Rinnakkaisessa keskustelussa välillä esiintyy rivien välissä sellainen ajatus, että miehen ja naisen välinen seksuaalisuus olisi väistämättä jotenkin ihanteellista. Enemmistöhän täällä tietää, ettei asia näin ole. Ei todellisuudessa, eikä minkään kirkon opinkaan mukaan.
Tulin eräänä viikonloppuna lukeneeksi Jorma Myllärniemen kirjan Miksi mies pelkää naista? (Kirjapaja 2017). En mieti itse kirjaa sen enempää, muuten kuin että sanon siinä olleen hyödyllisiä ja turhia kohtia, ja että sen painotus oli hieman liian utopistinen (että olisi saavutettavissa joku ihanteellinen tasa-arvon tila) ja traagisen ymmärryksen osalta puutteellinen.
Vuosia sitten olen lukenut John Steinerin kirjan Psychic Retreats: Pathological Organisations in Psychotic, Neurotic and Borderline Patients (1993), jossa kaksi lukua kirjan loppupuolella kertaavat kanonisen version Oidipuksen legendasta. Samoin kuin ei ole olemassa vain yhtä versiota Kuningas Arthurin legendasta, on Oidipuksestakin muutama eri versio. Koska kertomuksen on kuitenkin keskeistä opettaa kuulijalle jotain, on paras versio se, mikä opettaa eniten.
Legenda kuningas Oidipuksesta
Keskeinen juttu Oidipuksen tarinassa ei ole, että siinä joku pieni poikalapsi onnistuu menemään naimisiin äitinsä kanssa, koska kuninkaallisilla pienillä pojilla on tällainen valta ja mahdollisuus. Vaan, tiivistetysti, kertomus menee niin, että jossain kaukaisessa maassa on kuningaspari. He alkavat odottaa lasta. Oraakkeli esittää ennustuksen, että poika tulee surmaamaan isänsä ja avioitumaan äitinsä kanssa. Jotta tätä ei pääsisi tapahtumaan, he lävistävät pojan jalat (tästä tulee hänen nimensä) ja karkottavat hänet kaukaiseen maahan.
Oidipus varttuu aikuiseksi ja lähtee kiertämään maailmaa. Palattuaan tietämättään kotiseudulleen hän törmää seurueeseen, jonka kanssa riitautuu. Oidipus tappaa seurueen mukana olleen ylimyksen. Tietämättä, että kyseessä oli hänen isänsä. Tämän jälkeen hän kulkee kohti jotain kaupunkia, joka on jonkin uhan tai riesan kohteena. Oidipus voittaa uhan ja hänet otetaan sankarina vastaan kaupungissa. Siellä on myös juuri leskeksi jäänyt kuningatar, joka palkinnoksi osoitetusta urheudesta haluaa Oidipuksen puolisokseen.
Kertomuksen keskeinen osa siis on, että äiti - jonka on täytynyt tunnistaa Oidipus tämän lävistetyistä jaloista - avioituu poikansa kanssa. Syynä tähän on, että voimatta asialle mitään ja ymmärtämättä tilannetta, poika tulee näin syrjäyttäneeksi isänsä kahteen kertaan.
Kertomus jatkuu siten, että kaupunkiin iskee jokin uusi vitsaus, ja oraakkeli kertoo sen johtuvan kuningattaren rikoksesta. Kun äiti käsittää, että asia selviäisi pian pojalle, hän tappaa itsensä. Oidipus, joka ei kestä siitä seurannutta häpeää ja hylätyksi tulemista, sokaisee itsensä. En muista enää Steinerin jälkimmäistä lukua, jossa hän käsittelee tätä seuraavia tapahtumia. Muistelen vain, että siinä Oidipus keskustelee hautansa tulevasta sijainnista muutaman muun kanssa.
Terveen kehityksen vaiheet
Normaalisti pojan kasvu mieheksi etenee niin, että ensin poika syntyy. Sen jälkeen pojan ja äidin välillä on kahdensuuntainen ja vastavuoroinen suhde, jossa äiti tunnustaa pojan erilliseksi yksilöksi, ja poika kasvaa tähän erilliseen yksilöyteensä. Seuraavassa vaiheessa poika rakastuu äitiin ja haaveilee äidin omistamisesta. Kolmas vaihe on, kun poika alkaa kokea alemmuutta oman pienuutensa ja avuttomuutensa vuoksi. Neljännessä vaiheessa poika tulee tietoiseksi isän roolista äidin elämässä ja pelästyy isää ylivoimaisena kilpailijana. Viidennessä vaiheessa poika luopuu haaveistaan valloittaa äiti, ja vastareaktiona koettuun heikkouteen muodostuu pojan mielessä fallinen mentaliteetti.
Kuudennessa vaiheessa poika idealisoi isän ja samaistuu isään. Tämä johtaa siihen, että fallinen ajattelu ja sitä edeltänyt yhteys äidin kanssa hakeutuvat tasapainoon. Viimeisessä vaiheessa pojasta tulee tasapainoinen yksilö, joka kykenee olemaan tarvittaessa sekä varma itsestään että herkkä ja tunteva.
Epäterveen kehityksen vaiheet
Käytännössä homma voi mennä pieleen niin, että poika syntyy äidille, joka on jollain tavalla persoonaltaan vääristynyt. Tämä näkyy siten, että ensimmäisessä vaiheessa äiti kohtelee poikalasta kuin nukkea, jonka on tarkoitus täysin heijastella hänen tunteitaan. Käytännössä poika siis syrjäyttää isänsä sillä, että ei kykene vastustamaan tätä pyrkimystä, jossa äiti tekee hänestä täysin turvallisen ja täysin mielensä mukaisen ihmissuhteen itselleen. Tästä seuraa, että toisessa vaiheessa, vaikka on äidistä riippuvainen, ei poika koe normaalia rakastumista äitiin.
Kolmas vaihe, eli tunne alemmuudesta, tulee väistämättä. Mutta koska suhde on äitivetoinen, ei pojalla ole mitään tietä ulos siitä. Neljäs vaihe toteutuu siten, että poika voi ehkä havaita isän kilpailijana - voi jopa pelästyäkin - mutta äiti aina nostaa pojan voittajaksi. Koska isä on hyvin torjuva ja katkera pojalle, eikä äitiin saa henkistä välimatkaa, jää fallinen defenssi syntymättä. Poika ei voi tietenkään samaistua torjuvaan ja syrjäytettyyn isäänsä. Viimeisessä vaiheessa pojalle kasvaa ambivalentti (eli vihaava ja tarvitseva) suhde naisiin. Eli hän kaipaa suhdetta ja läheisyyttä kyllä, mutta pitää suhteen hintana alistetuksi, käytetyksi ja syödyksi tulemista.
Toinen mahdollinen epäterve kehitys
Voi myös käydä niin, että äiti on apaattinen ja poissaoleva. Silloin äidin ja pojan välille ei muodostu tunnesidettä. Tästä voi kuitenkin seurata riittämättömyyden tunne, johon kehittyy fallinen vastareaktio. Mutta koska isähahmoa ei ole sitä tasoittamassa, eikä siihen ole vastapainoksi äidin kanssa saatua kiintymyksen kokemusta, on tuloksena henkilö, joka ratkaisee asiat väkivaltaisesti niin miesten kuin naisten kanssa.
Summaus
On siis valtava matolaatikko, että mitä kaikkea mieheksi kasvamisessa voi mennä pieleen, vaikka tykkäisikin tytöistä (ja myöhemmin naisista). Minulta on Electran tarina tutkimatta, joten en osaa (vielä) sanoa, millä tavalla naiset kasvavat kieroon. Yksi keskeinen havainto tuosta on, että fallisuus on välttämätön välivaihe. Jos se kielletään, tai jos se nähdään yksinomaan negatiivisena asiana, niin ei saada itsenäisiä, tasapainoisia ja elämäänsä tyytyväisiä miehiä. Eritoten on se vaara, että fallisuutta ilmiönä arvioidaan niiden miesten kautta, jotka ovat jääneet siihen jumiin pysyvästi.
Heteroseksin ihanuus ja autuus on kiinni siitä, että miten hyvin nämä siihen johtavat kasvun haasteet saadaan selvitettyä. Teemoja on enemmänkin, mutta ehkä tämä riittää aloitukseksi.