Papin siirtyminen evl. kirkkoon

Tämä riippuu tietysti siitä, mitä kunkin kirkon säännöt määräävät. Mikä Ruotsin kirkon kirkkolaki tai kirkkojärjestys sanoo? Meidän kirkkojärjestyksemme ei lähde siitä, onko vihkimys ollut oikea, vaan siitä missä kirkossa se on tapahtunut.

1 tykkäys

No ei ihan. Kirkkoliittoihin kuuluminen ei ole kirkkojärjestyksessä vaadittu asia. Toki on niin, että ILC hyväksyy vain kirkkokuntia jäsenikseen.

Tarkoitin sitä että ILC hyväksyy jäsenikseen vain luterilaisia kirkkoja, ei mitä tahansa uskonnollisia yhdyskuntia.

Samalla kun ILC syynää täyttääkö LHPK jäsenyyden kriteerit, itse itsensä luterilaiseksi määritellyt LHPK muuttuu ulkopuolisen tahon luterilaiseksi tunnustamaksi kirkkokunnaksi.

Minun tulee kysellä asiasta. Olen ymmärtänyt että meillä ekumeenisen sopimus sen määrää. Jos ei sopimus, pyrimme ymmärtää vihkimys validitet.

Lakimme painottaa ekumenia: “behörig att utöva uppdraget som präst i en annan evangelisk-luthersk kyrka inom Lutherska världsförbundet eller i en kyrka eller ett samfund som Svenska kyrkan genom beslut av kyrkomötet ingått en överens.” Jos ei suora sopimus, niin piispa kanssa piispainkokous määrittelee miten menetellä. MP, kat ja ort ovat tietääkseni käyneet.

Kirkkojärjestys 31 luku kertoo tarkasti täällä:

Suomessa tämä on säädöstasolla, Siis on määritetty, kuka voi tulla papiksi.

1 tykkäys

Ja sillä ei tässä asiassa ole vaikutusta, koska Suomen ev.-lut. kirkko määrittelee, mikä on kirkkojärjestyksessä tarkoitettu ev.-lut. kirkko.

Näin varmasti, mutta arvelisin että pelkästään itse itsensä luterilaiseksi määritellyt eivät kriteeriä täytä ja että ulkopuolisen tunnustamilla olisi paremmat mahdollisuudet.

The ILC is a worldwide association of established confessional Lutheran church bodies which proclaim the Gospel of Jesus Christ on the basis of an unconditional commitment to the Holy Scriptures as the inspired and infallible Word of God and to the Lutheran Confessions contained in the Book of Concord as the true and faithful exposition of the Word of God.

Siis ILC vaatii jåsenistöltään tuota. Minusta vaikuttaa, että se on se, mitä kirkkojärjestys tarkoittaa. Mutta onko LHKP sellainen? Onko se halukas olemaan sellainen? Ja jos se on halukas, miksi se ei olisirekisteröitynyt uskonnollinen yhdyskunta? Eikö established vaadi sitä?

Se tulkinta, jonka mukaan säädöksen mainitsema “toinen evankelis-luterilainen kirkko tai muu kristillinen uskonnollinen yhdyskunta” ei tarkoita Suomen lain määrittämiä kirkkoja ja rek. usk. yhdyskuntia käy ilmi siitä, että puhutaan toisesta ev-lut. kirkosta; Suomessa ei ole kuin yksi lain mukainen ev-lut. kirkko; muut ev-lut “kirkot” ovat lakiteknisesti näitä uskonnollisia yhdyskuntia.

Mistä voi lukea tuon Wille Huuskosen haastattelun tai kirjoituksen koskien tätä LHPK:sta eroamisesta? Jossain oli muutama rivit, mutta pitäisi ostaa lukuoikeus sivustolle.

Ketjussa Lähetyshiippakunnan kuulumisia.