Papin virkapuvun käyttö

:frowning:

Joskus ei pieni ihminen ymmärrä.

1 tykkäys

Komps. Noin yleensä katsoisin, että jos mennään toisen kirkkokunnan (tai uskontokunnan) tilaisuuteen tavallisena osanottajana, eikä kyseessä ole mikään ekumeeninen/uskontojenvälinen tilaisuus, olisivat siviilivaatteet hyvä valinta. Juhlatilaisuuksissa silloin ei myöskään tule ohjattua huomiota pois juhlittavista itseensä. Jos siviilivaatteet eivät ole optio, niin joku hillitty papinasu (papinkaulus + puku) menee kai vielä myös. Siinä on toki sekaannuksen vaara - aina välillä käy katolisessa tilaisuudessa vieraan papin nähdessä, ettei tiedä, onko kyseessä katolinen vai luterilainen pappi - mutta yleensä se ei haittaa liikaa (jossain erikoistilanteessa tieto olisi tosin relevantti). < Ja tämä siis periaatteena kaikkien kirkkokuntien papeille, eli vaikka sutaania fanitan, niin katolisen papin ilmestyminen täysissä vanhan tyylin papinvetimissä ortodoksiseen kastepalvelukseen tai luterilaisiin häihin olisi aika meh.

Nunnillekin minihameet päälle?

Minusta luterilaisen kirkon tilaisuuksiin voivat muiden kirkkokuntien papit ja muut tulla oikein hyvi virkapuvuissaan. Ei haittaa ollenkaan. Minusta olisi outoa esiintyä jossain valeasuissa.

Häät ovat juhlatilaisuuksia ja minusta niihin osallistujat pukeutuvat juhlan mukaisesti. Jollei kutsussa nmenomaisesti muuta toivota.

Tähän asti puhuttiin kai papeista? :smiley: Nunnat kai vähän harvemmin hirveästi eri tilaisuuksissa ramppaavat, mutten tiedä, miten sisariin tässä tapauksessa suhtautuisin. Siviilit =/= minihame. Veljien tiedän tilaisuudesta riippuen vaihtavan kaapunsa tavalliseen tummaan juhlapukuun, oman harkintansa mukaan.

Loppujen lopuksi en hirveästi välitä suuntaan eikä toiseen. Kun käyttäytyy kunnioittavasti itse tilaisuudessa, on jo oleellisin tehty oikein. Mutta mitä tulee juhliin, kannattaa erityisen silmiinpistävää pukeutumista yleensäkin kohteliaisuuden vuoksi välttää, ellei järjestäjiltä ole saanut siunausta moiseen - eli se minimalistinen papinpaita tai perushabitus, jos virkapuku pitää olla.

Anteeksi kivikautisuuteni, mutta mitähän tämä “meh” mahtaa tarkoittaa?

vrt: Mennä kurkkusalaattipuvussa johonkin sivarien tilaisuuteen.

2 tykkäystä

Taitaa virallisesti/yleensä tarkoittaa välinpitämättömyyttä, tällaisessa yhteydessä etäistä tahi laimeaa negatiivista suhtautumista asiaan. “Herättäisi minussa vähän ikäviä tunteita, mutta ohittaisin lopulta olankohautuksella.” Tai jotain siihen suuntaan. :smiley:

Olen kyllä eri mieltä kuin @Nienna, @anon81097962 ja ilmeisesti myös @SanGennaro.

Jos henkilö A ymmärtää kirkkonsa uskon mukaisesti olevansa kristillinen pappi, ja vieläpä ajattelee, että hän on sitä aina ja kaikkialla, niin tällöin on minusta luonteeltaan apostasiaa, mikäli hän väittää olevansa siviili osallistuessaan muiden kirkkokuntien tilaisuuksiin. Tässä minusta @cymbus osuu oikeaan sanoessaan:

Toisekseen, muiden kirkkokuntien tilaisuuksissa hän on aina läsnä ei-jäsenenä ja vaikka tietyt kohteliaisuussäädökset ovat sopivia – kuten esimerkiksi polvien ja olkapäiden peittäminen tai muu vastaava – niin habituksen pois ottamisen vaatimus on minusta sanalla sanoen epäekumeeninen. Niin kauan kuin se todellisuus, jossa olemme, sisältää kirkkojen ja kirkollisten yhteisöjen keskinäiset riidat ja erkaantumiset, ja niin kauan kuin se vastaavasti sisältää ekumenian, on minusta teeskentelyä kuvitella, että muita ei ole ja että kaikkien pitäisi konformoitua ja olla herättämättä ristiriitaisia ajatuksia minussa. Ajatus siitä, että muut kuin oman “puljun” kristityt ovat automaattisesti pakanoita, hereetikkoja, skismaatikkoja tai mitä tahansa vanhakirkollisiin kategorioihin kuuluvia jättää huomiotta sen, että nykyään kategorioita on useampia ja ne eivät ole yhtä selkeästi ja suorasti jaettavissa.

Kolmanneksi, on toki ongelmallista, jos seurakuntalaiset luulevat, että tämä on katolilainen tämä pappi, mutta naispappien kohdalla ongelmaa ei ole, eikä myöskään kaftaaniin pukeutuneiden luterilaisten jne. Larppaavat luterilaiset sen sijaan toki voivat olla ongelmallisia.

2 tykkäystä

Larppaavat luterilaiset tietäkööt, että katolinen kirkkolaki säätää pappina esiintymisestä elinikäisiä seuraamuksia :wink:

1 tykkäys

Minusta nunnat, sääntökuntalaiset ja muut vastaavat ovat vähän poikkeus. Jos pitää uskonnollista asua lähtökohtaisesti koko ajan, olisi toki vähän hoopoa vaihtaa siviilivaatteet erikseen kylään mennessään. Muissa tapauksissa tilanne tuntuu vaatimukselta kyläiltävälle taholle. Sellainen katsokaas täältä minä tulen, teidän täytyy hyväksyä minun pappeuteni. Vähän sellaiselta, että erimielisyyttå hierotaan tieten tahtoen naamaan.

1 tykkäys

Ymmärrän kyllä tuonkin näkemyksen.

@Max, ei kai katolinen kirkkolaki koske ei-katolilaisia? :smiley: Ja sitä paitsi tietenkään en väitä olevani katolinen pappi, kyllähän siinä jonkinlainen defectus ordini kai on ollut… (Muistatko muuten kanonin?)

Pääsääntöisesti evl.fi papit vapaalla ollessaan pukeutuvat ns. siviilivaatteisiin ja pukeutuvat pantapaitaan vain ollessaan työssä. Poikkeuksia tietenkin on. Eräs varuskuntapastorina toiminut tuttava pukeutui sotilasvirkapukuun myös heittäessään satunnaisia tuurauskeikkoja siviilipuolelle - lähinnä lähialueiden yksipappisiin seurakuntiin.
Toinen tiedostamani poikkeus on eräs nyt jo vanhuuseläköitynyt konsu-pastori, joka sanoi eräässä lehtihaastattelussa pukeutuvansa papin pantapaitaan aina ja joka tilanteessa, sillä hänen mielestään pappi on pappi 24/7 vuoden jokaisena päivänä eikä vain virka-aikana.

Mun mielestä jos pappi on vieraana esim. sukulaisen ristiäisissä tai häissä, niin on ihan normaalia jos siinä tilanteessa pukeutuu siviili-juhlapukuun. Joten jos aloitusviestin naispappi olisi katolisiin ristiäisiin laittanut ihan tavalliset juhlavaatteet päälleen, niin siinä ei olisi ollut mitään kummeksuttavaa tai paheksuttavaa.

Sen sijaan kun on itse toimittamassa jumalanpalvelusta, pitää pukeutua sen mukaisesti, myös jos kyseessä on viikkomessu. Eikä olisi hassumpi juttu laittaa nuorteniltaan tai raamattuluennollekin papinpaita päälle. Osa konsupapeistakin on hämmentävän liberaaleja tässä asiassa. Vaikka kuinka olisi nuorten viikkomessu, niin kyllä mua häiritsee jos alban alta kuultaa paikallisen jääkiekkojoukkueen fanipaita!

Minusta tämä olisi aika outoa. Ainakin ristiäisissä. Mutta en tietenkään ole kenenkään pukeutumisissa neuvomassa.

Minusta taas tuollainen vaatimus on vieraan nöyryyttämistä. Vaaditaan, että hänen pitää kieltää itsensä. En usko, että kukaan on tulossa teidä kirkkoihinne esittämään mitään vaatimuksia tai hieromaan naamaa. Se, että sellaista ajattelee, kertoo jo paljon.

Ja minä kun luulin keskustelevani ihan vain yleisellä tasolla enkä omasta kirkostani…:disappointed:

Kai se on sitten tunnustettava, että koko foorumihistoriani tarkoitus on ja on ollut haukkua luterilaisia. Kaiken teen mollatakseni ja alistaakseni. Nukkumaan mennessäni mietin, väärässä ja huonoja luterilaiset ovat ja näin tehdessäni edustan kaikkia maailman ortodokseja. Kaikki ovat aivan samanlaisia. Aika pitkään se pysyi piilossa, mutta nyt vihdoin paljastui. Pahus.

2 tykkäystä

Ei tietenkään koske :slight_smile: En muista tarkkaa kaanonia, mutta muistaakseni pappina esiintyminen estää myöhemmän vihkimyksen, mahdollisesti oli muitakin seurauksia.

1 tykkäys

Hmm. Papilla on määrätty juhlapuku, ja se on (miehillä) kaftaani. Se vastaa juhlavuusasteeltaan frakkia. Itse en aio frakkia hommata, vaan tästedes kaikki juhlat, joissa tuon tasoista tarvitaan, mennään sitten kaftaanissa, oli sitten kyse maallisesta tai ekumeenisesta tilanteesta. Enkä ainakaan koe tekeväni väärin.

Olin kesällä vieraana häissä – tosin lauloin myös tekstin kirkossa – ja pistin surutta kaftaanin.


Ainakin evl. kirkon pappeudessa on se outo puoli, että se tosiaan on olemassa myös “virantoimituksen ulkopuolella”. Periaatteessa pappi on joka hetki lähestyttävissä, erityisesti hätätapauksia varten. Tämän vuoksi itse kannan papinvaatteissa mukanani aina paria paperia, joista toinen on otsikoitu “Kuoleman lähestyessä” ja toinen on yksityisripin kaava.

3 tykkäystä

Taisi tulla painovirhe paholainen.

Ei kai tässä ole mitään ihmeellistä, kun Suomessa konservatismi on lähes synonyymi matalakirkollisuudelle.

Siviilijuhlakontekstissa on minusta luontevaa, että käytetään kaftaania jne. Suomessa juhlapukeutuminen on vähän säätyläistä ja se on oikein hyvä asia.