Papin virkapuvun käyttö

Saako pappi käyttää virkapukua muualla kuin varsinaisessa virantoimituksessa sekä ollessaan menossa sinne tai palaamassa sieltä?

Ortodoksisessa kirkossa pidetään ihanteena sitä, että pappi esiintyisi muuallakin kuin kirkossa ja kirkollisissa yhteyksissä papinviitassa, joka ei kuitenkaan ole kovin käytännöllinen (pitkä ja leveä viitta, leveät ja pitkät hihat). Olen nähnyt pappeja kadulla sekä viitassa että siviilivaatteissa.

Minä olen nähnyt luterilaisia pappeja aikaisemminkin meidän tilaisuuksissamme virkapuvussa. Tässä kuvaavamani tapaus oli ainutlaatuinen vain sikäli, että kyseessä oli naispappi.

Pappi on pappi aina. Siksi hän ei ainoastaan saa, vaan hänen tulisi, käyttää papillista vaatetusta aina. Papilla kun ei ole virka-aikaa, jolloin hänellä olisi papilliset oikeudet ja sen ulkopuolella ei.

Eri asia on tietysti liturginen vaatetus. Sitä käytetään ainoastaan tarvittavissa toimituksissa.

5 tykkäystä

Liperiyöpaitaa odotellessa…

3 tykkäystä

En minäkään ymmärrä, miksi pappi ei sinänsä saisi näyttäytyä virkapuvussa myös pappilan tai kirkkoherranviraston ulkopuolella. Meillä papinpuvun käyttö ei kai nykyään ole ehdottoman välttämätöntä, mutta sitä pidetään suositeltavana.

  1. Siviilipuku, ehkä jopa farkut ja t-paita; 2. moderni papinpuku, siis (useimmiten musta) puvuntakki, papinpaita ja -kaulus; 3. sutaani (ks. kuva alla).

Siinä kolme mahdollista tapaa papille näyttäytyä julkisuudessa. Yleisesti ottaen ensimmäinen näistä saattaa olla merkki kantajansa “liberaaleista” taipumuksista (vaikka ei välttämättä ole), viimeksi mainittu taas on merkki varsin vanhakantaisista asenteista, ja tästä säännöstä taitaa olla vähänlaisesti poikkeuksia.

Tähän väliin aika epäoleellinen kommentti, mutta sutaani on mielestäni tavattoman siisti. Ymmärrän, että varmaan papinpuku on käytännöllisempi, mutta c’moon - tuo on huippuhieno! Toisaalta jos olisin pappi, niin juuri siksi en tiedä kehtaisinko sitä arkisesti käyttää. Mutta maallikkona iloitsen aina suuresti, kun tuollaisen näen :smiley:

8 tykkäystä

Varmaan 30 asteen helteellä sutaani voi olla ankea. Olen pannut merkille, että muuan pappi käy kirkossa seurakuntalaisena farkut jalassa (ei kuitenkaan t-paita päällä) ja kokouksissa hän on mustassa puvussa ja panta kaulassa. Vähän se minua joskus ihmetyttää, mutta en ole tehnyt siitä ongelmaa.

Video paavi Johannes Paavali II:n ja isä Ernesto Cardenalin kohtaamisesta vuonna 1983. Paavi vieraili tuolloin punaisessa Nicaraguassa, jonka vallankumouksellisen sandinistihallituksen kulttuuriministerinä isä Ernesto toimi. Vaikka hän oli tyypillinen latinalaisamerikkalainen punapappi, siis ns. vapautuksen teologian kannattaja, jota ei ole taidettu papinpuvussa (sutaanissa kaikkein vähiten) kovin monta kertaa nähdä, niin silti sitä jotenkin luulisi, että edes tapaamiseen paavin kanssa hän olisi vaivautunut pukeutumaan niin kuin papin kuuluu. Mutta ei. Jos saksa ei suju, siirtykää suoraan kohtaan 1:20.

Vähän sama. Klassisessa kirkollisessa tilpehöörissä on jokin täysin epärationaalinen siisteysfaktori. En tiedä, meneekö historia-larppausen piikkiin, mutta minustakin sutaani on päheä. Samasta syystä meidän papeilla tulisi aina olla viitta sekä pitkä tukka ja parta. Ja sivumennen sanoen paaville pitäisi palauttaa tiara ja kantotuoli.

2 tykkäystä

Ystäväni syyttävät minua aina välillä larppauksesta, mutta kunhan seuraavan kerran on rahaa taas enemmän, hankin biretan, saturnon ja sutaanin.

Luterilaisella puolella on kolme papin virkapukua.

  1. Papin juhlapuku, joka on miehellä kaftaani, mustat housut, jne. Naisella ns. Vuokko tai Valonsäde-puku.

  2. Papin tummapuku, joka on pantapaita ja tumma puku.

  3. Papin arkipuku, joka on pantapaita ja muu puvuntakki jne.

Lisäksi on jumalanpalveluspuku (eli alba ja stola jne.).

Laajemmin, ks. ns. pukeutumisliite.

Tietyt asiat on pakko tehdä tietyssä virkapuvussa.

4 tykkäystä

Eikös pantapaitaa kuitenkin näe ilman puvuntakkiakin, vaikka farkkujenkin kanssa?

Miehen arkipukuna on musta pantakauluksellinen papinpaita ja tilanteen mukaan tavallinen puku tai muu arkiasu sekä asuun sopivat sukat ja kengät.

Naisen arkipukuna on musta pantakauluksellinen papinpaita ja tilanteen mukaan papin jakkupuku, tavallinen jakkupuku tai muu arkiasu sekä asuun sopivat sukat ja kengät. Papinjakussa ei ole sädettä

Joo, olet aivan oikeassa.

Voin muuten omasta papinpuvun käytöstä sanoa sen, että olen tehnyt sen päätöksen, että joku papinpuku tai jumalanpalvelusasu on päällä aina, kun osallistun (suunnitellusti) messuun ja/tai eukaristiaan. Jos kerran pappeus on nimenomaisesti hengellinen sääty, niin sen tulee näkyä hengellisessä kontekstissa.

2 tykkäystä

Jos luterilainen naispappi osallistuu seurakuntalaisena katolisen kirkon tilaisuuteen, niin olisiko hänen silloin parempi olla täysin siviilivaatteissa?

Itse ajattelen, että naispapin kannattaisi olla katolisen kirkon tilaisuudessa siviilivaatteissa, koska katolinen kirkko ei hyväksy naispappeutta. Noudattaisin tässä sitä ohjetta (en nyt löydä kohtaa Raamatusta), että ei pidä olla pahennukseksi kenellekään.

Minun mielestäni olisi.

Ainoa raamatunpaikka, joka minulle tulee mieleen on Room. 14. Tämä tosin menee sikäli ohi, että minua ei pappeuden ulkonaisiin tunnuksiin sonnustautuneen Eevan tyttären näyttäytyminen messussa sanan varsinaisessa merkityksessä skandalisoi eli pahenna, se ei siis saa minua epäilemään oman kirkkoni opetusta pappisvirasta. Sen sijaan se kyllä ärsyttää aika tavalla, mikä ei toki sekään ole hyvä juttu ottaen huomioon ympäristön ja tilanteen.

Minulla on tästä virkapuvun yleiskäytöstä luterilaisessa Suomessa sellainen tuntuma, että arkivaatteita käytetään mieluummin samasta syystä mitä armeijan henkilökunta noudatti 1970-luvulla liikkuessaan.
Silloin ei arvostettu.
Kenties minulla on jostain Italiasta liian camillolainen kuva, mutta oletan siellä olevan luonnollisempaa, että pappi on pappi, eikä joku kiva kaveri, joka puhuu aina mukavia. Virkaa ja sen pyhyyttä arvostetaan.

Eipä katoliset tunnusta meikäläisten miespappienkaan pappeutta. Että sikäli olisi vaatimus osoitettava kaikille. Toisaalta, jos itse pitää itseään pappina, ei kai voi sitten teeskennellä muuta.

1 tykkäys

Ei se ole teeskentelyä vaan kohteliaisuutta. Vähän sama kuin moskeijaan on kohteliasta olla menemättä kengät jalassa, vaikka ei olekaan muslimi.

1 tykkäys

Ehkä on parempi, ettei tulla teidän kirkkoihin ollenkaan. Saatte olla kärsimättä meitä epäkohteliaita.