Maria-aiheista toisaalla kirjoittaessani muistui mieleeni, että 2010-luvulla Etelä-Euroopassa kristittyjenkin keskuudessa trendasi Ihmeiden oppikurssi, mitä pidettiin jotenkin syventävänä oppimääränä kristinuskoon. Minutkin muutama katolilainen nainen vei hyvää hyvyyttään yhteen sellaiseen kokoontumiseen. Pystyn näkemään miksi joku pitää sitä täysin kristillisenä toimintana. Olin siinä vaiheessa tavannut Ihmeiden oppikurssilaisia lähinnä uushenkisten tuttujeni välityksellä. Milloinkahan tämä löydetään suomalaisten New Age -kristittyjen joukossa, kun on jo kristillinen tarot-korttien käyttötapakin.
Ei pitäisi tällaisia kyllä edes julkisesti muistella, tulee olo että antaa huonoja vinkkejä ihmisille.
Tuli kuitenkin mieleen noista Maria-aiheista tämä, koska maailmalla olen törmännyt myös niin uskomattomiin mariaanisiin aatteisiin ja järjestöihin että ne menevät jo jonkinlaisen synkretismin puolelle. Tästäkin on hauskahko muisto. Hengailin yhden Maria-järjestön jäsenien kanssa muissa kuin heidän toimintansa yhteyksissä. Kävin heidän kanssaan Messussa yhden sääntökunnan talossa. Minut kutsuttiin sitten heidän kokoontumiseensa ja tarkoitus oli esittää näytelmällinen performanssi naisesta, jonka ympärillä loisti aurinko ja kuunsirppi jalkojensa alla. Sitä varten tehdystä puvusta oli kuitenkin tullut liian pieni. Minä satuin juuri ja juuri sopimaan siihen. Sain lyhyen briiffauksen mitä minun tulee tehdä ja sitten vaan puku päälle ja menoksi. Se oli noloa. Käytännössä esitin jonkinlaista pantheon-hahmoa.
Suomalaisia katolisia tai ortodoksisia käännynnäisiä suojelee tältä yleensä se tietynlainen Maria-aiheiden vieraus mitä varsinkin luterilaisuudesta ja muusta protestanttisuudesta vanhoihin kirkkoihin kääntyneillä usein on. Vanhastaan katolisissa tai ortodoksisissa maissa tätä harvemmin on ja se johtaa toisinaan ei-toivottuihin ilmentymiin.
Toisaalta, Suomessa on käännynnäisiä jotka haluavat vetää ihan toiseen päätyyn kaiken. Ja siinä tulee sitten kaikenlaista Mariaan liittyvää ei niin kristillistä menoa helposti mukaan, kun ei ole oikein kristillisten perusasioiden ymmärrystäkään.