On, on tahi ei, ei!

Kyllä, jokainen voi vaikuttaa. Mutta myönnän ihan omasta kokemuksesta, että on vaikea olla eri mieltä ilman, että kovin helposti mukaan tulee oikeassa olemisen sävy ja toisen kritistisointi.

Tottakai jokainen kokee oikeaksi sen kirkkokunnan, johon on (vapaaehtoisesti) liittynyt tai kasvanut. Eikä varsinaista keskustelua helposti synny vain samanmielisten kesken. Mutta luulisi olevan mahdollista keskustella yksittäisistä näkemyksistä, eikä väittää, että meidän kirkko on kaikessa muita oikeampi.

1 tykkäys
1 tykkäys

Eipä ole kirkostakaan kukaan ottanut mitään kantaa siihen, kun Ukraina teloitti ilman mitään oikeudenkäyntejä omaan rauhan neuvotteludelegaatioon kuuluneen henkilön.

Elämme vain hegemoniassa, jossa Ukraina on talvisodassa, ja näin valkoinen kaikessa tekemisessä. Vaikka yhteneväisydet tilanteissa eivät kunnolla tarkastelua kestäisikään.

Kirkon osalta ylipäätään ihmettelen sitä, missä kohtaa se Jeesus puhui puolustussodasta? Eikö se kuulosta enemmän Islamilta, kuin ilosanomalta?

Näin on!

Sisäinen varmuus ja lepo on vain itseä varten. Ei ole tavatonta, että suurimpien huijausten yhteydessä, henkinen, materiaalinen tai hengellinen esitetään aina, koska ollaan vakuuttuneita, ollaan varmoja. Puhutaan valheen kieltä, Saatanan ¨äidinkieltä¨.
Sananl. 18:17, vapaasti, ensiksi puhuva näyttää olevan oikeassa, mutta vastapuoli ottaa hänestä selvän.

Totuus paljastaa itse itsensä ja hengellinen totuus, etenkin, tulee esille. Uskon, että minkä tietää, on kokenut todeksi, siitä voi mainita. Mikään totuus, etenkin hengellinen ei ole ristiriidassa Raamatun kanssa. Uskonkin, että koko Raamatun kokoajan lukeminen on avain.

Raamatullinen totuus on johdonmukainen, raamatullisesti, eikä sen tarvi olla epäjohdonmukainen ilman Raamattuakaan.

Raamatullinen, hengellinen ei kirkastu eri tavalla, antaen pohjaa ¨moniäänisyydelle¨.

Pelkästään tarkkuuden vuoksi: oletko todennut, onko joku sanonut vai näyttääkö, tuntuuko siltä?

Niinkutsutun helluntalaisuuden opetus ei missään päin maailmaa ole ¨me olemme ainoita oikeita¨, vaikka olisimmekin oikeassa.

Tässä ketjussa tuli vastaan sellainen ilmaus. Ja on tullut aiemminkin, ja muillakin sivustoilla. Esim. kotimaa24ssä olen kohdannut vastaavia helluntailaistenkin ilmaisuja. Tiedän kyllä, että kaikkea ei sanota suoraan vaikka niin ajateltaisiin. Se vain tihkuu asenteissa läpi.

Mutta kuten totesin, jokainen tietysti ajattelee sen kirkkokunnan olevan eniten oikeassa, johon itse kuuluu. Muutenhan vaihtaisi kirkkoa. Mutta esim.itse luterilaisena en pidä omaa kirkkoani erehtymättömänä, vaikka sen perusopit vastaavatkin parhaiten omia näkemyksiäni. Se ei ole sitä nyt eikä ole ollut koskaan, mutta eivätpä ole muutkaan kirkkokunnat. Kaikista löytyy virheitä ja puutteita.

te=“Uskonsoturi, post:23, topic:5351”]
Eipä ole kirkostakaan kukaan ottanut mitään kantaa siihen, kun Ukraina teloitti ilman mitään oikeudenkäyntejä omaan rauhan
[/quote]

Ei Ukrainakaan ole puhdas pulmunen. Samaa asiaa ihmettelin itsekin. Eikö vangitseminen ja oikeudenkäynti olisi ollut oikeudentajun mukainen. Todella ruma teko.

Ei Jeesus puuttunut poliittisiin kysymyksiin eikä perinnönjakoihin. Mutta on selvää, mitä seuraisi, jos tumput suorina suostuttaisiin kenen tahansa diktaattorin alamaisuuteen. Siihen ei kenenkään oikeudentaju taivu. Tarvitaan omatuntoa ja järkeä, kumpaakin.

Jos kotiin murtautuu joku väkisin aikeissa tappaa ihmiset ja ryöstää omaisuuden, onko siis väärin puolustautua?
(Eipä mennyt tuo Uskonsoturin lainaaminen ihan oikein. Ehkä opin.)

Ei varmasti ole pulmunen, mutta uutisten mukaan ampuminen tapahtui kiinniottamisen yhteydessä. Sen perusteella teloitus ei kyllä ole oikealta kuulostava termi.

2 tykkäystä

Kiitos, Filonilla. Olin kyllä lukenut, tämän uutisen. Hieno juttu, että Suomen ort.kirkko on eri linjoilla Venäjän kirkon kanssa. Suomen kirkko on vain paljon pienempi.

Kiitos tarkennuksesta. En tiennyt tätä.

Onko taistelu lihaa ja verta vastaan? Voittiko Jeesus saatanan vallan ristillä?

Sinänsä keskustelu yhteiskunnan tasolla on täysin turha. Enemmistö ihmisistä elää kutakuinkin sen verran kuin vaan pystyvät erossa Jumalasta. Jolloin ajattelu, että tässäpä sitä kansa kääntyy parannuksentekoon ihan kohta ja rauhassa saisimme sitten elää on kuolleena syntynyt idea.

Anteeksi, en tainnut ihan ymmärtää. Mehän elämme kristittyinäkin vielä maailmassa ja sen lainalaisuuksien alaisina. Maallisia asioita varten Jumala antoi järjen, ja se sanoo, että vääryyttä vastaan saa ja tulee puolustautua niillä keinoilla, mitä on käytettävissä. Vai oletko tästä eri mieltä?

Jeesuksen taistelu oli taistelua henkivaltoja vastaan ja sitä on hengellinen sodankäynti kristitylläkin. Siihen meille on annettu aseeksi Jumalan sana ja muitakin aseita Paavali kuvailee: vanhurskauden haarniska, pelastuksen kypärä jne. Sitä ei tule käydä maallisilla aseilla.

Yhteiskunnallisella tasollakin tarvitaan keskustelua ja siinäkin kristitty käyttää Jumalan sanan valoa. Paavalilta löytyy paljon kannanottoja yhteiskuntatason asioihin.

1 tykkäys

Olen eri mieltä aivan erityisesti siitä, onko esimerkiksi massoilla, tai itselläni asioissa mihin en perehdy ajan kanssa ja kunnolla mitään mahdollisuutta muodostaa mitenkään mielekästä kuvaa siitä, mikä on vääryys.

Yhteiskunta taas pitkälti muodostuu vaistojen manipulaatioon, jolla saadaan esimerkiksi ohjattua ostokäyttäytymisiä.

Sinänsä mielenkiintoinen kysymys on, mihin asti ihminen on omalla järjellään kyvykäs pääsemään. Sitten syvällä jatkuvalla rukouksella jne. siitä vielä jonkin matkaa eteenpäin ymmärryksessä.

Lumimarja,

Viimeisten 12-13 vuoden aikana olen käytännössä K24:n ainoa helluntalainen bloggaaja, niinkuin olen tälläkin foorumilla. En tihku siellä enkä täällä sellaista, en ollenkaan. En edes ajattele sillätavoin itsekseni.

Mitä asenteeseeni tullee, niin se ei ole se, että niinkutsuttu helluntalaisuus olisi ¨ ainoa oikea¨. Varmaan tulkintasi minusta on sellainen.

Kuten varmaan olet lukenut, niin olen tullut uskoon 10-vuotiaana ja sen jälkeen asunut lapsuudenkodissani ulkopuolella Suomen, sekä aikuistuttuani tutustunut työn takia Kristuksen seuraajiin ympäri maailman ja ollut veljesyhteydessäni eri oloissa aktiivinen. Kukaan ei koskaan, ei missään, ole tällaista harhaa tihkunut, vaikka oma julistus olisi ¨ainoa oikea¨, mikä toisaalta on vähimmäisvaatimus Kristuksen ruumiin toiminnalle. Ainoa oikea on ¨paketti ¨Kristuksen Täydellinen Siunaus¨. Kiinan veljesyhteys, ehkä suurimpia maailmassa, opettaa Raamattua niinkuin mm. nk helluntaiherätys E-Koreassa, Brasiliassa ja muissa Etelä Amerikan valtioissa. Mainitsin nämä, koska Italia, UK, Sveitsi, USA näiden lisäksi, ovat minulle tuttuja henkilökohtaisella mukana olemisella.

Kristuksen täydellisen siunauksen-lahjan sai rosvo ristillä. Hän ei ajassa ehtinyt avaamaan enempää tätä pakettia.

Puutteellisuus, Uustestamentillisessa Seurakunnassa alkoi jo 2000 vuotta sitten, eli oitis kun se Pyhän Hengen virvoittavassa vaikutuksessa kasvoi, tai vaikka se kasvoi??!!

Kiitos vastauksesta. Olen yleistänyt liikaa joidenkin yksittäisten ihmisten asennoitumista. Olin hiljattain lukenut Kotimaasta kommentin, jonka kirjoittaja totesi, että “…t tietävät, että …ssa kirkossa pelastutaan. Ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala”. Kun tulin tänne sivustalle, törmäsin hengeltään samanlaiseen ilmaisuun ja siksi provosoiduin - aivan turhaan, mutta minulle käy helposti niin, jos joku tuntuu olevan liian varma omasta uskostaan. Pyydän anteeksi. Tästä lähtien pyrin ohittamaan tällaiset ilmaisut.

Mainittakoon, että teen pienimuotoista yhteistyötä hellarien kanssa ja heidän taholtaan en ole kokenut minkäänlaista vähättelyä.

En ole tehnyt sinusta mitään tulkintaa, koska olen vasta nyt aloittanut tämän sivustan lukemisen, enkä ole osannut vielä hahmottaa, mitä kirkkokuntaa mikäkin nimimerkki edustaa. Kommentistasi päätellen et ole se henkilö, joka Kotimaan sivustalta oli päällimmäisenä mielessä.

1 tykkäys

Niinkutsuttuja hellareita on kaikkialla maailmassa kaikissa mahdollisissa laillisissa yhteyksissä. Heidän ongelmansa on se, että sen lisäksi että oltaisiin vain Jeesuksen todistajia, myös sanotaan jotain asiaanliittyvää. Joskus se on paikallaan, mutta jotka ei helluntalaisista tykkää, ottavat heidän vikansa tikunnokkaan. Toisaalta näin ihminen toimii, perusteilla ja ilman hengellistä tai hengetöntäkään perustelua, eikä liity ainoastaan ¨hellareihin¨, tai edes hengellisyyksiin.

Toivon, että seuraavankin viitsit lukea:

Elämäni on ollut pääasiassa evlut ja katolisten parissa. Lisäksi Kiinan ateistit ja Intian hindut ja muslimit ovat tehneet minulle töitä, 80-luvun alusta lähtien, vielä tänäänkin. Myös 6 hengen lestadiolaisryhmä toimi työn puitteissa kiinteästi kanssani, 90-luvun alussa. Ei hengellistä eikä hengetöntä ongelmaa, mitä en pidä saavutuksena sinänsä.

Kaksi hyvää ystävääni, suomalainen ja amerikkalainen toimivat miljardiluokan liiketoimissa Kiinan atesitien ja Keski-Idän muslimien yhteyksissä. Kumpikin olivat tunnustavia helluntalaisia näissä oloissa. Kumpikin sanoivat syyn toiminnan kitkattomuuteen näiden tunnettujan vainoajien kanssa sen, että he aina olivat ¨helluntalaisia¨ toimissaan ja puheissaan. Saman koin minäkin, vaikka vaatimattomammissa puitteissa.

Onko siihen jokin teologinen syy, miksi sinä käytät säännöllisesti sanaa “helluntalainen”, kun ei-helluntailaiset sanovat “helluntailainen” (siinä on yksi i enemmän)?

Sinulla on kunnioitettava määrä kontakteja eri kristillisiin ryhmiin. Olet saanut olla näköalapaikalla. Itse olen elänyt aika pienissä ympyröissä, mutta lukemalla ja mediaa seuraamalla olen perehtynyt kristilliseen kenttään nuoresta asti.

Olen Kymenlaaksosta ja siellä tämä helluntalainen, ilman i-kirjainta on aina ollut käytössä, kun helluntailiikkeestä, paikallisista nk. helluntalaisista, Seurakunnista puhutaan. Olen jättänyt Kymenlaakson 50-luvun lopulla. Vanhempani jatkoivat Kymenlaakson murteen puhumista tai ainakin painotusta. Olen ollut hyvinkin innostunut tästä alkuperästäni, johon tietysti liittyy Mänttärin suku, Sippolan Liikkalasta lähtösin, jossa vieläkin pidämme joka neljäs vuosi sukujuhlat.

Eli kaikki lapsuuteni ihmiset puhuivat helluntalaisuudesta, helluntalaisista ja kielitoimistokin sen hyväksyi ilmiönä.

2 tykkäystä

On myönteistä, että pidät kontaktieni määrää “kunnioitettavana”. Toisaalta, vähän leikillisestikin sanottuna, kokemus onkin yksi haitallinen ominaisuuteni.

Se mitä helluntalaisiksi kutsutuista tihkuu, koetaan maininnan arvoiseksi. Joillekin se on myös häiritsevää. Eli tykätään hyvää tai huonoa