Päivän raamatunteksti

Raamatuntekstejä päivälle. Kännykän ohjelma arpoi seuraavan osuvan psalmitekstin, joka on kokonaan luettavissa linkistä.

Pyhäkössä saan nähdä sinut, kokea sinun voimasi ja kirkkautesi. Suurempi kuin elämä on sinun armosi. Minun huuleni ylistävät sinua.
‭‭Psalmit‬ ‭63:3-4‬ ‭FB92‬‬

http://bible.com/330/psa.63.3-4.fb92

Yhteenveto

Psalmi 63
Sinun armosi on suurempi kuin elämä
1 2. Sam. 15:23 Daavidin psalmi, jonka hän sepitti Juudan autiomaassa.
2 Ps. 42:2,3, 84:3 Jumala, minun Jumalani, sinua minä odotan.
Sieluni janoaa sinua,
ruumiini ikävöi sinua
ja uupuu autiomaassa ilman vettä.
3 Ps. 11:7+ Pyhäkössä saan nähdä sinut,
kokea sinun voimasi ja kirkkautesi.
4 Ps. 5:8 Suurempi kuin elämä on sinun armosi.
Minun huuleni ylistävät sinua.
5Jumalani, minä kiitän sinua niin kauan kuin elän,
minä turvaan sinuun, kohotan käteni sinun puoleesi.
6 Ps. 23:5 Sinä ravitset minut kuin parhaissa pidoissa,
ja minä ylistän sinua riemuitsevin huulin.
7 Ps. 4:5+ Minä ajattelen sinua levätessäni,
sinä olet mielessäni yön hetkinä:
8sinä olet tullut avukseni,
ja minä saan riemuita siipiesi suojassa.
9Koko voimallani minä tarraudun sinuun,
ja sinun oikea kätesi tukee minua.
10Tuho kohtaa ne, jotka vaanivat henkeäni:
he joutuvat maan syvyyksiin.
11Heidät annetaan miekan saaliiksi,
heistä tulee sakaalien ruokaa.
12 Ps. 61:7,8 Antakoon Jumala kuninkaalle paljon iloa.
Riemuitkoon jokainen, joka vannoo Jumalan nimeen!
Mutta valehtelijoiden suu tukitaan.

Ortodoksisen kirkon verkkosivuilla on päivän Raamatun tekstit ja synaksario (tänään muisteltavien pyhien elämäkerrat).

20.11.2017

2 tykkäystä

Kännykkään saa katolisen IBreviary-sovelluksen, siinä on monenlaista ja monella kielellä (paitsi suomeksi).

Päivän teksti:

Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden, pyyhi pois syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni. Minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina edessäni. Sinua Ainoaa vastaan olen syntiä tehnyt, olen tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi.

Yhteenveto

”Musiikinjohtajalle. Daavidin psalmi profeetta Naatanin tultua hänen luokseen sen jälkeen, kun hän oli yhtynyt Batsebaan.

Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden, pyyhi pois syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni. Minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina edessäni. Sinua Ainoaa vastaan olen syntiä tehnyt, olen tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi. Sinä osoittaudut vanhurskaaksi puheessasi ja puhtaaksi tuomitessasi. Katso, synnin alaisena olen syntynyt, synnin alaiseksi sikisin äitini kohdussa. Totuutta sinä tahdot sisimpään saakka, ja salassa sinä ilmoitat minulle viisauden. Puhdista minut synnistä iisopilla, niin minä puhdistun. Pese minut, niin tulen lunta valkeammaksi. Anna minun kuulla iloa ja riemua, ratketkoot riemuun luut, jotka olet murskannut. Peitä kasvosi näkemästä syntejäni ja pyyhi pois kaikki pahat tekoni. Jumala, luo minuun puhdas sydän ja uudista vahvaksi henki minun sisimmässäni. Älä heitä minua pois kasvojesi edestä äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi. Anna minulle jälleen pelastuksesi ilo ja tue minua alttiuden hengellä. Minä tahdon opettaa väärintekijöille sinun tiesi, että syntiset palaisivat sinun luoksesi. Vapauta minut verivelasta Jumala, Jumala, minun pelastajani. Silloin minun kieleni laulaen ylistää sinun vanhurskauttasi. Herra, avaa minun huuleni, niin suuni julistaa sinun ylistystäsi. Sillä sinä et halua uhria, sen kyllä antaisin, polttouhri ei ole sinulle mieleen. Jumalalle kelpaava uhri on särkynyt henki. Särkynyttä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, halveksi. Tee laupeudessasi hyvää Siionille, rakenna Jerusalemin muurit. Silloin sinä miellyt vanhurskauden uhreihin, polttouhreihin ja kokonaisuhreihin. Silloin uhrataan härkiä sinun alttarillasi.”
‭‭Psalmit‬ ‭51:1-21‬ ‭FINRK‬‬
http://bible.com/1745/psa.51.1-21.finrk

”Yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri taivaallinen sotajoukko, joka ylisti Jumalaa sanoen: ”Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maan päällä rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto.””
‭‭Luukas‬ ‭2:13-14‬ ‭FINRK‬‬
http://bible.com/1745/luk.2.13-14.finrk

1 tykkäys

”Herran nimi on vahva torni, vanhurskas juoksee sinne ja saa turvan.”
‭‭Sananlaskut‬ ‭18:10‬ ‭FINRK‬‬
http://bible.com/1745/pro.18.10.finrk

3 tykkäystä

Pari raamatunkohtaa tuli tänään mieleeni, joista ensimmäinen kännykkäsovelluksen ehdottama päivän tekstiksi :

Näin sanoo Herra: ”Kirottu se mies, joka turvaa ihmisiin, luottaa lihan käsivarteen ja jonka sydän luopuu Herrasta. Hän on kuin alaston puu arolla, ei hän näe mitään hyvää tulevan. Hänen on asuttava helteen polttamalla aavikolla, asumattomassa suolamaassa. Siunattu se mies, joka luottaa Herraan ja jonka turvana Herra on. Hän on kuin veden partaalle istutettu puu, joka levittää juurensa puroon asti. Ei se pelästy helteen tuloa, vaan sen lehdet pysyvät vihreinä. Kuivanakaan vuonna ei sillä ole hätää eikä se lakkaa tekemästä hedelmää. (‭Jeremia‬ ‭17‬:‭5-8‬ FINRK)

Lopuksi: vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevässä voimassaan. Pukekaa yllenne Jumalan koko taisteluvarustus voidaksenne kestää Paholaisen juonet. Emmehän me taistele verta ja lihaa vastaan vaan hallituksia ja henkivaltoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita ja taivaan avaruuden pahoja henkiolentoja vastaan. Ottakaa sen tähden yllenne Jumalan koko taisteluvarustus, niin että voitte pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaiken suoritettuanne pysyä pystyssä. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, pukeutuneina vanhurskauden haarniskaan, ja olkoon kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumia kohtaan. Ottakaa kaikessa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki Pahan palavat nuolet. Ottakaa myös pelastuksen kypärä ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana. Tehkää tämä kaikki alituisessa rukouksessa ja anomisessa rukoillen joka hetki Hengessä. Sen vuoksi valvokaa kaikessa kestävinä ja rukoilkaa kaikkien pyhien puolesta (‭Efesolaisille‬ ‭6‬:‭10-18‬ FINRK)

1 tykkäys

Tänään on taas se päivä jolloin päivän evankeliumina on ainakin joillain tavoilla tulkittuna kontemplaatiota käsittelevä teksti.

  1. Ja heidän vaeltaessaan hän meni muutamaan kylään. Niin eräs nainen, nimeltä Martta, otti hänet kotiinsa.
  2. Ja hänellä oli sisar, Maria niminen, joka asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettansa.
  3. Mutta Martta puuhasi monissa palvelustoimissa; ja hän tuli ja sanoi: “Herra, etkö sinä välitä mitään siitä, että sisareni on jättänyt minut yksinäni palvelemaan? Sano siis hänelle, että hän minua auttaisi.”
  4. Herra vastasi ja sanoi hänelle: "Martta, Martta, moninaisista sinä huolehdit ja hätäilet,
  5. mutta tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa. Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta pois."

Dailygospel.org liittää tähän evankeliumitekstiin tulkitsevaksi osioksi otteen pyhän Kolminaisuuden Isabelin tekstistä.

If my desires, my fears, my joys or my sorrows, if all the movements proceeding from these “four passions” are not perfectly directed to God, I will not be solitary: there will be noise within me. There must be peace, sleep of the powers, "the unity of being.” “Listen, my daughter, lend your ear, forget your people and your father’s house, and the King will become enamored of your beauty.” (Ps 44[45]:11-12)… To forget “your people” is difficult, I think, for this people is everything which is, so to speak, part of us: our feelings, our memories, our impressions, etc.… when the soul has made this break, when it is free from all that, the King is enamored of its beauty…

https://dailygospel.org/AM/gospel

Tällainen teksti kosketti tänään erään laulun myötä.

”Iloiten te lähdette, ja rauhassa teitä saatetaan. Vuoret ja kukkulat puhkeavat edessänne riemuhuutoon, ja kaikki kedon puut paukuttavat käsiään.”
‭‭Jesaja‬ ‭55:12‬ ‭FINRK‬‬
https://www.bible.com/1745/isa.55.12.finrk

1 tykkäys

Uusi päivän sana -hartausteksti vuoden jokaiselle päivälle luettuna ja tekstinä. Luotettavaa opetusta. Uusi teksti julkaistaan päivittäin.

https://www.tv7.fi/daily_word/

Päivän tunnussanaa olen harrastanut. Onko katolisilla mitään vastaavaa?

Meillä on joka päivälle messun lukukappaleet. Myös hetkipalveluksissa on lukukappaleita, mutta ne toki toistuvat melko usein, neljän viikon syklissä,

Neljän viikon syklissä toistuvien lisäksi on iki-ihana lukukappaleiden hetki jossa yksi lukukappale Raamatusta ja toinen kirkkoisiltä. Vuoden syklissä toistuva, joillakin kielillä löytyy myös kahden vuoden syklissä toistuva versio.

Päivän rukous toimii myös päivän tunnussanana käytettynä.

1 tykkäys

Olen alkanut tykätä ort. aamupalveluksien Minea-teksteistä. Aamupalveluksen kanonitekstit ovat melkeinpä parasta, mitä palveluksissa on tarjolla.

2 tykkäystä

Liturgiset tekstit ovat minun mielestäni kirkon tärkeintä opetusta. Olen tykkäillyt ortodoksisista teksteistä ja varsinkin niiden viittauksista Vanhaan Testamenttiin jo yhtä kauan kuin olen ollut aktiivikristitty.
Nyt olen tässä identiteettilimbossa kirkkoon liittämiseni jälkeen. Molemmat vetävät puoleensa yhtä paljon, niin ortodoksinen kuin katolinen hetkipalvelus. Molemmissa on varsinaisia helmiä.
Katolisen hetkipalveluksen nykyisen muodon helmet ovat yleensä päivän rukouksessa, joihin on tarkoituksella kerätty vanhaa, perinteistä aineistoa sekä antifoneissa joista suurin osa on vanhaa perinnettä.

Tämän päivän teksti raamattuaplikaatiossa:

”Rukoilkaa lakkaamatta.”
‭‭1. Tessalonikalaisille‬ ‭5:17‬ ‭FINRK‬‬

Yhteenveto

https://www.google.fi/amp/s/www.bible.com/fi/bible/1745/1TH.5.FINRK

2 tykkäystä

Hetkinen Raamatun lukemiseen, tänään 21.7. Miika 4 kokonaan.

Miika 4:1-14

Miika 4

Tuleva rauhan valtakunta
1 Tulee vielä aika, jolloin Herran pyhäkön vuori seisoo lujana. Ylimpänä vuorista se kohoaa, korkeimpana kukkuloista, ja kansat virtaavat sinne.
2 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: “Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, nouskaamme Jaakobin Jumalan pyhäkköön! Hän opastaa meitä tiellään, ja me, me tahdomme kulkea hänen polkujaan, sillä Siionista tulee Herran sana ja Jerusalemista kaikuu Jumalan puhe.”
3 Hän, Herra, ratkaisee kansakuntien riidat, hän jakaa oikeutta väkeville kansoille lähellä ja kaukana. Niin taotaan miekat auran teriksi ja keihäät vesureiksi. Yksikään kansa ei enää kohota miekkaa toista vastaan eikä harjoittele sotataitoja.
4 Silloin jokainen saa istua mitään pelkäämättä oman viiniköynnöksensä ja viikunapuunsa alla. Näin on Herra Sebaot sanonut.
5 Vaikka kaikki kansat palvelisivat muita jumalia, niin me palvelemme nyt ja aina Herraa, Jumalaamme.
6 – Sinä päivänä, sanoo Herra, minä kokoan ontuvat, tuon yhteen hajalle joutuneet, kaikki, joita olen rangaissut.
7 Ontuvista minä teen maani perillisiä, hajalle joutuneista väkevän kansan. Herra on oleva heidän kuninkaansa Siionin vuorella nyt ja aina.
8 Sinä vartiopaikka, tytär Siionin temppelivuori, sinä saat takaisin entisen valtasi, Jerusalemin kuninkuuden.
Piiritetty Jerusalem
9 Miksi huudat ja vaikeroit, Jerusalem? Eikö sinulla enää ole kuningasta, oletko menettänyt neuvonantajasi? Kipu on iskenyt sinuun kuin synnyttäjään.
10 Vääntelehdi ja voihki, tytär Siion, kuin synnyttävä nainen, sillä sinä joudut ulos kaupungista. Taivasalla sinun täytyy asua, Babyloniaan saakka sinun pitää mennä. Sieltä sinä kuitenkin pelastut, Herra vapauttaa sinut, päästää sinut vihollistesi käsistä.
11 Monet kansat kokoavat joukkonsa sinua vastaan ja sanovat: “Nyt Siion häväistään! Sen tuho on silmiemme ilo.”
12 Mutta ne eivät tajua Herran ajatuksia, eivät ymmärrä hänen tarkoituksiaan: hän kokoaa kansat kuin lyhteet puimatanterelle.
13 – Ryhdy puimaan, tytär Siion, sanoo Herra. Minä teen sinut voimakkaaksi, annan sinulle rautaiset sarvet ja vaskiset sorkat. Sinä muserrat monta kansaa ja tuot saaliin uhriksi Herralle, niiden rikkaudet maailman valtiaalle.

Lukuohjeessa on vielä tuo jae 14, mutta sitä ei kyllä näytä olevan Raamatussa ainakaan näissä tutuimmissa käännöksissä. Selityksessä on mainittu, että viimeisin jae viittaa Messias-kuninkaan väkivaltaiseen kuolemaan. Ainakaan tuosta 13.jakeesta en löydä tukea em. tulkinnalle.

1 tykkäys

Septuagintan englanninnoksessa on myös jae 14:

“13 Arise and thresh them, O daughter of Zion, for I shall make your horns iron, and I will make your hooves bronze. And you will cause the nations to melt away, and you will winnow many peoples. You will dedicate their abundance to the Lord and their strength to the Lord of all the earth.
14 Now the daughter of Ephraim will be blockaded by a siege wall: for he ordered affliction against us, and they shall smite the tribes of Israel with a rod upon the cheek.”

1 tykkäys

Raamattu kansalle- käännöksessä on, samoin 92, jota en muuten käytä. Nämäkin löytyvät siitä raamattusovelluksesta, jota käytän.

”Nouse ja pui, tytär Siion, sillä minä annan sinulle rautaiset sarvet ja vaskiset sorkat, ja sinä murskaat monet kansat. Minä vihin Herralle tuhon omaksi heidän väärän voittonsa, kaiken maan Herralle heidän rikkautensa. Nyt kokoa joukkosi, sinä hyökkääjän ahdistama tytär! Meitä piiritetään, he lyövät kepillä poskelle Israelin tuomaria.”
‭‭Miika‬ ‭4:13-14‬ ‭FINRK‬‬

1 tykkäys

Niinpä näyttää olevan. Omasta vihkiraamatusta, jota käytän raamatunlukuoppaan kanssa, tuota jaetta 14 ei löytynyt. Ei myöskään raamattu.uskonkirjat.net -sivulta, joten taidanpa itsekin siirtyä käyttämään netissä tuota bible.com -sivustoa.

1 tykkäys