Panu Pitkänen: Pyhä Henki ja maalaisjärki ovat hyviä ystäviä

Hyvä kirjoitus Kotimaassa Panu Pitkäsestä, Hengen Uudistuksen uudesta toiminnanjohtajasta ja nykyään myös Helsingin luterilaisen Verkosto-yhteisön pastorista.

Tämä on tietysti epärelevantti asia jutun kokonaisuudessa, mutta mua kiinnostaa kyseisen jäbän kastekäsitys. Osaan Vapaakirkon seurakuntia voi käytännössä liittyä ilman uudella kasteella käymistäkin, mutta virallinen linja on vain aikuiskasteen hyväksyminen, ja on vaikea kuvitella kenenkään pääsevän työntekijäksi asti käymättä uskovien kasteella. Lieneekö ev.lut. pastoriksi siirtymisessä kiinnitetty huomiota kastekäsitykseen? Jos on tässä vaiheessa tullut luterilaisen käsityksen kannalle, on erikoista, että henkilö ei pidä Vapaakirkon aikojaan minkään asteisena virheenä. Jos taas on edelleen ainakin osittain vapaasuuntaisen kastekäytännön kannalla, on tämä ev.lut. papille tietystikin merkittävä ongelma.

Yhtä hyvin voisi kysyä onko sinun Vapaakirkkoon kuuluva miehesi kastettu oikein ja oletteko menossa samaan taivaaseen? Tämä vain nyt heittona tuohon omaan kommenttiisi.

Minulla ei ole harmainta aavistusta pastori Pitkäsen omasta kasteesta, luultavasti se on ollut luterilainen lapsikaste, koska puhuu tuossa ympyrän sulkeutumisesta ja paluusta luterilaiseen kirkkoon. Nykyisestä kastekäsityksestä olen melko varma, luterilainen lapsikaste, koskapa on sitoutunut pappina luterilaiseen tunnustukseen. Se että pitääkö hän oikeana myös vapaakirkollista kastetta ei pitäisi olla mikään relevantti kysymys sen enempää kuin että ovatko kristillisten seurakuntien kasteet yleisesti päteviä. Minusta ovat ja varmaan hänestäkin. Jokaisessa kirkossa noudatetaan tietenkin omia kastekäytäntöjä joista osa tunnustetaan eri kirkkokunnissa päteviksi.

Taas tämä näyttää menevän kastekeskusteluksi, vaikka painopiste uutisessa on aivan muualla. Se että on toiminut 12 vuotta lähetyskentillä on mielestäni hieno asia, samoin se jos on tehnyt sitä Vapaakirkon tai Patmoksen alaisuudessa. En näe näissä minkäänlaista ongelmaa. Ne kaksi kertaa jotka olen Pitkäsen nähnyt alttaripalveluksessa toimittamassa ehtoollista ja esirukouksia minulle on tullut hyvin myönteinen kuva aidosti tehtäväänsä ja uskoonsa suhtautuvasta pastorista, jolla tulee olemaan varmasti paljon annettavaa luterilaisissakin piireissä.

2 tykkäystä

Niin että kun yhden viestin kirjoittaa kasteasiasta, niin heti “menee kastekeskusteluksi”?

Tottakai luterilainen kirkko pitää vapaakirkollista kastetta oikeana - mikäli se on ensimmäinen kaste. Mun on kuitenkin vaikea nähdä, miten Pitkänen olisi voinut päästä noinkin pitkälle vapaakirkollisella urallaan ilman uutta kastetta. (Tämä pitää tietysti vielä tarkistaa mieheltä.) Jos on itse kastettu kahdesti, ei omalla kohdallaan oikein voi pitää niitä molempia positiivisena asiana. Ja tämä mietitytti siinä, että Pitkänen ei ilmeisestikään miltään osin kadu seikkailujaan vapaiden suuntien puolella.

Ketju suljettiin automaattisesti 13 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.