenlaisia asioita yrittäen houkutella hänet ansaan. 54 He kuuntelivat valppaasti saadakseen hänet kiinni hänen omista sanoistaan.

Aloituksesi ei ollut kovin selkeä, jos se oli tarkoitettu keskustelunavaukseksi. Tuli kyllä selväksi että koet itse tekeväsi kuten pitääkin ja ajattelevasi oikein. Mutta muutoin juttusi ei helposti avaudu sille, joka ei koe samoja asioita ja tunteita kuin sinä. Eikä yksikään ihminen koe ja tunne juuri kuten toinen ihminen. Siksi asioita on pakko avata ja ilmaista yleistajuisesti. Muuten homma jää yksinpuheluksi.

4 tykkäystä

Heräsin aamulla siihen kun tuli mailia kaverilta. Yhteinen hyvä tuttumme ja harrastuskaveri on joutunut sairaalaan puhjenneen vatsahaavan takia. Sitä hoidettessa löytyi paha syöpä. Pitkä hoito jo ennen kuin päästään sytostaatteihin.

Paljon minua nuorempi kaveri, pikkulasten isä, ahkera työmies, olen pitänyt häntä paljon itseäni terveempänä. Jotenkin tuntui kovin epäoikeudenmukaiselta, saati jos tuo mies kuolee. Herätti spontaania sisäistä kapinamieltä Jumalaa kohtaan, ei tätä kaveria. Tänä keväänä/kesänä on jo liian monta sukulaista tai tuttavaa mennyt, koronan tai muun aiheuttamana.

Rukoilin Jumalalta apua ja luottamusta, että tapahtukoon Hänen tahtonsa ja kävi miten tahansa, jaksaisin luottaa.

5 tykkäystä