Hyvä saarnaaja saisi kai noista kohdista syvällisenkin opetuksen, mutta minä en ole sellainen. Tyydyn toteamaan, mitä niissä päältä katsottuna lukee.
Luvussa Joh. 21. Pietari on luopumassa apostolinkutsumuksestaan ja palaamassa kalastuksen pariin. Silloin Kristus ilmestyy hänelle ja vakuuttaa lempein sanoin, että kutsu on edelleen voimassa ja Pietarin tulee jatkaa Jeesuksen seuraajana ja lähteä julistamaan evankeliumia. - On aivan olennaista, että tekstissä ei ole mainintaa Pietarin aseman periytyvyydestä.
Kohta Matt 16:18-19 lienee tässä keskeinen, siinä kun Kristus sanoo Pietarille “minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet” ilman että hän sanoo samaa muille yhdelletoista apostolille. Tätä kohtaa ei saa tulkita niin, että se olisi ristiriidassa muun Raamatun kanssa: kohdassa Joh. 20:22-23 Kristus antaa muillekin apostoleille saman vallan kuin Pietarille; tiedetään, ettei Pietari ollut alkukirkossa ehdoton auktoriteetti (Gal.2.); ja joka tapauksessa näissä kohdissa ei ole mainintaa siitä, että Pietarin asema periytyisi jonnekin, esim. Rooman piispoille.
Luterilainen kanta paavin erityisasemaan, lukuisine raamattuviitteineen, on julkaistu v. 1537 tutkielmassa “Paavin valta ja johtoasema” (http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/pavalta.html).