Pyhä suku -

Kävin tässä taannoin Tallinnan Nikolauksen kirkon museossa. Siellä oli hieno näyttely.

Kiinnostavaa oli monessa alttarikaapissa ollut motiivi “Pyhä suku”. Mitä perimätieto puhuu pyhästä suvusta, siis Jeesuksen sukulaisista? Marialla ja Joosefilla on ollut sukua ja monella tavalla he ovat olleet mukana kristinuskon alkupäivinä. Se käy ilmi Uuden testamentin kertomuksistakin. Meillä on evankeliumien sukuluettelot. Evankeliumeissa on maininta Johannes Kastajan ja Jeesuksen sukulaisuudesta. Ja puhutaan myös Jeesuksen veljistä ja sisarista, Jaakob ja Juuda esiintyvät Uudessa testamentissa kirjoittajina ja varhaisina kirkollisina vaikuttajina. Muista antiikin lähteistä tunnetaan muita sukulaisuussuhteita. On mainintoja Jerusalemin piispoista, jotka ovat olleet Jeesuksen sukulaisia. UT:n Kleopas / Klopas tunnetaan myös muista lähteistä. Perimätieto liittää useita apostoleista Jeesuksen sukuun.

2 tykkäystä

12:47 Niin joku sanoi hänelle: “Katso, sinun äitisi ja veljesi seisovat ulkona ja tahtovat sinua puhutella”.
12:48 Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: “Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?”
12:49 Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: “Katso, minun äitini ja veljeni!
12:50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini.”