Ei ole mainintaa perityvyydestä joo. Vielä vähemmän on mainintaa sen periytyvyydestä Rooman piispalle, eikä tietysti voisikaan olla, sillä episkopaatti yleensä ja roomalainen pontifikaatti sen erityistapauksena olivat vasta hahmollaan; kirkko ei syntynyt valmiina kuin joku Pallas Athene isänsä Zeun reidestä eikä kukaan sellaista väitäkään. Mutta kysymys kuuluukin, voidaanko episkopaatti nähdä yleisen apostolinviran ja paavius sen erityisen muodon orgaanisena jatkeena? Katolilaisten mielestä vastaus kumpaakin kysymykseen on tietenkin myönteinen.
Jotakin Pietarin (Simonin) itsensä ulkopuolelle ulottuvaa ylösnousseen Herran arvoituksellisten sanojen täytyy merkitä jo siksikin, että galilealainen kalastaja oli Johanneksen evankeliumin ilmestyessä varmuudella jo kuollut. Evankelista olisi omien sanojensa mukaan voinut puhua Jeesuksen teoista ja sanoista niin paljon, “etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa”, mutta silti hän päätti jättää evankeliumiinsa jälkipolvien pähkäiltäväksi sanat, jossa juuri Pietarille annetaan erityinen kaitsentavirka. Tuon viran tulkitseminen “paavillisesti” on minusta yksinkertaisin ja vähiten ongelmia herättävä ratkaisu arvoitukseen. Ja niinhän se on jokseenkin yleisesti tulkittu viimeistään toiselta vuosisadalta lähtien, olkoonkin että nykymuotoisen Rooman piispan primaatin monia kiistoja herättävistä ykstityiskohdista oltiin vielä kaukana.