Kesän kunniaksi ketju. Jatkakaa tai antakaa olla!
Otsikko vaatinee pienen selityksen:
Kirjoittaessani puuhasteluketjuun “elävän uskon” kyselijöistä johtui mieleeni aihe, joka ei ole uusi mutta askarruttava edelleen.
Muistaakseni on tutkittu sitä, millaiset ihmiset keskimäärin “valitsevat” minkäkin kirkkokunnan tai hengellisyyden suunnan - mitä merkitystä siis on taustalla/persoonalla?
Tästä on ehkä joku ollut sitä mieltä, että merkitystä ei ole. Uskosta tehdään ehkä liikaa psykologiaa jne. Voidaan sanoa, että Jumala johdattaa, ja se on siinä. Tai että totuus on jossain, toisaalla ei. Näemme myös että hyvin erilaiset ihmiset täyttävät hyvin erilaisia seurakuntasaleja tai edustavat omaa ryhmäänsä vaikkapa tällaisella nettifoorumilla.
Tapani mukaan mietin, että totuus on jossain tuossa välissä. Ihmiset hakeutuvat eri syistä erilaisiin ryhmiin. Heitä kiinnostaa paitsi Jumala myös se miten hänestä puhutaan ja millaista Jumalan omana olemista ryhmän jäsenet esimerkillään ja joskus vaatimuksillaan odottavat.
Heitän lopuksi oman spekulaationi:
Olen pohjimmiltani kai humanisti, ihmisen tunne-elämän ja vuorovaikutuksen sävyjen aistija. Alakseni on sitä kautta valikoitunut taide (musiikki, esittäminen, luova työ, opettaminen). Se työ ja elämä on vahvistanut tätä tapaa olla ihminen. Se edelleen vaikuttaa tapaani olla kristitty. Vaikka opilliset asiat ovat tärkeitä minulle, ja olen opetettu niitä arvioimaan, huomaan aina etsiväni kaikissa asioissa eri puolia ja vaihtoehtoja. Ehkä se on puolestaan aiheuttanut kokemuksen, että en kuulu mihinkään joukkoon - täydesti. Tämä vierauden tunne on aika yhteistä olemiselleni kristillisissä piireissä tai työelämässä. Ei vain osaa olla, samanmielisyyden ajatus ahdistaa. Tympiikin. Toisaalta on suuri tarve pohtia totuuskysymyksiä. Minua kiehtoo myös hiljaisuuden kaipuu, Jumalan liian rationaalisesti käsittäminen kauhistaa, vaikka samalla olen sen perinteen lapsi itsekin. Olen ainakin nykyisin viehättyneempi vaikka sitä mitä Jobin kirja tai psalmit kertovat elämästä ja Jumalasta kuin mitä teologit kautta aikaan ovat rakennelleet. Tämä on tietenkin pinnallista, mutta jotain se tästä asiasta minulle kertoo.
Karkeasti veistetty vastakohtani kristillisenä elämänasenteena olisi insinöörimäinen, selkeitä ratkaisuja ja puhdasta logiikkaa viljelevä “näin se nyt vaan on” -elämä. Ulkopuolelta myös näyttää että monen ihmisen suoraviivainen elämä on helpompaa kuin tällainen pyöriskely ja vaihtoehtojen verkossa killuminen.
En osaa sanoa, miten tällaiset tyypittelyt sopivat yhteen kirkkojen tai seurakuntien valikoinnin kanssa. Tuskin tämä on kovin yleispätevää. Itse kuitenkin vierastan niitä suuntia ja ryhmiä, joissa ollaan ihmisen kysymyksiä kohtaan liian huolettomia ja jossa Jumala ja Raamattukin nähdään haltuun otettavina asioina.
Joku vanha veisu sanoi: “Kysyä saan paljon, Herra, mutta harvoin vastataan”.
Asia on kaksipiippuinen. Kysely ei ole sinänsä ihanaa, vastauksia pitäisi saada. Mutta jokin siinä on, että varmuus ja liian valmiit vastaukset eivät herätä minussa rakkautta ja ihastumista.
Elämä on minusta ennenkaikkea kummallista ja vaikeaa, jos toki hienoakin usein.