Piispat siivottiin pois Helsingin kirjamessuilta – miksi?

Suorien viivojen vetäminen totalitarismiin voi olla tässä ongelmallista, mutta on toisaalta kyllä oikeasti huolestuttavaa, mikäli kristinuskon “siivoaminen” julkisuudesta muuttuu yleiseksi. Kirjamessujen tarkoitus ei (käsittääkseni) ole olla selvästi aatteellinen (vrt. puoluekokoukset) tai uskonnollinen (evl.fi) vaan verrattain neutraali kirjallisuusaiheinen tapahtuma. Se mikä käsitetään “neutraaliksi” muuttuu kuitenkin ajan myötä, ja voi olla että pikku hiljaa kristinusko ei mahdu siihen enää. Tämä on aika tylsää – kulttuurin soisi mielestäni ennemmin menevän siihen suuntaan, että uskonnoista ja uskosta voisi julkisuudessa luontevasti puhua ilman, että se koetaan häiritseväksi/painostavaksi/noloksi jne.

8 tykkäystä

Mitäpä tuli patriarkaalisten piispojen tilalle?

Perjantaina 26.10 klo 17:30 esiintyvät uuden nuorille suunnatun tietokirjan “Sukupuolena ihminen” tekijät. Aiheesta lisää tämänpäiväisessä Hesarissa sivuilla B8-B9.

26.10 klo 11:30: Näkymätön sukupuoli – Ei-binäärisiä ihmisiä.
Miltä tuntuu kasvaa transihmisenä, muunsukupuolisena tai sukupuolettomana. Ensimmäinen suomalainen tietokirja muunsukupuolisuudesta kertoo kasvukokemuksista, törmäämisistä viranomaisten kanssa ja oman tilan löytämisestä.

26.10.2018, 16:30: Kotimainen manga tutkii sukupuoli-identeettiä lämpimällä huumorilla

Katsokaapas Kallio-lavan esiintymisiä. LBGTQ-ideologiaa, eläinaktivismia, ilmastovouhotusta, kannabista, vihervasemmistolaisuutta…

2 tykkäystä

Tästä olen samaa mieltä, mutta en kyllä näe kirjamessuorganisaation ratkaisua mitenkään ideologisena. Uutisoinnin perusteella se on lähinnä käytännön ratkaisu, kun tulijoita olisi melkoinen määrä. Vähän sellainen “Jaajaa, otetaanpa sitten tänä vuonna vaikka nämä tahot.”

Taustalla vaikuttaa kaupunkifeministinen poppoo ja rajaukset on tehty kaupunkifeministisin arvoin, mutta silti väität, ettei rajaaminen ole ideologista.

2 tykkäystä

Näitten näkökohtien lukemisen jälkeen olen enemmän varma siitä, että tällaiset “rajaukset” ja “uudistamiset” ovat pieniä, mutta merkittäviä oireita punavihreästä unelmasta siivota maailma vain “oikeita” mielipiteitä omaavaksi,

Mutta minä nyt olen vain näitä väärin ajattelevia huonoja ihmisiä, oikeastaan epäihminen - olenhan valkoinen kristitty heteromies - minulla on liian pieni toiseusarvo.

1 tykkäys

Liittyikö tuo messujen haukkumisblogaus jotenkin asiaan? Ja mitä ihmettä on kaupunkifeminismi?

Liittyy sillä tavalla, että se osaltaan kertoo siitä, millaisen ideologian varaan messut rakennetaan.

Messut kyhätään kaupunkifeministisen ja helsinkikeskeisen liberaalin maailmankuvan varaan sen sijaan että niillä vaalittaisiin moniäänisyyttä.

3 tykkäystä

Tuomalla messuille lukiolaisia ja mainostamalla asiaa? Tämä on jotenkin tragedia?

1 tykkäys

Selasin ohjelman läpi. Aivokuollutta jumputusta täynnä. Tosin voinee olla, että aivan erityisesti Helsingistä löytyä markkinaa tuollaiselle. Pyrin nykyään väittelemään erityisesti Helsingin keskustaa luotaantyöntävänä muutenkin.

2 tykkäystä

Voihan nuo kritisoinnit kuitata noinkin. Itse kuitenkin näkisin, että on ihan tervettä tuoda esiin fakta, että “keisarilla ei ole vaatteita”. Noiden tietojen perusteella en voi muuta kuin tulla siihen tulokseen, että kyllä tässä on ihan selvästi näkyvissä halu siivota kirjamessuilta kristilliset ja perinteiset (kielletty aihe foorumilla) arvot. Sokea pitää olla, ellei sitä huomaa.

1 tykkäys

Yksi viesti siirrettiin toiseen ketjuun: Offtopic-aarrearkku

Tämä nyt on kielletty aihe, mutta jos kustantaja poistettiin uusnatsikytkentöjen takia messuilta, kyse ei ole perinteisten arvojen poistamisesta, vaan täysin itsestäänselvästä inhimillisestä ratkaisusta. Eikä uusnatseilla ja kristillisyydellä ole mitään yhteistä leikkauspintaa, miksi ne pitäisi niputtaa samaan lauseeseen.

2 tykkäystä

Muuten hyvä, mutta kun tuollaisia uusnatsikytkentöjä ei ole. Saa osoittaa tietoni vääräksi, jos tietää muutoin olevan.

Se on tätä aikaa, että uusnatsiksi saa vapaasti kutsua kaikkia, joista ei tykkää. Aiemmin vastaava haukkumasana oli neuvostoliittovastainen. Leimakirves jonka käytöstä päättää nimittelijä, ja jonka paikkansapitävyyttä ei pidä mitenkään osoittaa.

4 tykkäystä

Juuri näin, jos ennen oli isänmaallinen ja rakasti omaa maata ja sen kansaa, ja on pysynyt näissä arvoissa, saa nykyään kuulla olevansa natsi ja rasisti.

Postmoderni maailma on julistanut kaikki entiset arvot arvottomiksi, ja yleensä kaikki arvot samanarvoisiksi (=moniarvoisuus), mistä on käytännössä seurannut se, ettei millään ole enää mitään arvoa.

Monikulttuurisuuden ja globalisaation pakkosyöttö on kummallinen epäpyhä allianssi jalat pilvissä olevien tavis-idealistien ja maailman suurimpien kapitalistien välillä. Ainoastaan tämä pieni suurkapitalistien joukko, joka omistaa suuren osan kaikesta, hyötyy tästä allianssista.

1 tykkäys

Mikä seuraavassa kommentissani ei sovi tähän ketjuun?
(Siivosin pois islamiin viitanneen kappaleen-)

"Minusta ei ole aivan noin yksinkertaista julistaa totaalinen ero kansallismielisyyden ja kristinuskon välille.

Nehän ovat molemmat aatteita, arvoja ja vakaumuksia, mitkä asustavat samassa kansassa, samoissa ihmisyksilöissä, ja ne kumpikin ovat ohjanneet ihmisyksilöiden, -ryhmien ja kokonaisten kansakuntien toimintaa ja sitä myöten muokanneet maailmaa ja historiaa.

Toinen on vaikuttanut toiseen ja yhteenkietoutuneina ne ovat (ainakin ennen, ja yhä joidenkin mielestä…) ohjanneet myös suomalaisten, Suomen valtion elämää ja historiaa."

Kristinusko ja kansallismielisyys sopivat yhteen ja ovat eläneet kautta aikain samoissa ihmisissä, samoissa yhteisöissä ja samoissa kansakunnissa (=nation).

Viesti oli vastaus moderointihuomioon, joten tulkitsin sen moderointikeskusteluksi. Ketjun aihe puolestaan on piispojen poisjättäminen kirjamessuilta eikä kristinuskon ja kansallismielisyyden suhde.

Itse kun olin muksu, niin käytiin perheen kanssa lähinnä Habitare-messuilla. Siellä ei tainnut olla piispoja ohjelmassa. Miksihän ei? Sivistyneinä ihmisinä he olisivat varmaankin osanneet kommentoida sisustustrendejä siinä missä uutta kirjallisuuttakin.

Soisi kaikille olevan selvää, että alun perinkin piispat lienee pyydetty messuille sillä ajatuksella, että näin saadaan lisää maksavia asiakkaita. Ja nyt - tuskin on edes ajateltu, että piispat karkottaisivat maksavia asiakkaita, vaan vain, että maksavia asiakkaita saattaa tulla muutenkin. Nythän erityisenä tarkoituksena oli saada paikalle nuorta yleisöä, jota toiset nuoret saattavat houkutella.

1 tykkäys

Sorry, mutta tuo on vähän avuton pelinavaus.

Kai nyt kirjat, ainakin jotkut kirjat, yrittävät mennä hieman pintaa syvemmälle, kuin sisustustrendikeskustelut. Niin luulisin piispojenkin keskusteluissaan menevän.

2 tykkäystä

Ihmetellään sitten vaikka sitä, että miksi piispoja ei ole kutsuttu säännöllisesti näyttäytymään ja puhumaan merkittävien taidenäyttelyiden avajaisissa. Kuvataide menee pintaa syvemmälle siinä missä kirjallisuuskin - ja on itse asiassa usein vähemmän kaupallista luonteeltaan.

Tarkoitukseni oli kiinnittää huomio siihen, että miksi kummassa piispoilla olisi kirkollisen asemansa vuoksi jokin erityinen mandaatti tai etuoikeus olla mukana jossakin yksittäisessä lähtökohdiltaan kaupallisessa tapahtumassa.

Lisään: Ja piispat ovat siis olleet haastattelijoina peräti neljillä messuilla? Kun kirjamessujen perinne on monin verroin pidempi? Olemmeko nyt lähempänä totalitarismia kuin vuonna 2013, jolloin piispoja ei ollut vielä hoksattu pyytää haastattelijoiksi?

5 tykkäystä

Tässä asian pihvinä on se, että ihmiset opetetaan vihaamaan vääräoppisena oikeastaan kaikkea ajattelua. Ajattelua joka on muodoltaan sellaista, että vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.

Yksi syyn osa tietenkin on juuri se, että jos älyllinen komponentti saadaan kokonaan pois on helppo jumputtaa koneistolla rahaa. Toinen komponentti on valta. On helppo olla vallassa kun kaikki kriittinen ajattelu ajatellaan pahaksi. Kolmas puoli on kateus, jos itse ei ajattele on helppoa tulla kateelliseksi niille, jotka niin tekevät.

Sinänsä itselle yhdentekevää, kunhan minun ei tarvitse osallistua. Kaupallinen jumputus tulee itselle entistä vieraammaksi, ikävänä puolena ollen se että en ole löytänyt toimintaa, jossa olisi ihmisiä tilalle. No toisaalta ehkä itselle melkomoisen erakkomainen elämä on juuri hyvä juttu.

2 tykkäystä