Pastori Árpád Kovács on ollut pe­rus­ta­mas­sa anar­kis­tis­ta ryhmää Ouluun

28 viestiä siirrettiin ketjuun: Ortodoksinen kirkko ja usko

Viesti siirrettiin ketjuun: Ortodoksinen kirkko ja usko

Tästä olet tietysti erimieltä. Johtamisjärjestelmä on erilainen eri kirkkokunnissa. Ja luulen, että ordotoksi kirkon kanonit kieltäisivät tämän tyyppisen toiminnan.

Tällaiset pappien rimanalitukset kertovat vain siitä, että ihmisten omat motiivit pappeuteen ovat monelle tärkeämmät kuin kirkon oppi. EI orrtodokseillakaan ole kanonisoitua johtamisjärjestelmää. Tai jos on, niin uutisten perusteella ei sekään oikein pelitä. Kyse ei ole johtamisjärjestelmästä. Luterilaisella puolella olisi kyllä ihan kirkkolain ja -järjestyksen sallimat keinot karsia tällaiset rimanalitusket papistosta. Siihen ei vain lähdetä ja syyt eivät ole kirkossa, vaan ihmisissä.

D

5 tykkäystä

Tuolle tuomiorovastille sitten varmaan kelpaisi ISIS-terroristikin papiksi?

Täytyyhän papillakin olla yksityiseläma ja oikeus poliittiseen mielipiteeseen ja mitäseolikaan…

5 tykkäystä

Olisi mukava tietää, kuinka tuomiorovasti Saarinen olisi suhtautunut alaiseensa, jos tämä olisi perustanut äärioikeistolaisen ryhmän. Äärivasemmistolainen ryhmä sopii, eikä siihen ole tarvetta puuttua.

3 tykkäystä

Huomaan omaavani kahtiajakautuneen mielipiteen. Toisaalta ääni minussa huutaa Kovácsille että “Ekkönää tajua mitään mitä tarkoittaa pappina oleminen!” Toisaalta ääni minussa sanoo, että anna olla, elämä opettaa kyseistä miestä.

Tämä kahtiajakautuneisuus ei haittaa minua. Voin elää sen kanssa ja uskon että kirkkokin voi. Minua kiusaa se, että kukaan ei Oulussa sano miehelle näitä asioita ääneen.

D

2 tykkäystä

Kyllä miehelle on varmasti sanottu.

Nyt pitäisi pyytää todisteita tästä. Mutta en tee sitä. Koska siihen et pysty, etkä sitä tekisi.

En usko että miestä on konfrontoitu asian tiimoilta. En usko että edes aiemmin, niissä ateisti-illoissa tai mitä ne olivatkaan, tapahtui jälkeenpäin mitään todellista kohtaamista. Tapahtui ehkä sananvaihto jossa sanottiin mitä kirkko opettaa ja kerrattiin mitä tuli sanottua illoissa ja mitä pitäisi sanoa jatkossa. Mutta se ei ole vielä todellista kohtaamista.

D

Niin luulen minäkin. Sanoilla ei vain tunnu olevan häneen vaikutusta. Vetää vain omaa linjaansa, kuten eräät keskustelupalstoillakin.

1 tykkäys

Tätä olen tässä yrittänyt tolkuttaa. Jos keskustelun lopputulos on se että kumpikin osapuoli on mielestään oikeassa, ilman että on pohdittu sitä miltä tuntuu ja mitä tämä kaikki ihmisessä herättää jne. niin mikään ei muutu.

D

Kyllä kristityt ovat hänen kanssa puhuneet. Esimiehetkin. Todellisia kohtaamisia tuomiorovastin kanssa. Lopputulos on ainakin vielä epämiellyttävä.

On kyllä valitettavasti opettanutkin, mutta ei kai vaikuttanut. Laitan yv.

1 tykkäys

On sanottu - ihan niinkuin piispa Huovinen sanoi (kahvittelun lomassa) pastori Kylliäiselle, että soo soo. Mitään käytännön toimia ei sen sijaan ole ollut ja tuskin tuleekaan. Onhan “rikokset” paljon pienempiä kuin esim. Lähetyshiippakuntaan kuuluminen olisi.

Luulen että Saariskalla olisi eri ääni kellossa, jos olisi liittynyt vaikka ”Koti, uskonto, isänmaata” puolustavaan liikkeeseen

2 tykkäystä

Siinä on teknisesti ottaen ero, että käyttääkö joku aseita tai terroria tai valtaa jotakuta vastaan vai jonkin puolesta. Asiat menevät paremmin kaupaksi jos niillä ylistetään omaa joukkuetta erityisesti mutta koko ihmiskuntaa yleisesti. Ja huonommin kaupaksi jos niillä kritisoidaan jotain tiettyjä vastustajia samaan aikaan kun puolustetaan jotain rajattua omien joukkoa.

Äärioikeiston ja uusnatsien pitää ottaa lähestymistapa, että heidän ideologiansa ei ole “me vastaan muut”, vaan että se oikeastaan halaa kaikkia. Jokaisessa meistä, yksilössä ja kansakunnassa, on jotain suurta ja uljasta. Siksi voisi vaikka julistaa globaalin “human supremacyn”. Kaikki me olemme kansasta, verestä ja maasta. Natsien aate on kaikkien aate.

Minä olen Super-Thinkcat. Ole sinä Super-Agga. Ja keitä meitä muita täällä on? Super-Nolonso. Ja Super-Exkortti. Olemme tässä varsinaisessa soturien kokoontumisessa. A league of extraordinary Christians. Eri totalitarismeilla ja voiman ideologioilla on eroa ainoastaan siinä, miten ne markkinoidaan. Saksalaiset ovat niin tosiasioihin painottuneita, että natsismin ideologinen puoli jäi väistämättä heikoksi. Se kykeni vetoamaan vain rajattuun joukkoon rajatuissa oloissa. Kun taas vasemmistolaisia radikaaleja aatteita on aina osattu ja aina ollut mahdollista markkinoida universaaleina. “Dream big or go home!”

4 tykkäystä

HOX! Tänään radio Ylen 1:llä jumalanpalveluksen jälkeen Horisontti -ohjelma, jossa keskustelevat Eero Junkkaala (muistaakseni, äsken se kerrottiin) ja Arpad Kovacs.

3 tykkäystä

Kuuntelin Areenasta jo. Aikamoisia käsityksiä. Löytyy ensimmäisen puolen tunnin aikana alusta alkaen.

1 tykkäys

Kovacs ajattelee mm., että neitseestä syntyminen ja ylösnousemus ovat vain kauniita metaforia, ja että kristinusko ei ole kummempi kuin muut uskonnot. Kaiken järjen mukaan piispan pitäisi puuttua tällaiseen pastorin julistukseen. En uskaltaisi paljon laittaa rahaa likoon sen puolesta, että puuttuu…

4 tykkäystä

Piispa Keskitalo on verrattain konservatiivi. Kyllä hänen on tähän jotenkin puututtava.

4 tykkäystä