Ortodoksisia kirjajulkaisuja

Ortodoksinen Veljestö ry julkaisee lähikuukausina kolme metropoliitta Anthony Bloomin pientä kirjaa:

  • Elävä rukous (rukouksesta; tämä on minun suosikkini näistä kolmesta)

  • Tuhlaajapojan paluu (tässä hän käy läpi joitakin Raamatun kertomuksia ja vertauksia (sokea Bartimaios, fariseus ja publikaani, Sakkeus, tuhlaajapoika, tuomiovertaukset)

  • Rukouskoulu (tässä kirjassa on myös metropoliitta Anthonyn haastattelu, jossa hän kertoo monenkirjavasta elämästään: Venäjä, Persia, Ranska, Englanti)

Nämä on julkaistu kaikki suomeksi 1970-luvulla, mutta niitä saattaa joskus löytää käytettynä, tavallisesti huonokuntoisina.

Suomeksi on hiljattain julkaistu metropoliitta Anthonyn elämäkerta: Tämä pyhä mies. Vaikutelmia metropoliitta Anthony Bloomista, kirjoittanut Gillian Crow

2 tykkäystä

Ortodoksisen Veljestön julkaisemat metropoliitta Anthonyn kirjat ovat nyt ilmestyneet. Ovat tilattavissa ainakin Valamon luostarista 25€/kpl. Olen vasta aloittelemassa niihin tutustumista, hyvältä vaikuttaa. Ainoastaan kirjojen laatu esineenä harmittaa minua: Tuhlaajapojan paluusta on jo sivut irtoamassa, selän liimaus pettää.

Kirjoitin tästä asiasta arkkimandriitta Sergeille, joka on Ortodoksisen Veljestön puheenjohtaja, ja kysyin, voisiko veljestö harkita seuraavissa julkaisuissa jotakin parempaa tekniikkaa.

Arkkimandriitta Sergei lupasi, että sinä voit vaihtaa risaisen kirjan uuteen. Hän aikoo keskustella veljestön hallituksen kanssa, voisiko kirjat tulevaisuudessa sitoa.