Piispojen valinnasta

Piispoja valitaan Suomenmaassa vähän siellä ja täällä. Mutta katolinen hiippakuntamme on edelleen ilman piispaa, kun isä esipaimen Teemu siirtyi emeritus-statukseen.
Muistamme vielä pitkät piispattomat ajat esipaimenien Paulin ja Josefin jälkeen.
Pitäisiköhän piispojen valintaa muuttaa synodaalisemmaksi? Vaikkapa alueelliset piispainkokoukset voisivat paikalliset piispat valita ja Rooma sitten vahvistaa. Jos Pohjoismaiden piispainkokous voisi Pohjoismaiden piispat valita, niin eiköhän Helsingilläkin olisi uusi esipaimen ollut jo ajat sitten…

Kai se jonkin verran nopeuttaisi prosessia, mutta ei kyllä välttämättä niin radikaalisti kuin luulisi :thinking: Eihän paavi niitä ehdokkaita nykyiselläänkään itse käy läpi, kysele, haastattele jne., vaan käsittääkseni kuulee selvityksen tulokset ja vahvistaa (yleensä) sitten ehdotetun kandidaatin (tai yhden muutamista). Veikkaisin ongelman olevan ennemmin siinä, ettei päteviä halukkaita juuri löydy. Maantieteellisesti valtavan, alueellisesti hajanaisen ja taloudellisesti haastavan hiippakunnan johtaminen ei ole kovin houkutteleva tehtävä. Paikallinen papisto on melko nuorta (mikä on kyllä ihan positiivinen asia, mutta tässä tapauksessa tarkoittaa, että monilla ei välttämättä ole sitä kokemusta ja koulutusta, jota yleensä piispalta edellytetään), eikä piispan tuominen ulkomailta ole helppoa sekään. Mutta rukoillaan, että piispa nyt lopulta löytyisi.

2 tykkäystä

Kyllä se piispa saadaan, kunhan vain maltamme odottaa. Itse näkisin kyllä tärkeäksi, että olisi suomenkielen taitoinen.

Ehkäpä piispa pitäisi valita Pohjoismaisista ehdokkaista. Minulla on kokemusta kahdesta KP piispa Teemun edeltäjästä. Hollantilainen onnistui hyvin vaikeassa tehtävässään, puolalainen ei niinkään. Ehkäpä piispaa ei pitäisi valita Pohjoismaiden ulkopuolelta. Ja uskon kyllä, että valinta kävisi sujuvammin jos Pohjoismaiden piispojen synodi vaaleista vastaisi…

Meidän lienee melko turha täällä spekuloida tai asettaa vaatimuksia mihinkään suuntaan, kun emme ole piispaa valitsemassa kuitenkaan. Lienee luottaminen siihen, että valinta on Pyhän Hengen tekemä, kun se lopulta joskus tehdään.

1 tykkäys