Pastori Árpád Kovács on ollut pe­rus­ta­mas­sa anar­kis­tis­ta ryhmää Ouluun

HOX! Tänään radio Ylen 1:llä jumalanpalveluksen jälkeen Horisontti -ohjelma, jossa keskustelevat Eero Junkkaala (muistaakseni, äsken se kerrottiin) ja Arpad Kovacs.

3 tykkäystä

Kuuntelin Areenasta jo. Aikamoisia käsityksiä. Löytyy ensimmäisen puolen tunnin aikana alusta alkaen.

1 tykkäys

Kovacs ajattelee mm., että neitseestä syntyminen ja ylösnousemus ovat vain kauniita metaforia, ja että kristinusko ei ole kummempi kuin muut uskonnot. Kaiken järjen mukaan piispan pitäisi puuttua tällaiseen pastorin julistukseen. En uskaltaisi paljon laittaa rahaa likoon sen puolesta, että puuttuu…

4 tykkäystä

Piispa Keskitalo on verrattain konservatiivi. Kyllä hänen on tähän jotenkin puututtava.

4 tykkäystä

Aika lailla arvonsa myynyt. Wouldn’t hold my breath

1 tykkäys

Tätä väitettä olisi hyvä perustella. Olen lukenut Keskitalolta tekstiä joka ei arvojen myymisestä kerro.

1 tykkäys

En kyllä tiedä mitään muuta työnantajaa, joka sallii henkilökuntaansa kuuluvan ihmisen julistaa virkaroolissaan täysin työnantajansa oppien ja arvojen ja business-idean vastaisia möläytyksiä.

Pienemmästäkin on saanut siivota työpäytänsä.

Onko kirkko siis työnantajana/putiikkina/organisaationa… ja hyvänen aika: evankeliumin levittämisestä vastaavana tekijänä, niin munaton, kädetön ja päätön, että se sallii jonkun lööppipapin kävellä sen yli ja pyyhkiä siihen jalkansa?

Vai onko kirkolla niin ajanmukainen viestintästrategia, että riittää kunhan joku liperikaula saa aikaan klikkejä.

7 tykkäystä

Minä olen tullut siihen tulokseen, että Keskitalo ei halua liata käsiään hankalilla asioilla. Kovacs on pitänyt linjansa jos kuinka kauan eikä hänelle näytä saavan kuria esimies eikä piispa. Eivät saaneet edeltäjänsäkään ja veikkaan, että eläkkeelle asti saa Arpad tehdä työtään pappina.

1 tykkäys

Aina aika ajoin minulle tulee ajatus näistä pappien irtiotoista, että Suomen evl kirkko selviää ainoastaan kuolemalla. Ei hajoamalla, vaan kuolemalla nauruun, pilkkaan ja häpeään. Ei näitä kirkkoa hengellisesti pahoinpiteleviä omaan agendaansa eksyneitä voi muuten vastustaa kuin rukoilemalla ja sanomalla että “Ei, meillä on lupa tehdä toisin!”. Ja sitten häviämällä.

D

3 tykkäystä

Jotenkin tulee mieleen näistä radikaaleista kohupapeista, joille status quo ja/tai valtaapitävät ovat punainen vaate, että heille on jäänyt sellainen teiniangstinen isäkapina päälle?

Itse toivuin siitä muistaakseni silloin joskus, kun muutin omilleni ja aloin taistella toimeentulosta ja oman elämän rakentamisesta. Sitä ennen olin toki lukiouokan pahimpia radikaaleja.

2 tykkäystä

Kai se radikaalina kohupappina oleminen on monen kohdalla julkisuuden hakemistakin. Pappina isoihinkin otsikoihin pääsee halutessaan aika helposti, kunhan puuhailee outojen harrastusten parissa ja laukoo välillä sopivan raflaavia mielipiteitä.

5 tykkäystä

Piispa on puhunut.

D

10 tykkäystä

Tämä vain on kummallisen vesittävä selittely:

“Keskitalo kirjoittaa huomautuksessaan, että on käynyt Kovácsin kanssa keskustelun 12.6. Sen seurauksena hän antaa huomautuksen, joka on piispan papille antama työnjohdollinen ohje. Kyseessä ei siis ole tuomiokapitulin antama rangaistus.”

(Lihavointi allekirjoittaneen)

Tulee mieleen se Kummelin sketsien duunaripomo, joka aina totesi työmiehille: “Älkää ny itteenne teloko!” (=Työnjohdollinen ohje)

No niin te epäuskoiset :smile: @Agga @Exkortti ja muut…
Oulun piispa ei ole täysin …ton, kuten arvelinkin. Tärkeää on myös että hän ohjeistaa julkisesti tuomiorovasti Saaristakin.

Jos pitää veikata niin kyllä Arpad saa lopulta etsiä vielä muita duuneja.
Varoitus on annettu, ja seuraava vaihe on se että homma jatkuu jolloin mono heilahtaa.
Kirkon pyörät pyörivät hitaasti joten tähän voi kyllä mennä aikaa melko paljon.

3 tykkäystä

Kovácsiin liittyen on toinen juttu ylemmissä oikeusasteissa. Piispan kirjallinen huomautus ei ole kiistettävissä missään oikeudessa. Jos kyseessä olisi ollut kurinpitotoimi, niin se olisi varmaan kaatunut jälleen oikeudessa (alemmissa oikeusistuimissa). EN usko että kirkkolakiin perustellen voidaan jyrätä kansalaisten yhdistymisvapaus.

Ainoa keino johon maallinen oikeusistuin ei voi puuttua, koska sillä ei ole välineitä kirkon opista poikkeamisen tutkimiseksi, on pappiskirjan poisotto lopullisesti tai määräajaksi opillisiin syihin vedoten.

Kyllä joskus tuomikapituli konahtaa niin että oikuslaitoskin voi vain todeta, että oikein tehty. Viimeksi Konneveden kirkkoherran erottamisessa. Siihen liittyi varjoissa todella törkeä somemustamaalaus ja v*****lu Kuopion piispaa kohtaan, mutta ei auttanut.

D

6 tykkäystä

Tähän pitää vielä sanoa, että tämä on oikeaa piispallista kaitsentaa. Piispan pitää sanoa ääneen missä kulkee papinkin ylpeiden aaltojen raja. Ei siihen tarvita mitään raipparangaistusta päälle.

D

4 tykkäystä

Huomasin aamun lehdestä jutun piispa Keskitalon huomautuksesta ja olen onnellinen, ettei häneenkin täydy pettyä. Hyvä, että piispa puuttui myös tuomiorovasti Saarisen toimintaan. Vielä kun näkisi sen, että Kovacs etsisi muita duuneja, jos kerran pysyy ateistina.

3 tykkäystä

Tämä ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.