Sana, post-truth, engl., on virallistettu ottamalla se Oxford sanakirjaan vuoden 2016 sanana.
Kysymys on tulkita valhetta totuudeksi, ymmärtää valhetta, lieventää ja muuttaa totuutta. Koko ihmiskunnan olemassaolon ajan on ymmärretty, mikä on väärin ja mikä on oikein, vt. 5. Moos.11:
26 Katso, minä asetan tänä päivänä teidän eteenne siunauksen ja kirouksen.
Jumala ei pakota totuuteen, oikeaan. Hän kehottaa omiaan tottelemaan käskyjä, jotka hän tässä samassa yhteydessä antoi, ja ilmoitti seuraamukset tottelevaisuudesta ja myös tottelemattomuudesta, vt. seuraavat jakeet:
27 siunauksen, jos te tottelette Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä tänä päivänä teille annan,
28 mutta kirouksen, jos te ette tottele Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, vaan poikkeatte siltä tieltä, jota minä tänä päivänä käsken teidän vaeltaa, ja seuraatte muita jumalia, joita te ette tunne.
5.Moos. 30:
17 Mutta jos sinun sydämesi kääntyy pois etkä tottele, vaan annat vietellä itsesi (nadach) kumartamaan muita jumalia ja palvelemaan niitä,
18 niin minä julistan teille tänä päivänä, että te totisesti hukutte, …
Totuudessa vaeltaminen ei miellytä ihmisen lihaa ja siksi on talmudit, tunnarit ja freudit, vain juutalais-eurooppalaisessa muotojumalisuudessa pysyttäessä, puhumattakaan nk. idän ja alkuperäiskansojen epäjumalien palvonnasta.
Ihmisen kyky tuntea oikea ja väärä on tänään sama, kuin se oli ensimmäisen perheen jäsenilläkin, vt. Adam ja Eva Jumalaa piilossa ja Kainin tunto ennen ja jälkeen veljensä surmaamisen.
Viime vuosina on enevästi ollut kirjoituksia, joissa tuodaan esille oikean tulkintaopin, (hermeneutiikan) tärkeys. Huoli oikeasta tulkinnasta esiintyy lähinnä teologiaa opiskelleitten kirjoituksissa. Kuitenkaan asia ei ole ollut ongelma sitten Uuden Liiton alun niiden parissa jotka ovat hyljänneet teologiset tutkinnot roskiin. Viittaan tällä Paavaliin, joka kertoo mistä ja miten hänellä on tieto, Gal. 1:11,12, ja ydin on, “ei ole ihmisten mukaista” koska “sitä ei ole opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut”. Paavali viestittää selkeästi silloisille “talmudeja” haikailleille, mikä koskee tämän päivän tunnustuskirjoja ja itseymmärrystä, 2. Kor.1:13, “Sillä emmepä me muuta teille kirjoita, vaan sitä, mitä te luette eli myös tiedätte (epiginosko); mutta minä toivon, että te myös loppuun asti tiedätte.” Biblia 1776.
Kohdistus on “tietää”, mikä sulkee pois eri tavat ymmärtää eli tulkita.
Raamattua ei uskovan tarvi eikä voi tulkita, vaan noudattaa sitä.
Mitä mieltä olette, odotan kommenttejanne!