Perisynti ja ihmisluonto

Lain ja evankeliumin ero Olavi Peltolalta, hyvä!

Lain ja evankeliumin ihana ero | Rovasti Olavi Peltola

myös oikein selvä

Eikös tämä tällainen käydä maan päällä? Kuten Job. Tilanne/elämänvaihe jossa Jumalan suvereniteetti tulee esiin, ihminen kauhistuu elämäänsä ja valintojaan, ihminen kuolee hieman (nisujyvän kuolema) ja saa vaeltaa Armossa lopun ikäänsä.

Tätä kutsutaan ahtaaksi oveksi.

Kyllä uskoon tulo - syntien anteeksisaaminen tapahtuu ihmisen eläessä maanpäällä Raamatun mukaan, vaikkakin toivomme usein, että vielä ‘tuonelassakin’ olisi mahdollisuus kääntyä.
Kuitenkin Raamattu on selvä, että on Viimeinen Tuomio, Tuomion Päivä jolloin kaikki tulee ilmi ja näkyväksi; totuus ja oikeudenmukaisuus. Kaikki joudumme tuomiolle (koko ihmiskunta) ja tapahtuu oikeudenmukainen tuomio. Niitä ei tuomita enää toista kertaa, jotka jo eläessään on tuomittu ja kääntyneet Armahtajan puoleen totuudessa. Armo on ansiotonta ja vapaata Kristuksessa J., mutta olemme silti vastuussa Jumalalle eikä ketään tuomita ilman syytä. Armo ei ole siis halpaa eikä sitä voi käyttää synnin tekemiseen. Armo maksoi Jumalalle suunnattomasti.
Perisynti on totisinta totta elämässämme ja siksi olemme synnin tekijöitä kaikki.
Jeesuksen paluu ja Viimeinen Tuomio ei ole helposti hahmotettavissa, mutta sen sisältämä varoitus on otettava tosissaan, ettemme syntisinä myös leikkisi synnillä kadotukseksemme yms.