Minulla ei ole kumpaakaan tarkoitusta. Ei asiasta voi oppia mitään jos lähtee liikkeelle siten, että haluaa oppia vain ja ainoastaan jonkin tietyn asian.
Kuvittelen vähän, että haluaisin vastustusta tai kritiikkiä ajatuksissani aivan tiettyyn kohtaan. Mutta se on ehkä niin pieni ja mutkan takana, ettei siihen siksi osuta.
On toki mahdollista, että minulla on yksilönä tietty kokemus tai näkemys, mitä läheskään enemmistö ei jaa. Oli tai ei, niin tuskin olen tässä mitenkään ainutlaatuinen. Joten asia on mahdollista pohtia yleisellä tasolla loppuun, että miksi tämä vähemmistönäkemys ja yleinen näkemys eivät kohtaa.
Tiedän kymmeniä evankelisia ja olen nähnyt, miten he puhuvat sovituksesta ja pelastuksesta niin tosielämässä kuin sosiaalisessa mediassa. Ja olen kuunnellut evankelisia pappeja ja puhujia varmasti satoja tunteja eri tapahtumissa, tilaisuuksissa ja messuissa. He korostavat aina juridiikkaa, eli että Kristus on kuitannut synnit. Jos he puhuvat siitä, mitä pelastuneeseen elämään sisältyy, niin minulle se on jäänyt aina hämäräksi ja auki tai saan tulokseksi tyhjän. Ainakin sellaisen ajatuksen olen kohdannut monesti, että “kunhan muistatte vähän väliä kaivella itseänne, varmistuaksenne että vielä olette syntisiä, ja sitten heti hyppäätte armon ajattelemiseen”.
Siis en väitä, että minulla olisi mitään tiettyä varmaa kuvaa. Tai niin ei hyödytä ainakaan ajatella. Mutta kun kuvailen sen, niin oikea vastaus siihen on kertoa, että missä kohdassa tarkalleen millä tavalla menee pieleen. Puhun jostain aivan todellisesta asiasta. Tämä keskustelu ei edisty jos joku vastaa jostain kaukaa, että “teemmehän me x eri tilanteissa” tai “opetammehan me y silloin tällöin”, koska silloin kyse on termien x ja y määrittelystä. Silloin melko varmasti tarkoitan samoilla sanoilla eri asioita.
Yksi monista kuvista, minkä olen evankelisuudesta saanut, etenkin nuorten aikuisten toiminnasta, on se, että kyseessä on jonkinlainen “hyvien tyyppien kultti”. Eli jokainen on “hyvä tyyppi”, mutta papit ja muusikot ovat esimerkillisen “hyviä tyyppejä”. Minä tiedän, että siellä on oikeasti monia mukavia ihmisiä. En minä muuta tarkoita väittää. Joskin siellä on myös häijyjä ja myrkyllisiä tyyppejä.
Olen kuuntelemassa Jordan Petersonin vuoden 2015 kurssia Personality and Its Transformations. Etenen melko hitaasti. Sain juuri Jungin osuutta käsittelevät luennot loppuun. En usko, että arkkityypit ja muut ovat asioita sinänsä tai olioita todellisuudessa tai jotain uskon kohteita tai uskonkappaleita, vaan ne ovat ainakin tapoja puhua. Freud jakaa ihmisen vertikaalisesti idiin, egoon ja superegoon. Jung taas jakaa ihmisen horisontaalisesti persoonaan, egoon ja varjoon.
Ajatus on, että jokaisella ihmisellä on persoona. Se on julkisivu, jonka kautta ollaan tekemisissä ympäristön kanssa. Kun taas ego on se, mitä ihminen on itselleen. Ja jos ihminen on egoisti, niin silloin hänellä ei ole persoonaa egon edessä, vaan ego tulee esiin suoraan. Varjo tarkoittaa ihmisen pimeitä puolia, joita hän ei tahdo ajatella tai tunnustaa edes itselleen.
Egoismin vastakohta on sellainen, että ihminen luulee persoonaansa, siis julkisivuaan, todelliseksi itsekseen. Persoonan toinen nimi on naamio. Eli ihmiselle käy, Esa Saarisen termein, UOB. Jolloin, kun uskotaan tällaiseen julkisivujen ja mukavien ihmisten uskoon, eikä oikeasti kyetä puhumaan mistään julkisivun takana, niin se voidaan sinetöidä vielä mietelauseilla, että kaikkihan me ollaan syntisiä ja ei oo kun yksi täydellinen, ja se on Jeesus ja jokaisella meistä on varjonsa. Ongelma on, että nämä eivät riko naamiota yhtään, vaan päinvastoin tulevat sen osaksi.
Oma persoona toimii välittäjänä oman egon ja toisen ihmisen persoonan välillä. Jos joku alkaa uskoa, että hän on yhtä kuin persoonansa, ja että hänellä ei ole egoa sen takana ollenkaan, se tarkoittaa egon karkottamista osaksi varjoa tai egon ja varjon fuusioitumista. Se taas oli hyvin paha asia jollain tavalla, minkä ehdin jo unohtaa. Kun kertaan mielessäni evankelisen liikkeen ihmisiä, joita tiedän - siis yhtä paljon ystäviä ja vihollisia - niin tämä on joku kuvio tai kantava teema. Tiedän toki heti joitain, joita tämä ei koske. Mutta se ilmapiiri, mihin yhteydessä kannustetaan, on tuo.
Koko tämän keskustelun kantava teema on, että egoa ja varjoa ei ole lakkautettu. Me emme ole synnittömiä vielä. Silloin kristinuskon arvo, sisältö ja syvyys pitäisi tulla sen tosiasian kanssa toimeen tulemisesta ja siihen liittyvien kamppailuiden tiedostamisesta. Sitä keskinäisellä rakkaudella oikeasti tarkoitetaan. Jotkut skitsofreniasta sanotut asiat ja sitä selittävät teoriat vain mahdollistavat näiden piirteiden tarkastelun niiden puhtaimmassa ja äärimmäisessä muodossaan. Mitä enemmän ihmiset ovat puhtaasti pelkkiä persoonia, sen enemmän rakkaus oikeastaan kuolee. Koska jos katsotaan egoa ja varjoa, niin nähdään, että yhteys on poikki. Mutta jos hylätään ego ja varjo, ja haetaan vain puhtaasti persoonien eli naamioiden yhteyttä, niin silloin synnistä tehdään uusi normaali. Vaikka ulospäin se näyttäkin varsin synnittömältä ja harmoniselta.
Hart esittää The Beauty of the Infinitessä, että ylösnousemuksessa kaikki ihmiset ovat “pinnallisia”. Siis kenelläkään ei tule olemaan salattuja syvyyksiä tai pimeitä puolia. Jungin termein sanottuna ei ole enää jakoa persoonaan, egoon ja varjoon. Ja Paavalin sanojen mukaan silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan (1Kor. 13:12).
Mutta jos tässä ajassa pyritään täydelliseen persoonien yhteyteen, niin silloin ei pelkästään olla rikki - kuten ihmiset väistämättä ovat - vaan käytännössä kiistetään koko parannuksen tarve ja mahdollisuus.