Törmäsin tähän artikkeliin ohimennen, julkaistu 8.1.2025. Ortodoksisen maailman keskustelut ovat minulle kohtalaisen vieraita, voisiko joku valaista tästä enemmän? Onko tämä vain yksittäisen henkilön pohdintaa vai onko vireillä kenties suurempaakin liikehdintää aiheen tiimoilta?
Ei riitä lihakset valaisemaan sen kummemmin keskustelua, mutta linkitän piispa Damaskinoksen jutustelua aiheesta.
Podissa käydään läpi sekä historialliset esimerkit että viimeaikojen esimerkit vihkimyksistä.
Joka tapauksessa ei ole rinnasteinen evl.fin naispappeuskeskuskustelulle. Kukaan ei taida varsinaisesti kiistää, etteikö naisdiakoneja olisi ollut tai voisi teoriassa vihkiä.
Kirkolliskokous asetti hiljattain työryhmän selvittämään naisdiakonaattikysymystä.
Sen selvityksen pohjalta on hyvä käydä perusteellista ja avointa keskustelua asiasta.
Ortodoksinen kirkkopolitiikka lienee osalle lukijoista vierasta, joten taustalle huomio. Suomen ortodoksinen kirkko ei varmaan yksipuolisella päätöksellä voisi ryhtyä vihkimään naisdiakoneja. Huomattavasti pienemmissäkin kysymyksissä on selvityksen pohjalta todettu, että ei tehdä, koska muutkaan ortodoksiset paikalliskirkot ei tee.
Sitaatit: “Pappeutta korostavan päätöksen mukaan naisdiakoni toimisi miesdiakonin tavoin ja hänet voidaan vihkiä edelleen papiksi ja piispaksi.” ja “Traditiota ei voi tämän kriitikin mukaan käyttää kielteisen kannan perusteluna, sillä perinne ei ole luonteeltaan staattista. Sitä on aina sovellettu kulloiseenkin aikaan sopivasti.” ovat kyllä epäilyttäviä.
Ei kai tradition “dynaamisuutta” voida käyttää oikeuttamaan lopulta naispappeutta? Vaikea uskoa että menisi läpi missäkään kokouksissa tai konsiileissa.
No joo, mutta paikalliskirkkomme tekee työryhmän perustamisella juuri sitä mitä patriarkan ja Pyhän synodin hyväksymä Maailman elämän edestä asiakirja vaatii: pohtii naisdiakonaatin palauttamista nykyaikana.
Juu, kyllähän sitä pohtia voi.
Eikös joku patriarkaatti ole jo ryhtynyt tuumasta toimeen?!? Oliko se Aleksandria🤔
Damaskinoksen haastattelun perusteella niitä on tosiaan muutamia yksittäistapauksia ihan viime vuosisadoilta. Ja vähän vaihtelevin vihkikaavoin ja tehtävin.
Siitä en tiedä, oliko Aleksandrian synodi siunannut wirallisesti asiaa. Muistaakseni Afrikassa on pari vihitty, mutta en tiedä, onko synodin projekti vai yksittäisen piispan projekti.
Aleksandriapa hyvinkin.
Tässä valaissaan kattavasti mennyttä ja tulevaa;