Tuli vaikutelma, että menisit sen mukaan, että mikä missäkin maassa on yleisintä ja “neutraalia”: Italiassa olisit room.-kat., Ruotsissa homoja vihkivän naispiispallisen ev.-lutin jäsen, Englannissa anglikaani, Egyptissä kopti, Venäjällä ortodoksi jne. Suurinhan on aina kulloisessakin maassa “neutraalia” ja yleisintä, joten palveluksiin on helppoa osallistua.
Ehkä en ymmärtänyt ajatustasi neutraaliudesta oikein. Tai sitten kirkkokäsityksissämme on niin suuri ero, että tapasi lähestyä tätä kysymystä näyttäytyy minulle sekavana. Ihmettelin vain sitä, että jos jotkut asiat roomalais-katolilaisuudessa tökkivät sinulle Suomessa, niin miten sitten voisit ohittaa ne niin helposti Italiassa, kun siellä arvatenkin kaikki ne huonoinakin pitämäsi asiat ovat näkyvämmin läsnä: on isoja Marian patsaita, kulkueita pyhimysten muistopäivinä jne.
Itse ajattelen, että uskovan tulee pyrkiä löytämään ja hakeutumaan siihen ainoaan oikeaan kirkkoon, jonka Jeesus perusti ja että mikään neutraalius, yleisyys tai valtavirtaisuus asuinmaan uskonnollisen tilanteen suhteen ei saa vaikuttaa asiaan millään tavalla. Monessa maassa neutraalia on se, mikä on kaukana kirkon elämäntavasta. Mieluummin marginaalissa Jeesuksen kanssa kuin neutraalia valtavirtaa hänestä irrallaan tai vääräoppisten seurassa.